Zielona Góra. Budowa zachodniej obwodnicy. „Trasa Północna przestanie być drogą tranzytową”

Maciej Dobrowolski
Maciej Dobrowolski
Trasa Północna  przestanie być drogą tranzytową
Trasa Północna przestanie być drogą tranzytową Goggle Street View
W ostatnich dniach informowaliśmy o kwestiach związanych z budową zachodniej obwodnicy Zielonej Góry. Sprawa jest o tyle ciekawa, bowiem nie wszyscy wiedzą, że po budowie tej południowej, za 2 lata, Trasa Północna decyzją ministra przestanie być drogą krajową a tym samym tranzytową. – To był warunek wsparcia całej inwestycji – wyjaśnia wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk.

Trasa ważna dla regionu

Przypomnijmy ,według wstępnych planów urzędu miasta tzw. zachodnia obwodnica Zielonej Góry miałaby zaczynać się przy obecnej Trasie Aglomeracyjnej, czyli ul. Zbigniewa Herberta. Dalej droga biegłaby wzdłuż działek położonych koło Zacisza, potem do torów a stamtąd aż do Trasy Północnej. Później trasa odbijałaby na północ, przecinając dzisiejszą drogę wiodącą z Przylepu do Czerwieńska i szła na północ aż do mostu w Pomorsku. Z kolei za Odrą kierowałaby się na wschód i łączyła z drogą S3 przy węźle w Sulechowie.

Kluczową kwestią w sprawie całej inwestycji jest most w Pomorsku. Obecnie urząd marszałkowski dystansuje się od finansowania drogi dojazdowej do przeprawy, ale jednocześnie ciężko zaprzeczyć, że to właśnie zachodnia obwodnica Zielonej Góry ma prowadzić w to miejsce. Dzięki tej trasie istnieje szansa na sprowadzenie nowych inwestycji za Odrę. Każdy, kto podróżował od Sulechowa do Krosna Odrzańskiego, musi przyznać, że są to tereny, które niestety obecnie pozostają nieco zapomniane.

Wojsko wesprze inwestycję?

- Sejmik województwa przyjął na początku 2021 roku w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego zapis dotyczący budowy mostu na Odrze w miejscowości Pomorsko wraz z budową nowej drogi od Zielonej Góry do samej przeprawy – twierdzi wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. - Motywacją wpisania tej inwestycji do strategii była świadomość występowania największego w regionie natężenia ruchu na drodze S3 na odcinku od Sulechowa aż do Niedoradza, a co za tym idzie dużego ryzyka zdarzeń drogowych. Obwodnica zachodnia odciąży S3 na tym odcinku – przekonuje Kaliszuk.

Co ważne, budową obwodnicy zachodniej jest również zainteresowane wojsko. - Na spotkaniach w ministerstwie infrastruktury, ale też funduszy i polityki regionalnej oraz po uzgodnieniach z wojewódzkim sztabem wojskowym ustalono, że jest możliwe sfinansowanie obwodnicy Pomorska z dojściem do węzła S3 ze środków przeznaczonych na drogi o znaczeniu obronnym na poziomie ok. 130 mln zł. Warunkiem jest jednak rozpoczęcie budowy obwodnicy zachodniej – przekonuje Kaliszuk.

Wideo: Przelot nad Zieloną Górą. Nagranie Czytelnika Łukasza Szewczyka

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Inwestycja spóźniona o dobre 30 lat. A barany u koryta i tak się o nią kłócą. Wszystkich należałoby wywalić.
R
Rober
Rozumiem że trasa od mostu w Pomorsku b do nowego czyli drugiego wezła na S3 koło Sulechowa np. na wysokości Kalska - Kije, bo tylko taka budowa ma sens! dla gmin i stworzenia alternatywnej drogi
I
Inż. Emeryt
A nie mówiłem w 1974r., że to za blisko i tak to się kiedyś skończy.
Dodaj ogłoszenie