Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Propozycje dotyczące tras rowerowych w Zielonej Górze

Redakcja
Marzeniem młodych zielonogórzan są takie miejsca parkingowe. Do takich poręczy można przypięcie ramę roweru, co utrudnia złodziejom kradzież.
Marzeniem młodych zielonogórzan są takie miejsca parkingowe. Do takich poręczy można przypięcie ramę roweru, co utrudnia złodziejom kradzież.
Młodzi zielonogórzanie chcą ułatwień dla rowerzystów. Wytykają błędy popełnione przy budowie ścieżek. Chcą zniesienia zakazu wjazdu na deptak.

Nie marnują czasu. Napisali petycję do prezydenta, pod którą podpisało się prawie 1.400 osób. Mają dużo pomysłów na zmianę obecnego stanu. Oto ich propozycje.

ZNAKI POZIOME
· Poziome znaki P-23 "Rower" są umieszczone w zbyt dużych odstępach od siebie. Piesi, często ludzie starsi nie zauważają ich i nieświadomie przemieszczają się po ścieżce zmuszając rowerzystów do gwałtownego hamowania. Najlepszym rozwiązaniem byłoby malowanie znaków P-23 w maksymalnie 10-metrowych odstępach, a na szerokich ścieżkach w taki sposób, aby 2 kolejne znaki były odwrócone w stosunku do siebie o 180°.

· Poziome znaki P-23 "Rower" obowiązkowo powinny pojawić się po obu stronach przejazdów rowerowych, wyjazdów z bram, posesji i innych miejscach gdzieś piesi mogliby nieświadomie wtargnąć na ścieżkę rowerową.

· Poziome znaki P-11 "Przejazd dla rowerzystów" obowiązkowo powinny być namalowane na przejazdach rowerowych, tak aby rowerzyści mogli bezpiecznie przez nie przejechać i aby kierowcy innych pojazdów byli uprzedzeni o możliwości pojawienia się na przejeździe rowerzystów.

· Przejazdy rowerowe na drogach powinny być pomalowane na czerwono, tak aby z daleka były już widoczne i ostrzegały kierowców o możliwości pojawienia się na przejeździe rowerzystów. Poniżej prezentujemy przykład takiego przejazdu.

· Przetarte znaki poziome P-23 "Rower" o starych mniejszych wymiarach nie powinny być zamalowywane nowymi większymi, ponieważ są wtedy nieczytelne. Lepiej namalować nowy znak parę metrów dalej.

· W trosce o bezpieczeństwo pieszych trzeba namalować przejścia dla pieszych na ścieżkach rowerowych w miejscach gdzie są one często przez nich przekraczane. Należy ustawić znaki D-6 "Przejście dla pieszych".

ZNAKI PIONOWE

· Zdecydowanie powinno się umieść więcej znaków pionowych i wymienić znaki zdewastowane. Większość znaków na ścieżce rowerowej przy ul. Wyszyńskiego i w Parku Piastowskim została zdewastowana lub skradziona.

· Znaki nakazu C-13, C13/16 z poziomymi lub pionowymi kreskami należy ustawić w pobliżu przejazdów rowerowych, tak aby zarówno zamyśleni kierowy jak i rowerzyści z daleka mogli zobaczyć, w którym miejscu została wytyczona ścieżka rowerowa.

· Znaki nakazu C-13, C13/16 powinny być ustawione w miejscach gdzie ciągi rowerowe-piesze rozwidlają się lub scalają. Przykładem miejsca wymagającego takiej interwencji jest zjazd rowerowy przy pasażu na ul. Wyszyńskiego nieopodal skrzyżowania z ul. Wiśniową. Piesi zamiast korzystać z przeznaczonych dla nich schodów z podjazdem dla wózków korzystają ze zjazdu dla rowerzystów. Z tego powodu dochodzi tam do wielu potrąceń i awantur.

· Znaki ostrzegawcze A-24 "Uwaga na rowerzystów" powinny zostać ustawione przed każdym przejazdem rowerowym, gdzie występuje duże natężenie ruchu.

· Znaki informacyjne D-6a "Przejazd dla rowerzystów" i D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" muszą wreszcie zostać bezwzględnie ustawione przed wszystkimi przejazdami rowerowymi. Ich brak stwarza ogromne zagrożenie życia i zdrowia rowerzystów. Rowerzyści, którzy nie są informowani o końcu ścieżek rowerowych przejeżdżą przez jezdnię. Kierowcy, którzy nie są informowani o możliwości pojawienia się rowerzystów na przejazdach, nie zachowują odpowiedniej ostrożności i mogą potrącić rowerzystę.

· Przed bardziej ruchliwymi przejazdami rowerowymi należy ustawić słupki z czytelnymi tabliczkami typu "Rowerzysto zwolnij! Niebezpieczny przejazd". A na ścieżkach rowerowych ponadto "Rowerzysto zwolnij! Przejście dla pieszych", "Rowerzysto zwolnij! Dzieci idące do szkoły!", "Rowerzysto zwolnij! Wąski zakręt!". Oczywiście są to tylko przykłady i odpowiednie tabliczki powinny być umieszczane stosowanie do sytuacji i wielkości niebezpieczeństwa.

· Obecne tabliczki informacyjne są mało czytelne, trudno zauważalne i nie podają odległości do celu. Łatwo jest je zniszczyć. W strategicznych miejscach powinny zostać ustawione tablice informacyjne. Na wysokim słupku zagiętym na górze powinny zostać zamontowane duże i czytelne tablice informujące rowerzystę gdzie może dojechać daną ścieżką. Tablica powinna wisieć na bezpiecznej wysokości, tak aby nie można było o nią zahaczyć oraz utrudnić wandalom ich destrukcyjną działalność. Na tablicy można napisać "Uniwersytet Zielonogórski 500 m" i odpowiednia strzałka wskazująca kierunek. Na tablicy może być umieszczonych kilka pozycji. Organizatorzy petycji chętnie wskażą miejsca, w których powinny zostać ustawione.

SYGNALIZACJA ŚWIETLNA

Zgodnie z Kodeksem Drogowym przejazdy rowerowe na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną powinny być wyposażone w dodatkowe sygnalizatory przeznaczone dla rowerzystów. Zdajemy sobie sprawę, że koszt instalacji takich urządzeń na wszystkich skrzyżowaniach gdzie jest to potrzebne jest wysoki.

Genialnie rozwiązały ten problem władze takich miast jak Wrocław i Wiedeń. Zamiast montować dodatkowy sygnalizator wystarczy wymienić obecnie używane szybki z symbolem pieszego na takie, które prezentują symbol pieszego i rowerzysty. Koszt takiego rozwiązania jest nieporównywalnie niższy od instalacji dodatkowego sygnalizatora.

Dla przykładu firma "APM" Konior Sp. z o.o. ul. Barska 70
43-300 Bielsko-Biała oferuje taką szybkę za 51 zł brutto.

CO NALEŻY POPRAWIĆ?

Poniżej przedstawiamy kilkanaście wybranych błędów w budowie ścieżek rowerowych oraz proponujemy sposoby ich rozwiązania..

1. Należy połączyć ścieżki rowerowe na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego z ul. Wyszyńskiego. Niedawno stworzone przedłużenie ścieżki z ul. Wyszyńskiego do Uniwersytetu Zielonogórskiego ma tylko zjazd do sygnalizacji świetlnej. Należy dorobić ścieżkę rowerową na wysepce oraz od strony al. Wojska Polskiego. Wymienić szybki w sygnalizatorach. Ustawić znaki D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" oraz namalować pasy wyznaczające przejazd dla rowerzystów. Namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych oraz obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej

2. Trzeba zrobić przejazdy dla rowerzystów między ścieżkami rowerowymi położonymi po obu stronach al. Wojska Polskiego:
· przy skrzyżowaniu z ul. Zacisze i Wyszyńskiego (konieczność wymiany szybek w sygnalizatorach)
· na wysokości Pizzerii "Papa-Pizza",
· przy skrzyżowaniu z ul. Krętą,
· przy zjeździe do NBP przy skrzyżowaniu z ul. Wiejską,
· przy skrzyżowaniu z ul. Zamkową niedaleko biblioteki.
Przejazdy należy oznakować znakami pionowymi C13/16 z pionową kreską, D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" i poziomymi P-11 "Przejazd dla rowerzystów". Ze względu na duże natężenie ruchu przejazdy powinny zostać pomalowane na czerwono. Należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

3. Należy zrobić przejazdy rowerowe przecinające dojazdy do al. Wojska Polskiego:
· zjazd do marketu Lidl,
· zjazd do bloków między marketem Lidl a Pizzerią "Papa-Pizza",
· skrzyżowanie z ul. Krętą,
· zjazd do ul. Wiejskiej,
· wjazd i wyjazd ze stacji BP,
· wyjazd z Castoramy,
· wyjazd z dużego parkingu przy blokach na ul. Wyszyńskiego,
· zjazd do piekarni "Grono" i "Mrowiska",
· wyjazd z parkingu po drugiej stronie skrzyżowania z ul. Krętą,
· wyjazd z parkingu przy Parku "Trójcy Świętej.
Przejazdy należy oznaczyć znakami pionowymi C13/16 z pionową kreską, D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" i poziomymi P-11 "Przejazd dla rowerzystów". Należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

4. Rondo PCK przy Castoramie. Należy namalować przejazdy rowerowe (razem 8), dostawić znaki pionowe C13/16 z pionową kreską, D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" (dzisiaj tylko 2 przejazdy są nimi oznakowane), wymienić szybki w sygnalizatorach. Domalować znaki P-23 "Rower" na końcach wysepek. Ze względu na duże natężenie ruchu przejazdy powinny zostać pomalowane na czerwono. Należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

5. Na ul. Dąbrówki należy stworzyć przejazdy rowerowe na wyjazdach z parkingu. Znaki poziome P-11 "Przejazd dla rowerzystów" i pionowe C13/16 z pionową kreską, D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

6. Połączenie ścieżki rowerowej na ul. Dąbrówki z dojazdem do ul. Krośnieńskiej wymaga znaków pionowych C13/16 z pionową kreską, C13 przy rozwidleniu do ul. Krośnieńskiej oraz namalowania znaków P-23 "Rower" (w ogóle ich tam nie ma). Trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych.

7. Na wysepkach na skrzyżowaniu ulic Łużyckiej i Dąbrówki należy namalować na ich końcach znaki poziome P-23 "Rower". Brak tych oznaczeń powoduje, że piesi przechodzą po ścieżce i po przejeździe. Trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych.

8. Ścieżka rowerowa na ul. Wyszyńskiego. Zaczynając od dołu:
· brak znaków poziomych P-23 "Rower" na całej długości (starły się)
· część znaków pionowych C13/16 z pionową kreską została zdewastowana lub skradziona,
· brak przejazdu rowerowego na wzbudzanej sygnalizacji świetlnej na wysokości ul. Kraljevskiej, należy namalować znaki P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz wymienić szybki w sygnalizatorach,
· brak przejazdu rowerowego przy wjeździe na Os. Przyjaźni na wysokości ul. Kraljevskiej, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duży ruch,
· chodnik za wiatą autobusową MZK powinien zostać poszerzony, a ścieżka przesunięta, ponieważ jest tam zbyt mało miejsca, piesi oczekujący na autobus stoją na ścieżce powodując zagrożenie,
· brak przejazdu rowerowego przy wjeździe na Os. Przyjaźni na wysokości ul. Słowackiej, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duży ruch, w tym miejscu szczególnie wielu rowerzystów jest potrącanych przez kierowców
· brak przejazdu rowerowego obok wjazdu na Os. Przyjaźni na wysokości ul. Słowackiej, jest to połączenie ze ścieżką rowerową biegnącą przez Os. Łużyckie brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duży ruch, kierowcy często przekraczają tam dozwoloną prędkość, z tego powodu potrzebne są znaki ostrzegawcze A-24 "Uwaga na rowerzystów"
· brak przejazdu rowerowego na Rondzie Jana Pawła II, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", na wysepce potrzebną znaki poziome P-23 "Rower",
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu ze wzbudzaną sygnalizacją świetlną nieopodal "Kablówki", brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów", należy wymienić szybki w sygnalizatorach, przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duży ruch,
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Monte Cassino, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· brak przejazdu rowerowego przy wjeździe na parking przy wieżowcach na wysokości Marketu "Billa" (dawny Minimal), brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów"
· brak przejazdu rowerowego przy wjeździe na parking przy Szkole Podstawowej Nr 1, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Wiśniową, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duży ruch
· zjazd rowerowy przy pasażu na ul. Wyszyńskiego nieopodal skrzyżowania z ul. Wiśniową. Piesi zamiast korzystać z przeznaczonych dla nich schodów z podjazdem dla wózków korzystają ze zjazdu dla rowerzystów. Z tego powodu dochodzi tam do wielu potrąceń i awantur. Zjazd należy oznakować znakami C-13 "Droga dla rowerów", D-41 "Zakaz ruchu pieszych" po obu stronach oraz P-23 "Rower". Na początku i końcu podjazdu należy postawić znaki pionowe C13/16 z pionową kreską,
· ścieżka rowerowa na w/w pasażu (zakręt przy zakładzie optycznym i sklepie mięsnym) powinna zostać wzbogacona w napisy stosowane na Deptaku "Zakaz handlu", ponieważ handlarze warzyw i owoców zajmują część ścieżki rowerowej i nic nie robią sobie z interwencji Policji,
· fragment ścieżki rowerowej przy skrzyżowaniu z ul. Ptasią został zniszczony przez ciężki sprzęt należący do Zakładu Wodociągowego, czerwona kostka została wymieszana z szarą, a na dodatek zapadła się,
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Ptasią, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duży ruch,
· trzeba przyciąć drzewa przy postoju taksówek, ponieważ gałęzie rosną już tak nisko, że zahacza się o nie kaskiem,
· trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych,
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

9. Park Piastowski.
· stara ścieżka rowerowa zaczynająca się przy markecie "Biedronka" i kończąca się w lesie za amfiteatrem wymaga wymiany zdewastowanych znaków, namalowania znaków poziomych P-23 "Rower" oraz linii wyznaczających jej kierunek.
· należy stworzyć ciąg rowerowo-pieszy łączący koniec ścieżki rowerowej na ul. Wyszyńskiego z ul. Kilińskiego. Wystarczy ustawić znaki C13/16 z poziomą kreską, aby zapewnić bezpieczeństwo pieszym.
· aleja parkowa zaczynająca się przy I Liceum Ogólnokształcącym prosi się o stworzenie na niej ciągu rowerowo-pieszego łączącego się ze ścieżką rowerową pod amfiteatrem. Wystarczy ustawić znaki C13/16 z poziomą kreską przy I LO oraz przekreślony znak C13/16 z poziomą kreską na końcu w miejscu połączenia, aby zapewnić pierwszeństwo pieszym..
· należy stworzyć ciąg rowerowo-pieszy łączący koniec ścieżki rowerowej na ul. Wyszyńskiego z ul. Piastowską. Wystarczy ustawić znaki C13/16 z poziomą kreską oraz przekreślone znaki C13/16 z poziomą kreską,
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

10. Ścieżka rowerowa na Os. Łużyckim.
· brak oznakowania pionowego C-13 "Droga dla rowerów",
· brak oznakowania poziomego P-23 "Rower",
· jest to ścieżka dwukierunkowa, która wymaga namalowania strzałek wyznaczających kierunki ruchu,
· odcinek na wysokości Gimnazjum Nr 1, został zniszczony przez ciężki sprzęt budowlany używany przy budowie nowego kompleksu boisk,
· należy stworzyć przejazd rowerowy przy parkingu strzeżonym na ul. Wyszyńskiego, potrzebne oznakowanie P-11 "Przejazd dla rowerzystów",
· należy odchwaścić krawężniki na ścieżce rowerowej,
· odcinek ścieżki wiodący wzdłuż płotu Gimnazjum Nr 1 wymaga ustawienia dodatkowych znaków C-13 "Droga dla rowerów" i D-41 "Zakaz ruchu pieszych", ponieważ szczególnie często jest użytkowany przez pieszych, którzy mogą obok korzystać z normalnego chodnika.
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

11. Ścieżka rowerowa na ul. Botanicznej.
· brak znaku D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" na skrzyżowaniu z ul. Jaskółczą od strony ul. Botanicznej, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów",
· trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych,
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

12. Ścieżka rowerowa na ul. Nowojędrzychowskiej
· brak znaków pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" na przejazdach rowerowych,
· brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów",
· zbyt mało znaków poziomych P-23 "Rower",
· trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych,
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

13. Ścieżka rowerowa na ul. Zdrojowej
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Ruczajową, brak znaków, poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Potokową, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· zbyt mało znaków poziomych P-23 "Rower",
· brak znaków C13/16 z pionową kreską oraz przekreślonych znaków C13/16 z pionową kreską na końcach,
· trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych,
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

14. Ścieżka rowerowa na ul. Wojska Polskiego do Ronda Kaziowa przy ul. Prostej
· zbyt mało znaków poziomych P-23 "Rower",
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Leśną, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Prostą, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· brak znaków P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" na rondzie,
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.
· trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych.

15. Ścieżka rowerowa od Ronda Kaziowa do ul. Agrestowej teoretycznie istnieje na mapie zamieszczonej na stronie internetowej Urzędu Miejskiego. W praktyce ścieżka ta nie jest w żaden sposób oznakowana.
· należy namalować znaki poziome P-23 "Rower",
· oznakować ścieżkę znakami C13/16 z pionową kreską,
· namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych,
· stworzyć przejazd rowerowy przy kościele p.w. Świętego Józefa i oznakować go znakami poziomymi P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", przy kościele istnieje parking dla rowerów
· stworzyć przejazd rowerowy przy stadninie koni (przecięcie jezdni na ul. Prostej) i oznakować go znakami poziomymi P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· stworzyć przejazdy rowerowe przy skrzyżowaniu z ul. Kokosową i oznakować je znakami poziomymi P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· tworzyć przejazd rowerowy przy hali sportowej UZ i oznakować go znakami poziomymi P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· ścieżka powinna zostać przedłużona do ronda przy ul. Zacisze,
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

16. Ścieżka rowerowa na ul. Podgórnej.
· zbyt mało znaków poziomych P-23 "Rower",
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Krótką, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" od strony ul. Podgórnej,
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Kingi, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz części pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· brak przejazdów rowerowych pomiędzy ścieżkami rowerowymi położonymi po obu stronach ulicy, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Zyty, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz części pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych,
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

17. Ciąg rowerowo-pieszy na ul. Lwowskiej
· brak przejazdu rowerowego na przejściu ze wzbudzaną sygnalizacją świetlną, należy wymienić szybki w sygnalizatorach, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów",
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Kingi, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów",
· brak przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Piaskową, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz części pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· brak przejazdu rowerowego pomiędzy ścieżkami rowerowymi położonymi po obu stronach ulicy, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów",
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

18. Ścieżka rowerowa na ul. Wrocławskiej zaczynając od skrzyżowania przy byłej "Polskiej Wełnie".
· brak znaków C13/16 z pionową kreską na całej długości
· znaki drogowe, słupy energetyczne, tablice i latarnie na całej długości ścieżki ustawione na jej środku, należy je przestawić na pas zieleni, ponieważ jazda slalomem między nimi jest niebezpieczna
· skrzyżowanie z ul. Sienkiewicza, brak przejazdu rowerowego pomiędzy ścieżkami rowerowymi położonymi po obu stronach ulicy, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", należy wymienić szybki w sygnalizatorach, przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duże natężeniu ruchu,
· skrzyżowanie rowerowego ul. Lwowską, brak przejazdów rowerowych pomiędzy ścieżkami rowerowymi położonymi po obu stronach ulicy, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", należy wymienić szybki w sygnalizatorach, przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duże natężeniu ruchu,
· przy skrzyżowaniu z ul. Partyzantów, brak przejazdu rowerowego pomiędzy ścieżkami rowerowymi położonymi po obu stronach ulicy, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duże natężeniu ruchu,
· skrzyżowanie z ul. Partyzantów, brak przejazdu rowerowego, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duże natężeniu ruchu,
· skrzyżowanie z ul. Braniborską, brak przejazdu rowerowego, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duże natężeniu ruchu,
· przy skrzyżowaniu z ul. Słowackiego, brak przejazdu rowerowego, brak znaków poziomych P-11 "Przejazd dla rowerzystów" oraz pionowych D-6b "Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów", przejazd powinien zostać pomalowany na czerwono ze względu na duże natężeniu ruchu,
· trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych.
· zjazd do leśnej ścieżki wzdłuż cmentarza, który został wykonany z kostki polbrukowej został SKRADZIONY, jest to kolejny dowód na to, że asfalt jest lepszym materiałem do budowy ścieżek rowerowych,
· namalowano przejazd rowerowy na jezdni przy stadionie żużlowym, przed którym od strony cmentarza ustawiono znak informujący o końcu ciągu rowerowo-pieszego jest to kompletne nieporozumienie, znak musi zostać usunięty!
· ścieżka zaczynająca się przy stadionie żużlowym jest z jednej strony oznakowana jako ciąg rowerowo-pieszy, a z drugiej strony od ul. Lechitów jako ścieżka rowerowa, jest to kompletne nieporozumienie i nie wiadomo czyją winę ma orzekać policja w razie wypadku,
· należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

19. Ścieżka rowerowa zaczynająca się przy skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego z ul. Wandy i kończąca się przy ul. Reja istnieje tylko na papierze i na mapie zamieszczonej na stronie internetowej Urzędu Miejskiego. Należy ją przerzucić na drugą stronę ulicy, aby ominąć przystanek MZK i skorzystać z szerokiego chodnika przy Bibliotece Wojewódzkiej i przemianować na ciąg rowerowo-pieszy i oznakować znakami C13/16 z poziomą kreską, aby dać pierwszeństwo pieszym i zapewnić im odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Następnie stworzyć przejazdy rowerowe (aby nie przejeżdżać przez zatłoczony przystanek MZK), które umożliwią przejazd na druga stronę al. Wojska Polskiego i pozwolą skorzystać z kolejnego przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Reja. Ciąg powinien zostać przedłużony aż do Galerii "Graffit". Po drodze powinny zostać stworzone odpowiednio oznakowane przejazdy rowerowe przy budynku filharmonii. Przy Galerii "Graffit" rowerzyści mogą korzystać z normalnej jezdni przy "Domu Handlowym", ponieważ jest tam mniejszy ruch, a samochody jeżdżą powoli. Tego odcinka nie trzeba specjalnie oznaczać. Wystarczą znaki A-24 "Uwaga rowerzyści" umieszczone przy zjeździe w ul. Doktora Pieniężnego, przy "Domu Handlowym" dla wyjeżdżających z Galerii "Ramzes" i przy postoju taksówek obok PZU. Takie rozwiązanie nie będzie zmuszać rowerzystów do korzystania z dwupasmowych jezdni na al. Wojska Polskiego oraz ul. Boh. Westerplatte i pozwoli im na bezpieczne dojechanie do Placu Boh. Westerplatte. Należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

20. Naturalnym przedłużeniem przyszłego ciągu rowerowo-pieszego na ul. Boh. Westerplatte może być podzielenie szerokiego chodnika przy Alei Niepodległości zaczynającego się przy Redakcji "Gazety Lubuskiej" i biegnącego do Ronda Romana Dmowskiego. Wystarczyłoby namalować ciągłą linię, znaki poziome P-23 "Rower" oraz ustawić znaki pionowe C13/16 z pionową kreską. Taką ścieżkę rowerową można byłoby przedłużyć niskim kosztem finansowym oraz dalej przez ul. Chrobrego. Istnieje tam szeroki chodnik, który można podzielić dla rowerzystów i pieszych. Następnie należałoby stworzyć przejazd rowerowy przy skrzyżowaniu z ul. Bankową i dalej stworzyć ciąg rowerowo-pieszy ze znakami C13/16 z pionową kreską do skrzyżowania z ul. Wazów. Tam stworzyć przejazd rowerowy i ciąg rowerowo-pieszy ze znakami C13/16 z poziomą kreską. Rowerzyści byliby zobligowani do zwiększonej uwagi w okolicach Urzędu Miejskiego. Taki ciąg łączyłby się z istniejącą już ścieżką rowerową na ul. Podgórnej. Koszt takiej inwestycji nie jest wysoki, ponieważ istnieje już równa nawierzchnia i jedyne co trzeba zrobić, to postawienie i namalowanie kilku znaków.

21. Park Tysiąclecia. Znajduje się tam Skatepark, do którego młodzież dojeżdża rowerami. Wystarczy ustawić znaki C13/16 z poziomą kreską i stworzyć tam ciągi rowerowo-piesze.

22. Ulica Łużycka. Istnieją tam dwa równoległe szerokie chodniki, na których można stworzyć ścieżki rowerowe poprzez postawienie kilku znaków oraz namalowanie białej linii oddzielającej ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych. Nie można byłoby zapomnieć o przejazdach rowerowych.

23. Ulice: Długa, Konstytucji 3 Maja. Remont tych ulic kosztował kilkanaście milionów złotych. Podczas ich przebudowy zapomniano o ścieżkach rowerowych. Istnieją tam szerokie chodniki, które wystarczy podzielić na ścieżki rowerowe i chodniki dla pieszych. Wystarczyłoby namalować ciągłą linię, znaki poziome P-23 "Rower" oraz ustawić znaki pionowe C13/16 z pionową kreską. Stworzyć przejazdy rowerowe, dostosować sygnalizatory świetlne poprzez wymianę szybek, a w miejscach gdzie chodniki się zwężają utworzyć ciąg rowerowo-pieszy ze znakami C13/16 z poziomą kreską, aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa pieszym. Taka trasa byłaby świetnym połączeniem ścieżek rowerowych na ul. Dąbrówki i ul. Wrocławskiej.

24. Ścieżka rowerowa na ul. Wyspiańskiego powinna zostać wydłużona do Ronda Romana Dmowskiego. Istnieje tam nowy, szeroki chodnik, który wystarczy podzielić dla pieszych i rowerzystów. Należy stworzyć przejazdy rowerowe m.in. na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną przy basenie. Trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych.

25. Ulica Waryńskiego. Istnieją tam szerokie chodniki, które można podzielić na części dla pieszych i rowerzystów. Trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych.

26. Ulica Bułgarska. Istnieje tam turystyczny szlak rowerowy, który nie jest oznakowany znakami ostrzegawczymi A-24 "Uwaga na rowerzystów". Przy jego skrzyżowaniu ze ścieżką rowerową na ul. Wyszyńskiego należałoby ustawić odpowiedni znak informujący rowerzystów o istnieniu takiego szlaku.

27. Ścieżka rowerowa łącząca Os. Przyjaźni oraz Osiedle Cegielnia wymaga odnowienia znaków P-23 "Rower" oraz C-13 "Droga dla rowerzystów".

28. Ścieżka rowerowa na Os. Cegielnia wymaga wykonania przejazdów rowerowych w szczególności na skrzyżowaniu z ul. Ceramiczną prowadzącą do Os. Malarzy. Należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

29. Park przy ul. Jaskółczej. Należy umieścić tam ponownie usunięte znaki C-13 "Droga dla rowerzystów".

30. Ulica Wiśniowa. Na tej ulicy istnieją dwa równoległe, szerokie chodniki, jeden z nich, biegnący po stronie Os. Słonecznego można podzieli i stworzyć tam ścieżkę rowerową, która łączyłaby istniejące ścieżki rowerowe na ul. Wyszyńskiego oraz w parku przy ul. Jaskółczej. Koszt takiego przedsięwzięcia jest niski, ponieważ wystarczy namalować znaki poziome oraz ustawić znaki pionowe C13/16 z pionową kreską. Trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych.

31. Ul.Działkowa. Istnieje tam stosunkowo mało uczęszczany chodnik oraz jezdnia, po której porusza się z każdym miesiącem coraz więcej samochodów. Chodnik można byłoby przemianować na ciąg rowerowo-pieszy ze znakami C13/16 z poziomą kreską dającymi pierwszeństwo pieszym. Taki ciąg można byłoby przedłużyć do Ronda PCK i połączyć z utworzoną tam ścieżką rowerową. Koszt takiego przedsięwzięcia jest niski, ponieważ wystarczy namalować znaki poziome oraz ustawić znaki pionowe. Należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

32. Ścieżka rowerowa na Os. Przyjaźni w pobliżu sklepu rowerowego "Sogest". Wymaga ponownego namalowania znaków poziomych. Należy tam ustawić znaki pionowe C-13 "Droga dla rowerów" oraz naprawić zapadniętą kostkę brukową. Nie ma przejazdu rowerowego na ruchliwym parkingu. Przy tym samym parkingu ostatnio ustawiono znak C-13 "Droga dla rowerzystów" rowerzystów czerwoną kreską, co oznacza, że kończy się tam ścieżka. Jest to absurd, ponieważ za tym znakiem ścieżka ciągnie się dalej do ul. Budziszyńskiej. Znak należy zlikwidować. Należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

33. Ul. Sulechowska. Istnieje tam bardzo szeroki chodnik, który bez problemu można podzielić na ścieżkę rowerową i część przeznaczoną dla pieszych. Dzisiaj rowerzyści, którzy nie chcą łamać prawa są zmuszeni do poruszania się po dwupasmowej jezdni. Ul. Sulechowska jest jedną z najbardziej niebezpiecznych w Zielonej Górze. Jest tam najwięcej wypadków śmiertelnych. Nie można byłoby zapomnieć o przejazdach rowerowych. Trzeba namalować linię ciągłą oddzielającą ścieżkę rowerową od chodnika dla pieszych. Należy obniżyć krawężniki do wysokości 5mm lub stworzyć najazdy z masy bitumicznej.

ASFALTOWE ŚCIEŻKI ROWEROWE

Poniżej przedstawiamy kilka powodów, dla których na nawierzchnię ścieżek należy stosować masy bitumiczne, a nie kostkę brukową.

1. Asfalt jest dużo tańszy. Cena położenia 1m² asfaltu (w tym: wykonanie koryta głębokości 10 cm, podbudowa z kruszywa grubości 8 cm oraz nawierzchnia z asfaltobetonu grubości 3 cm) jest o ponad połowę niższa niż cena 1m² ściezki z kostki brukowej. Z porównania tego jednoznacznie wynika, że nawierzchnia z kostki jest znacznie droższa w realizacji niż nawierzchnia asfaltowa. W tym miejscu zauważyć należy, że stosownie do art. 28 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Nie ulega wątpliwości, iż stosowanie na drogach rowerowych, zamiast nawierzchni bitumicznej, droższej w realizacji i charakteryzującej się niższymi walorami użytkowymi nawierzchni z kostki betonowej, nie ma jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia i stanowi rażące naruszenie dyrektywy wynikającej z przywołanego przepisu.

2. Jak wynika z raportu "Umwelt und Prognose - Institut e.V. "UPI-Bericht 41"" rowerzysta poruszający się po nawierzchni z kostki napotyka opory toczenia o 30% (dotyczy kostki bezfazowej) lub o 40% (dotyczy kostki fazowanej) większe niż w przypadku nawierzchni asfaltowej.

3. Argument, że kostka zapewnia dostęp do infrastruktury podziemnej, nie jest przekonujący. Infrastruktura taka nie jest własnością miasta. Za rozbiórkę nawierzchni i przywrócenie jej do stanu poprzedniego płacą właściciele infrastruktury. Miasto nie ma obowiązku ułatwiać im życia kosztem dobra mieszkańców.

4. Wbrew temu, co niektórzy twierdzą, maszyny do układania nawierzchni asfaltowych o szerokości 2m są w Polsce dostępne. Zresztą o sprzęt ma się starać uczestnik przetargu, a nie zleceniodawca.

5. Ministerstwo Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zalecają stosowania kostki na drogach rowerowych.

6. Asfalt na podbudowie jest trwalszy.

7. Asfalt trudniej ukraść.

8. Argument jakoby nie można było budować dróg z asfaltu nad gazociągami jest nieprawdziwy. Nie ma takiego przepisu! Jest za to rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie ( Dz.U. z 1999 r. Nr 43, poz. 430) "umieszczenie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej nie związanej z drogą (...) nie może przyczyniać się do (...) zmniejszenia wartości użytkowej drogi".

ZLIKWIDOWANIE ZAKAZU RUCHU ROWEROWEGO NA DEPTAKU

W naszym mieście, podobnie jak w innych polskich miastach, obowiązuje zakaz ruchu rowerowego na Deptaku. W tej kwestii jesteśmy ewenementem na tle innych krajów Unii Europejskiej. Urzędnicy z zachodnich państw Europy dawno temu doszli do wniosku, że umożliwienie rowerzystom korzystania z centrów miast zamkniętych dla ruchu samochodowego pozwoli zmniejszyć poziom hałasu i zanieczyszczeń powietrza oraz znacznie podwyższyć poziom bezpieczeństwa rowerzystów.

Umożliwiając rowerzystom korzystanie z Deptaka podniesiemy walory turystyczne Zielonej Góry. Nasi niemieccy sąsiedzi, u których poruszanie się rowerem po starówce jest normą, znacznie chętnie przyjeżdżaliby do naszego miasta i zostawiali pieniądze u naszych przedsiębiorców i pośrednio w miejskiej kasie.

Umożliwienie ruchu rowerowego na Deptaku nie wymaga ogromnych nakładów finansowych. Wystarczy zainstalować dodatkowe C-13/16 z poziomom kreską. W taki wypadku piesi będą uprzywilejowani, a rowerzyści będą musieli na nich uważać. Dodatkowo pod znakami B-1 "Zakaz ruchu w obu kierunkach" należałoby zawiesić tabliczki T-22 "Nie dotyczy rowerów", aby nie stwarzać paradoksu wzajemnie wykluczających się znaków.

Zielona Góra może niskim kosztem stać się wzorem dla innych polskich miast. Zwiększy to prestiż naszego miasta i przyniesie nam wszystkim korzyści w niedalekiej przyszłości.

PARKINGI ROWEROWE

W naszym mieście nie ma miejsc, w których bezpiecznie można byłoby pozostawić rower i załatwić własne sprawy. Uważamy, że problem ten można bardzo szybko i tanio rozwiązać.

W Zielonej Górze funkcjonuje system monitoringu. W jego zasięgu należy zainstalować estetyczne i tanie poręcze. Oczywiście można stworzyć takie parkingi w miejscach nie nadzorowanych przez kamery, np. pod teatrem, basenem, kinami, ratuszem i wielu innych miejscach.

Takie poręcze umożliwiają one zapięcie do nich ramy roweru, co utrudnia złodziejom kradzież. Obecne parkingi rowerowe, które umożliwiają zapięcie samego koła, nie spełniają podstawowych norm bezpieczeństwa, ponieważ koło można szybko zdemontować i ukraść rower bez niszczenia rowerowych zabezpieczeń.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska