Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

TomTom Traffic Index 2017: Łódź najbardziej zakorkowanym miastem w Europie

mat. prasowy
W raporcie TomTom Traffic Index 2017 firma TomTom, wykorzystując dane z 2016 roku, udostępniła informacje dotyczące poziomu zakorkowania 390 miast z 48 krajów i 6 kontynentów. Zestawienie zawiera dane dotyczące 12 polskich miast. TomTom wykorzystuje ok. 19 bilionów pomiarów, które zostały zebrane w ciągu dziewięciu lat. To już szósta edycja raportu TomTom Traffic Index.
W raporcie TomTom Traffic Index 2017 firma TomTom, wykorzystując dane z 2016 roku, udostępniła informacje dotyczące poziomu zakorkowania 390 miast z 48 krajów i 6 kontynentów. Zestawienie zawiera dane dotyczące 12 polskich miast. TomTom wykorzystuje ok. 19 bilionów pomiarów, które zostały zebrane w ciągu dziewięciu lat. To już szósta edycja raportu TomTom Traffic Index. TomTom Traffic Index 2017
Łódź, podobnie jak rok temu, została liderem zarówno krajowego, jak i europejskiego zestawienia najbardziej zakorkowanych miast na świecie – wynika raportu TomTom Traffic Index 2017 opublikowanego przez firmę TomTom.

W światowym rankingu polskie miasto uplasowało się na piątej pozycji, za Mexico City, Bangkokiem, Jakartą oraz Chongqing*. Kierowcy z Łodzi mogą spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 51 proc., a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 88 proc. w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że spędzają w podróży dodatkowe 178 godzin** w skali roku. Złagodzenie zatłoczenia dróg zaobserwowano natomiast w Warszawie. Stolica w zeszłym roku była drugim najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce, w tej edycji raportu znajduje się na czwartym miejscu.

W raporcie TomTom Traffic Index 2017 firma TomTom, wykorzystując dane z 2016 roku, udostępniła informacje dotyczące poziomu zakorkowania 390 miast z 48 krajów i 6 kontynentów. Zestawienie zawiera dane dotyczące 12 polskich miast. TomTom wykorzystuje ok. 19 bilionów pomiarów, które zostały zebrane w ciągu dziewięciu lat. To już szósta edycja raportu TomTom Traffic Index.

W krajowym rankingu na drugim miejscu uplasował się Lublin (40 proc.), następnie Kraków (38 proc.), Warszawa (37 proc.) i Wrocław (35 proc.). Razem z Łodzią, stanowią piątkę najbardziej zakorkowanych miast w Polsce.

Mniejszy poziom zakorkowania w stosunku do zestawienia z 2016 r., odnotowano tylko w trzech aglomeracjach - Łodzi, Warszawie i Szczecinie. Sytuacja nie uległa zmianie we Wrocławiu, Poznaniu i Bydgoszczy. Większe zatłoczenie zarejestrowano natomiast w Lublinie, Krakowie, Trójmieście, Białymstoku, Bielsku-Białej i Katowicach.

Zobacz też: Polscy kierowcy tracą przez korki miliardy złotych

Jak radzić sobie z korkami?

Zwykłe planowanie trasy może być praktycznym sposobem na ominięcie niepożądanych zatorów na drodze. Kierowca zapoznając się z aktualną sytuacją na drogach jeszcze przed wyjazdem, ma możliwość zmiany trasy lub nawet środka transportu.

Urządzenia, które dostarczają bieżące informacje o ruchu drogowym umożliwiają kierowcom szybsze dotarcie do celu podróży. Istotnym elementem jest często zaufanie i poleganie na wskazaniach nawigacji, która wyznacza nam szybszą trasę, a także planowanie drogi przed wyjściem z domu oraz posiadanie informacji na temat nieoczekiwanych zdarzeń..

Świadomość tego, co aktualnie dzieje się w ruchu drogowym, pozwala zracjonalizować nasze decyzje i w bardziej opanowany sposób podchodzić do różnych przeciwności losu, takich jak korek. Im więcej mamy informacji o danym zdarzeniu, tym większa jest szansa, że nie będzie ono dla nas zaskakujące i nie wzbudzi naszej frustracji.

- Jeśli kierowcę spotyka jakaś nieoczekiwana sytuacja na drodze i jest ograniczony decyzjami innych użytkowników ruchu, zachowuje się często w sposób nieodpowiedzialny, przejeżdżając poboczem lub chodnikiem. Dojrzałość społeczna oznacza wyzbycie się przekonania, że droga, po której się poruszamy jest naszą własnością i posiadamy większe przywileje od innych – komentuje Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.

Globalny ranking miast

Z danych gromadzonych przez TomTom wynika, że od 2008 roku poziom zakorkowania wzrósł w skali globalnej o 23 proc. Mexico City po raz kolejny zajmuje pierwsze miejsce w światowym rankingu. Kierowcy w stolicy Meksyku mogą oczekiwać wydłużenia czasu podróży średnio o 66 proc. (7 proc. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem), a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 101 proc. w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Mexico City spędzają w podróży dodatkowe 227 godzin w skali roku. Kolejne w światowym rankingu miast powyżej 800 tys. mieszkańców są Bangkok (średni wydłużony czas podróży o 61 proc.), Jakarta (58 proc.), Chongqing (52 proc.) i Bukareszt (50 proc.). W pierwszej piątce najbardziej zakorkowanych miast na świecie, bez względu na zaludnienie, uplasowały się Mexico City, Bangkok, Jakarta, Chongqing oraz Łódź (51 proc.).

Ranking najbardziej zatłoczonych miast Polski w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. Łódź 51 proc.
2. Lublin 40 proc.
3. Kraków 38 proc.
4. Warszawa 37 proc.
5. Wrocław 35 proc.
6. Poznań 34 proc.
7. Bydgoszcz 33 proc.
8. Trójmiasto: Gdańsk, Gdynia, Sopot 29 proc.
9. Szczecin 24 proc.
10. Białystok 24 proc.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. Mexico City 66 proc.
2. Bangkok 61 proc.
3. Jakarta 58 proc.
4. Chongqing 52 proc.
5. Łódź 51 proc. 6. Bukareszt 50 proc.
7. Istambuł 49 proc.
8. Chengdu 47 proc.
9. Rio de Janeiro 47 proc.
10. Tainan 46 proc.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast Europy w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. Łódź 51 proc.
2. Bukareszt 50 proc.
3. Moskwa 44 proc.
4. Belfast 43 proc.
5. Dublin 43 proc.
6. Palermo 43 proc.
7. Sankt Petersburg 41 proc.
8. Edynburg 40 proc.
9. Londyn 40 proc.
10. Marsylia 40 proc.

* Ranking miast bez względu na liczbę mieszkańców

** Dodatkowy czas podróży w godzinach szczytu w porównaniu do godziny gdy na drodze nie ma zatorów, pomnożony przez 230 dni roboczych w roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska