Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont autostrady A18 już na finiszu. Na tę inwestycję kierowcy czekali od wielu lat

oprac.(alucz)
Wideo
od 16 lat
Na ten remont kierowcy czekali kilkadziesiąt lat. Jazda słynną patatajką na DK 18 to był prawdziwy horror. Na szczęście, inwestycja jest już na finiszu. Przy nowej autostradzie spotkali się Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Władysław Dajczak wojewoda lubuski oraz przedstawiciele GDDKiA.

Kierowcy w końcu się doczekali! Pożegnaliśmy znienawidzoną patatajką i już możemy jeździć porządną autostradą. Szczęśliwie dobiegła końca przebudowa drogi DK18 na ponad szesnastokilometrowym odcinku od Iłowej do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Jak informuje zielonogórski oddział GDDKiA,jest już pozwolenie na użytkowanie ostatnich sześciuset metrów pomiędzy mostem granicznym i węzłem Olszyna, stanowiących dopełnienie początkowego odcinka autostrady o długości ponad 11 km, oddanego pod koniec lipca br. W połowie października oddany do ruchu zostanie ostatni z czterech fragmentów trasy do węzła Golnice w województwie dolnośląskim. A to oznacza, że kierowcy będą mogli w pełni korzystać z siedemdziesięciu kilometrów autostrady A18.

CZYTAJ TEŻ

Nowa i szersza

- Oddany do użytku odcinek ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. 21 stycznia 2021 r. podpisaliśmy umowę na realizację odcinka w systemie tradycyjnym - Buduj. Głównym zadaniem wykonawcy, jak w przypadku pozostałych odcinków, było dostosowanie w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana i zastąpiona nową betonową, z jezdnią poszerzoną do 11 metrów, a po uprzedniej segregacji i obróbce, wykorzystana jako materiał do podbudowy drogi - informuje Anna Jakbubowska, rzecznik zielonogóskiego oddziału GDDKiA.

Co tam się działo?

Poza podstawowym zakresem prac, polegających na wymianie nawierzchni, przebudowana została część południowa węzła Iłowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami, skrzyżowaniem typu rondo (na połączeniu z drogą wojewódzką nr 296) oraz zmianą połączenia z istniejącą stacją benzynową. Wybudowano także drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne. Drogę wyposażono w niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz zieleń.

- Dzisiaj przedostatni odcinek tej drogi, a za dwa tygodnie ostatni odcinek autostrady A18 zostanie przekazany kierowcom do użytkowania i będziemy mogli powiedzieć, że kolejny odcinek, że kolejna droga z sieci dróg w Polsce została zrealizowana! (…) Dużo się dzieje na polskich drogach. Przedwczoraj prawie 50 kilometrów drogi szybkiego ruchu drogi ekspresowej w zachodniopomorskim, od Koszalina na południe do Bożego Pola i tym samym przekroczyliśmy liczbę 5 tysięcy kilometrów dróg szybkiego ruchu w Polsce. Tak. Jeżeli ktoś ma wątpliwości. To nie pomyłka. Ponad 5 tysięcy kilometrów dróg szybkiego ruchu w Polsce! Tyle dróg autostradowych, ekspresowych użytkują dzisiaj kierowcy na terenie naszego kraju. A to nie koniec. – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Powstało pięć nowych obiektów mostowych

:

  • dwa górne przejścia dla dużych zwierząt o szerokości ponad 60 m, oddalone od siebie o ponad 3 km, o ustroju łukowym z blachy falistej,
  • dwa wiadukty w ciągu autostrady, jeden nad drogą lokalną relacji Konin Żagański – Iłowa, drugi nad linią kolejową Jasień – Miłkowice,
  • most w ciągu autostrady nad rzeką Czerna.

Wybudowane zostały elementy nowej oraz przebudowane istniejącej, kolidującej infrastruktury teletechnicznej. Pojawiła się m.in. stacja meteo wraz z tablicą informacyjną zmiennej treści po obu stronach autostrady oraz oświetlenie węzła Iłowa.

Budowa autostrady od kuchni

GDDKiA zdradza sekrety budowy autostrady. Otóż, drogę wybudowano w technologii betonowej, a do budowy nowej nawierzchni i obiektów jezdni południowej wykorzystano ponad 142 tysiące ton betonu. Taką ilością betonu możnaby wypełnić prawie 18 basenów olimpijskich! Ilość stali wykorzystana do budowy konstrukcji mostowych i wbudowana w nawierzchnię w postaci kotew i dybli wyniosła 1350 ton. Pod budowę dwóch górnych przejść dla zwierząt, które są jednocześnie największymi obiektami mostowymi na kontrakcie, wbito pale o łącznej długości ponad 11 km. Podczas całego okresu trwania budowy wykonanych zostało ponad 8,5 tysiąca badań w celu sprawdzenia, czy zastosowane materiały, technologia i jakość wykonanych prac gwarantują otrzymanie nawierzchni o pożądanych parametrach. W okresie najbardziej rozwiniętego frontu robót na budowie pracowało jednocześnie blisko 240 osób i blisko 140 jednostek sprzętowych.

Drugi etap budowy A18

Przebudowa jezdni południowej DK18, na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r., jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030. - Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. I właśnie tą jezdnię sukcesywnie oddajemy po przeprowadzonej modernizacji jako pełnoprawną autostradę - podkreśla GDDKiA.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska