Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ŻARY/ŻAGAŃ. Czy to koniec drogi wstydu? Będzie remont krajowej osiemnastki!

Lucyna Makowska
Osiem firm zgłosiło się do przebudowy południowej nitki A18.
Osiem firm zgłosiło się do przebudowy południowej nitki A18. Arch GDKIA
Aż osiem firm zgłosiło się do przebudowy południowej nitki krajowej osiemnastki. We wtorek otwarto oferty.

Południowa nitka A 18 to chyba jedyny odcinek na świecie, gdzie nie da się zasnąć za kierownicą. [/cyt]Do drugiego ogłoszonego przetargu na przebudowę i dostosowanie 22 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady zgłosiło się aż osiem firm. Pierwszy unieważniono, ponieważ oferty wszystkich pięciu firm przekraczały kwotę jaką Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze miała zarezerwowaną na inwestycję, tj. 303,8 mln zł.

- Ponowny przetarg odbył się na nieco innych warunkach, co było wcześniej zapowiadane. Zmodyfikowany został zakres inwestycji-czytamy na stronie GDKIA - a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena, przy ściśle określonych zasadach jakości realizacji inwestycji. Całość jest przewidziana do realizacji w systemie „Buduj”. Decyzja o takich zmianach została podjęta po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych. Wykonawcy składający oferty najczęściej w takim samym stopniu spełniali dodatkowe, pozacenowe kryteria, co w efekcie sprowadzało się do tego, że o wyborze najkorzystniejszej oferty i tak ostatecznie decydowała cena.

- Chciałoby się powiedzieć: W końcu!- skomentował informację o przetargu Ryszard Kowalczuk, wójt gminy Brody w powiecie żarskim.- Oby tylko prace przy budowie południowej nitki przebiegały zgodnie z harmonogramem! W ubiegły weekend musiałem pokonać tę „drogę przez mękę” dwa razy, po raz trzeci i oby już ostatni!

Odrobinę zawodu wyczuwa się w komentarzu Pawła Lichtańskiego, burmistrza Iłowej, który przypomina, że inwestycja obejmuje odcinki od 12 kilometra do 34 km. Węzeł Iłowa jest niestety na 38 kilometrze, więc jeszcze poczekamy. - Ale cieszę się z tego co jest. To sukces - dodaje.

Radości nie kryją kierowcy, którzy w swych prześmiewczych komentarzach piszą, że to chyba jedyny odcinek na świecie, gdzie nie da się zasnąć za kierownicą.

Krajowa osiemnastka zaliczana jest do głównych dróg w Polsce. Jest też III drogowym transeuropejskim korytarzem transportowym, łączącym Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Północną nitkę, w kierunku niemieckiej granicy otwarto w 2006 roku. Południowa część jakoś nie ma szczęścia. Jej betonowa nawierzchnia z płyt pamiętających jeszcze czasy II wojny światowej m ostatni remont przeżyła w latach 90-tych.

Poludniowa nitka A18 to chyba jedyny odcinek na świecie, gdzie nie da się zasnąć za kierownicą.

W drugim przetargu najdroższą ofertę złożyło Konsorcjum firm: Lider - Metrostav Polska S.A., Partner - Metrostav a.s. - 303,1 mln zł, najtańszą- Konsorcjum firm: Lider - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A., Partner – MIRBUD S.A. – 254,1 mln zł.

Zobacz też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska