Tego tunelu nie ma na żadnej mapie. Był częścią historii trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry [ZDJĘCIA]

Elżbieta Węgrzyn
Elżbieta Węgrzyn
Sto lat temu na linii kolejowej nr 274 pomiędzy Wrocławiem a Jelenią Górą był tunel, który potem zniknął z map. Zobaczcie archiwalne zdjęcia i mapy na kolejnych slajdach >>>
Sto lat temu na linii kolejowej nr 274 pomiędzy Wrocławiem a Jelenią Górą był tunel, który potem zniknął z map. Zobaczcie archiwalne zdjęcia i mapy na kolejnych slajdach >>>Fotopolska.eu, Google
Na odcinku linii kolejowej nr 274 pomiędzy Wrocławiem a Jelenią Górą mijamy tylko jeden tunel w okolicy Trzcińska. Tymczasem, jeszcze sto lat temu był też drugi - dłuższy i świeżo wyremontowany tunel kolejowy w Wałbrzychu pod Górą Brzezinka, który potem zniknął z map. Dlaczego? Przeczytajcie poniżej.

Licząca obecnie ponad 200 kilometrów linia kolejowa nr 274 łącząca Wrocław Świebodzki ze Zgorzelcem powstawała etapami od połowy XIX wieku. Odcinek do Jeleniej Góry i do Wałbrzycha Głównego oddano w latach: 1866 i 1867. Pomiędzy tymi stacjami wybudowano dwa tunele kolejowe:

  • tunel koło Trzcińska wydrążony przez Górę Tunelowa (Hummelberg) położony jest ok. 6,8 km od Jeleniej Góry; ma prawie 300 m długości,
  • tunel pod Górą Brzezinka w Wałbrzychu, na szlaku między dworcem Wałbrzych Główny a nieistniejącym przystankiem Szybowice Wałbrzyskie.

Tego drugiego dziś nie znajdziecie na żadnych mapach. Zaznaczono go jedynie na mapie Prus z drugiej połowy XIX wieku (Mapire.eu) na na linii kolejowej przy Fellhammer (dzisiejsze Kuźnice Świdnickie). Dziś byłby on położony 2,5 km od dworca Wałbrzych Główny i około 2 km od stacji Boguszów Gorce Wschód.

Prace nad wykonaniem tunelu pod Brzezinką rozpoczęte w 1864 roku trwały przez rok. Budowa była trudna, z uwagi na to iż ok. 49 m od wschodniego wlotu (od strony Wałbrzycha Głównego) grunt nad tunelem przecinał chodnik sąsiadującej z tunelem kopalni Friedrich-Stollberg. Podczas drążenia tunelu trzeba było zmagać się z bardzo twardym gruntem i wypełniać kamieniem puste przestrzenie wybranego pokładu węgla wysokiego na ponad 4 metry. Tunel wymagał też solidnej obudowy.

Oddano go do użytku 8 stycznia 1866 r. W uroczystości otwarcia wzięło udział kilkaset osób, biesiada trwała cały dzień. Jego nazwa - Der Schönhuter Tunnel - wzięła się od miana ówczesnego nazewnictwa pasma górskiego pod którym przebiegał.

Na wykonanych z piaskowca portalach tunelu umieszczono napisy - na wschodnim od strony Wałbrzycha: "Erbaut Unter Regierung Wilhelm's I" (Zbudowano za panowania Wilhelma I), a na zachodnim - od strony Felhammer: "Erbaut in den Jahren 1865 und 1866" (Zbudowano w latach 1865 i 1866).

Niestety, kolej nie cieszyła się długo z tunelu pod Górą Brzezinką, który już w latach 80. XIX wieku zaczął pękać. Przyczyną były sąsiadujące z nim kopalnie. Gdy zawaliła się część tunelu od strony Wałbrzycha w lutym 1909 roku tunel został zamknięty. Rozważano całkowite usunięcie ziemi znad całego tunelu i rozebranie obiektu, by pociągi wróciły na linię po dwóch torach. Ostatecznie, zdecydowano jednak, by skrócić tunel od strony Wałbrzycha i usunąć skały znad części obiektu. Wykonano specjalną obudowę, a do prac naprawczych sprowadzono kilkuset specjalistów z różnych części Europy - skały wysadzano i wywożono.

Remont kosztował skarb państwa 1,5 mln marek. Tunel został ponownie oddany do użytku 1 grudnia 1910 r. Służył kolei przez 20 lat. W 1930 roku wymagał kolejnego wzmacniania obudowy. Latem 1933 roku podjęto decyzję o jego rozbiórce, która trwała przez kolejne 4 lata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 12 128GB Zielony Green

3 299,00 zł

kup najtaniej

Xiaomi

Xiaomi 12 5G 8/128GB Szary

2 499,00 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 13 Pro Max 128GB Mocny Grafit

5 569,00 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 13 Mini 128GB Alpejska zieleń

3 295,00 zł

kup najtaniej

Motorola

Motorola G62 4/128GB Szary

895,00 zł

kup najtaniej

realme

Realme GT Neo 2 12/256GB Zielony

1 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nocna bitwa nad Dnieprem. Batalion Terror stoczył bój z Rosjanami

Materiał oryginalny: Tego tunelu nie ma na żadnej mapie. Był częścią historii trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry [ZDJĘCIA] - Gazeta Wrocławska

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
21 stycznia, 20:42, Gość:

Tunel pod górą Brzezinka, zawał tunelu i naprawa tunelu 1909-1910

https://fotopolska.eu/Walbrzych/b19260,Tunel_pod_gora_Brzezinka_zawal_tunelu_i_naprawa_tunelu_1909-1910.html

Lata 1920-1922 , Niemiecki elektrowóz pruskiej konstrukcji EG551/552 (późniejsza E 90 51) wyjeżdża z tunelu pod Brzezinką i kieruje się w stronę stacji w Kuźnicach. Widoczny portal kuźnicki tunelu jest po remoncie wykonanym w latach 1909-1910.

G
Gość
Tunel pod górą Brzezinka, zawał tunelu i naprawa tunelu 1909-1910

https://fotopolska.eu/Walbrzych/b19260,Tunel_pod_gora_Brzezinka_zawal_tunelu_i_naprawa_tunelu_1909-1910.html
G
Gość
https://inzynieria.com/uploaded/magazines/pdf/gt009s029.pdf
G
Gość
https://www.bazakolejowa.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/TUNELE.HTM
G
Gość
https://www.km.com.pl/upload_pdf/Tunele kolejowe fragm-skompresowany.pdf do 1945 r
G
Gość
https://www.ksiegarnia.naszesudety.pl/tunele-kolejowe-w-polsce.html
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie