Sposób na jesienną grypę

Patrycja Wacławska (opr.) 60plus.tygodnik@polskapress.pl
123rf
Jesienią łatwo padamy ofiarą przeziębień i grypy. Żeby się przed tym uchronić, trzeba zadbać o wzmocnienie odporności.

Podstawą jest dostarczenie sobie odpowiednich witamin, minerałów i tłuszczy. Nasz organizm potrzebuje przede wszystkim witamin. Szczególne znaczenie w budowaniu odporności mają witaminy A, C, E i D, znajdujące się w wielu roślinach oraz jajkach. Najsilniejszym antyoksydantem jest witamina C, która walczy z wolnymi rodnikami osłabiającymi organizm i wywołującymi stres na poziomie komórkowym.

– Podstawowa forma witaminy C to zwykły kwas askorbinowy, który można kupić w każdej aptece. Jej wchłanialność przy odpowiedniej pracy jelit i żołądka wynosi około 20–30 proc. Lepiej się wchłonie, jeśli będziemy ją przyjmować w otoczeniu bioflawonoidów takich jak: dzika róża, aronia, jagody acai, czy acerola – mówi Adrian Bednarek, specjalista żywienia i suplementacji.
Można też kupić witaminę w wyższej formie – jest to witamina C lipsomalna (kapsułka), jest ona droższa, ale jej przyswajalność według różnych źródeł może sięgać 90 procent. W pilnych sytuacjach (np. silny stan podgorączkowy) najbardziej efektywnym rozwiązaniem są wlewy dożylne z witaminy C, które zyskują w Polsce coraz większą popularność.

– Witaminę C znajdziemy też w naturalnej formie w większości owoców: w jagodach, porzeczkach, agreście, brzoskwiniach, malinach, jeżynach, czereśniach, wiśniach, kiwi i mango. Bardzo duże ilości witaminy C zawiera również żurawina, jagody goji, miechunka (Physalis), aronia, amarantus i pestki dyni – dodaje Magdalena Kuklik, technolog żywienia z Mixit.pl.

W procesach obronnych organizmu dużą rolę odgrywają także witaminy A i E, które uniemożliwiają wniknięcie drobnoustrojów do wnętrza komórek. Niedobory tych witamin obniżają odporność. Znajdziemy je w większości owoców, nasion i orzechów.
W okresie jesienno-zimowym mamy też do dyspozycji o wiele mniej słońca, które jest naturalnym źródłem witaminy D3. Powinniśmy więc dostarczać ją organizmowi, tym bardziej, że większość Europejczyków cierpi na poważne niedobory tego mikroskładnika.

– Przed dobraniem odpowiedniej witaminy D3 zalecam sprawdzić faktyczny stan niedoboru. Z suplementacji witaminą D płynie wiele korzyści. Najczęściej wykorzystywana jest w przypadkach osteoporozy, złamania kończyn, depresji, cukrzycy a nawet w chorobach o podłożu endykronologicznym takich, jak coraz częściej spotykane problemy z tarczycą – mówi Adrian Bednarek.

Witamina D najlepiej wchłania się w towarzystwie witaminy K2, którą znajdziemy w japońskiej potrawie – sfermentowanej soi (natto). Jeśli nie przekonuje nas jej smak, możemy kupić witaminę K2 w postaci suplementu. Istnieją również gotowe preparaty łączące obie witaminy.

Przeciętny Europejczyk spożywa o 30 razy za dużo kwasów tłuszczowych z grupy Omega-6 w stosunku do tych z grupy Omega-3, a to właśnie głównie kwasy tłuszczowe Omega-3 wspierają nasz układ odpornościowy i pomagają zwalczyć infekcje i stany zapalne. Coraz częściej mówi się również o ich właściwościach przeciwnowotworowych – odpowiadają one za dotlenienie komórek.
Dlatego tak naprawdę powinniśmy dostarczać sobie kwasów tłuszczowych Omega-3 nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok.

– Najwięcej tłuszczy Omega-3 znajdziemy w nieprzetworzonych nasionach lnu i konopi oraz w orzechach włoskich. Tych rzeczy nie powinniśmy sobie żałować – mówi Magdalena Kuklik. – Nie trzeba się martwić, że od tego przytyjemy, ponieważ, w przeciwieństwie do tłuszczy w żywności wysoko przetworzonej, są to naturalne, zdrowe i korzystne dla naszego organizmu tłuszcze, które oprócz podniesienia odporności, poprawią dodatkowo funkcjonowanie naszego umysłu – dodaje ekspertka Mixit.

Eksperci radzą też, by unikać tłuszczy trans oraz olejów roślinnych poddawanych obróbce termicznej. Adrian Bednarek podkreśla, że w suplementacji Omega-3 bardzo ważnym jest, by obniżyć jednocześnie ilość przyjmowanych kwasów tłuszczowych Omega-6, których mamy w naszej diecie za dużo.

– Często to nie sam niedobór Omega-3 jest problemem, a właśnie nadwyżka Omega-6. Proporcja tych tłuszczy jest bardzo ważna. Dobrze jest, gdy kwasów tłuszczowych Omega-6 jest maksymalnie trzy razy więcej niż Omega-3. Dlatego pierwszym krokiem powinno być zmniejszenie Omega-6 w diecie, a dopiero później zabranie się za Omega-3 – wyjaśnia Adrian Bednarek.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3