Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wreszcie zaczęli A2

(oprac. staw) Źródło: Autostrada Wielkopolska SA
Po wybudowaniu odcinka A2 do Świecka zostanie on przekazany do eksploatacji spółce Autostrada Eksploatacja SA, operatorowi, który zajmuje się A2 na trasie Nowy Tomyśl – Konin (fot. Henryka Bednarska)
Po wybudowaniu odcinka A2 do Świecka zostanie on przekazany do eksploatacji spółce Autostrada Eksploatacja SA, operatorowi, który zajmuje się A2 na trasie Nowy Tomyśl – Konin (fot. Henryka Bednarska)
Rozpoczęła się budowa autostrady na trasie Świecko – Nowy Tomyśl. Będzie miała 105,9 km. Zachodni odcinek drogi ma przed mistrzostwami Euro 2012 połączyć polskie autostrady z siecią europejskich.

Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie jednym z najdłuższych odcinków autostradowych w Polsce wybudowanych w technologii betonowej. Budowa będzie kosztować 1 mld 298 mln euro, czyli 12,2 mln euro za kilometr w pełni wyposażonej autostrady. Generalnym wykonawcą projektu jest spółka A2Strada. Główni akcjonariusze to Kulczyk Holding SA i Strabag AG Austria.

Co powstanie

* 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowa 18,5 km istniejącej drogi krajowej nr 2;

* 81 mostów i wiaduktów;

* sześć pełnych węzłów autostradowych (docelowo 8: Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym, Rzepin, Świecko);

* sześć Miejsc Obsługi Podróżnych (docelowo 10: Rogoziniec, Chociszewo, Koryta, Walewice, Sosna, Gnilec) wyposażonych w parkingi, toalety, place zabaw dla dzieci;

* cztery stacje benzynowe, cztery bary;

* pięć Miejsc Poboru Opłat (1 Plac Poboru Opłat w ciągu autostrady - Tarnawa, 4 Stacje Poboru Opłat na węzłach autostradowych – Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym) – kierowcy zapłacą za rzeczywiście przejechane kilometry, pobierać będą bilet na autostradzie i płacić przy wyjeździe na węzłach;

* pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska (zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przepusty dla zwierząt, urządzenia bezpieczeństwa - kolumny alarmowe co 2 km, ogrodzenie autostrady na całej długości (z wyjątkiem przerw na węzłach).

Czytaj też: W czerwcu rozpocznie się budowa trasy A2 z Nowego Tomyśla do Świecka

Jak płacimy

Pozwolenia na budowę będą wydawane na poszczególne odcinki. Jest ich siedem. Na trzy wschodnie inwestor ma już pozwolenia na budowę wydane przez Wielkopolski i Lubuski Urzędy Wojewódzkie. Dalsze 4 zostaną wydane do końca roku.

Po wybudowaniu odcinka A2 do Świecka zostanie on przekazany do eksploatacji spółce Autostrada Eksploatacja SA, operatorowi, który zajmuje się A2 na trasie Nowy Tomyśl – Konin.

- Nowy odcinek autostrady będzie miał olbrzymie znaczenie dla gospodarki kraju. Ułatwi wymianę handlową i ruch osobowy między Polską i Niemcami. Jednocześnie znacznie zwiększy się bezpieczeństwo podróżnych, którzy dzisiaj zmuszeni są jeździć w urągających warunkach, narażając życie i zdrowie na zatłoczonej trasie - komentuje Andrzej Patalas, prezes zarządu AWSA II (spółki utworzonej do poprowadzenia budowy).

Czytaj też: Pierwsze pozwolenie na budowę A-2

Skąd są pieniądze

Inwestycja jest finansowana z trzech źródeł:

* kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny - 1 mld euro (ok. 62 proc. wartości projektu);

* kredytów udzielonych przez 11 zagranicznych i polskich banków komercyjnych - 400 mln euro (ok. 26 proc. wartości projektu); banki dały dodatkowo kredyt na sfinansowanie wydatków VAT w wysokości do 150 mln zł;

* własnych funduszy spółki - 186 mln euro (12 proc. kosztów realizacji)

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska