Prapremiera odbyła się podczas piątkowego Koncertu Inauguracyjnego X Lubuskich Spotkań Gitarowych w Filharmonii Zielonogórskiej.
"Portret podwójny", który Marek Pasieczny rozpisał na niespotykaną liczbę instrumentów (m.in. potrójne instrumenty dęte blaszane, tuba, czterech perkusistów, harfa) składa się z czterech części.
Fanfara to wariacje w formie ronda, oparte na temacie hejnału Zielonej Góry. Adagio to melodia oryginalna - "filmowy portret podwójny". Moto Perpetuo - "szybka jazda przez miasto" - oparte jest na melodii górali czadeckich "Powiadajom ludzie". Na koniec jest cadenza - finale.
W piątek Markowi Pasiecznemu towarzyszył w gitarowym duecie Michał Stanikowski i symfonicy Filharmonii Zielonogórskiej.
Posłuchaj fragmentów prawykonania "Portretu podwójnego" w Filharmonii Zielonogórskiej.
Tak kulisy powstania utworu zdradza sam Marek Pasieczny: - Pierwsze szkice do koncertu oraz temat "Adagia" powstały w maju 2012 w Pretorii w Afryce Południowej. Pomysł na ruchliwą, motoryczną część trzecią "Moto Perpetuo", przyszedł do mnie na lotnisku w Kuala Lumpur w Malezji. Szkice do kadencji gitar oraz gitarowy aspekt koncertu, powstały w Auckland, Taranaki oraz Wellington w Nowej Zelandii. Nad ukończeniem, orkiestracją i edycją pracowałem intensywnie w Londynie i w Guildford w Wielkiej Brytanii...
Kompozytor zastrzega: - Przez ten cały okres myślami byłem z miastem Zielona Góra, jego mieszkańcami i moimi osobistymi wspomnieniami z kilkunastu już tutaj wizyt. Również ze wspomnieniami współpracy z rewelacyjną, niebywale przyjazną i otwartą na nowy repertuar Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej. W dużej mierze pisząc ten koncert, myślałem właśnie o muzykach filharmonicznych z Zielonej Góry.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?