Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie jednym z najdłuższych odcinków autostradowych w Polsce wybudowanych w technologii betonowej. Budowa będzie kosztować 1 mld 298 mln euro, czyli 12,2 mln euro za kilometr w pełni wyposażonej autostrady. Generalnym wykonawcą projektu jest spółka A2Strada. Główni akcjonariusze to Kulczyk Holding SA i Strabag AG Austria.
Co powstanie
* 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowa 18,5 km istniejącej drogi krajowej nr 2;
* 81 mostów i wiaduktów;
* sześć pełnych węzłów autostradowych (docelowo 8: Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym, Rzepin, Świecko);
* sześć Miejsc Obsługi Podróżnych (docelowo 10: Rogoziniec, Chociszewo, Koryta, Walewice, Sosna, Gnilec) wyposażonych w parkingi, toalety, place zabaw dla dzieci;
* cztery stacje benzynowe, cztery bary;
* pięć Miejsc Poboru Opłat (1 Plac Poboru Opłat w ciągu autostrady - Tarnawa, 4 Stacje Poboru Opłat na węzłach autostradowych – Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym) – kierowcy zapłacą za rzeczywiście przejechane kilometry, pobierać będą bilet na autostradzie i płacić przy wyjeździe na węzłach;
* pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska (zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przepusty dla zwierząt, urządzenia bezpieczeństwa - kolumny alarmowe co 2 km, ogrodzenie autostrady na całej długości (z wyjątkiem przerw na węzłach).
Czytaj też: W czerwcu rozpocznie się budowa trasy A2 z Nowego Tomyśla do Świecka
Jak płacimy
Pozwolenia na budowę będą wydawane na poszczególne odcinki. Jest ich siedem. Na trzy wschodnie inwestor ma już pozwolenia na budowę wydane przez Wielkopolski i Lubuski Urzędy Wojewódzkie. Dalsze 4 zostaną wydane do końca roku.
Po wybudowaniu odcinka A2 do Świecka zostanie on przekazany do eksploatacji spółce Autostrada Eksploatacja SA, operatorowi, który zajmuje się A2 na trasie Nowy Tomyśl – Konin.
- Nowy odcinek autostrady będzie miał olbrzymie znaczenie dla gospodarki kraju. Ułatwi wymianę handlową i ruch osobowy między Polską i Niemcami. Jednocześnie znacznie zwiększy się bezpieczeństwo podróżnych, którzy dzisiaj zmuszeni są jeździć w urągających warunkach, narażając życie i zdrowie na zatłoczonej trasie - komentuje Andrzej Patalas, prezes zarządu AWSA II (spółki utworzonej do poprowadzenia budowy).
Czytaj też: Pierwsze pozwolenie na budowę A-2
Skąd są pieniądze
Inwestycja jest finansowana z trzech źródeł:
* kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny - 1 mld euro (ok. 62 proc. wartości projektu);
* kredytów udzielonych przez 11 zagranicznych i polskich banków komercyjnych - 400 mln euro (ok. 26 proc. wartości projektu); banki dały dodatkowo kredyt na sfinansowanie wydatków VAT w wysokości do 150 mln zł;
* własnych funduszy spółki - 186 mln euro (12 proc. kosztów realizacji)
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?