Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielona Góra. Budowa zachodniej obwodnicy. „Trasa Północna przestanie być drogą tranzytową”

Maciej Dobrowolski
Maciej Dobrowolski
Trasa Północna  przestanie być drogą tranzytową
Trasa Północna przestanie być drogą tranzytową Goggle Street View
W ostatnich dniach informowaliśmy o kwestiach związanych z budową zachodniej obwodnicy Zielonej Góry. Sprawa jest o tyle ciekawa, bowiem nie wszyscy wiedzą, że po budowie tej południowej, za 2 lata, Trasa Północna decyzją ministra przestanie być drogą krajową a tym samym tranzytową. – To był warunek wsparcia całej inwestycji – wyjaśnia wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk.

Trasa ważna dla regionu

Przypomnijmy ,według wstępnych planów urzędu miasta tzw. zachodnia obwodnica Zielonej Góry miałaby zaczynać się przy obecnej Trasie Aglomeracyjnej, czyli ul. Zbigniewa Herberta. Dalej droga biegłaby wzdłuż działek położonych koło Zacisza, potem do torów a stamtąd aż do Trasy Północnej. Później trasa odbijałaby na północ, przecinając dzisiejszą drogę wiodącą z Przylepu do Czerwieńska i szła na północ aż do mostu w Pomorsku. Z kolei za Odrą kierowałaby się na wschód i łączyła z drogą S3 przy węźle w Sulechowie.

Kluczową kwestią w sprawie całej inwestycji jest most w Pomorsku. Obecnie urząd marszałkowski dystansuje się od finansowania drogi dojazdowej do przeprawy, ale jednocześnie ciężko zaprzeczyć, że to właśnie zachodnia obwodnica Zielonej Góry ma prowadzić w to miejsce. Dzięki tej trasie istnieje szansa na sprowadzenie nowych inwestycji za Odrę. Każdy, kto podróżował od Sulechowa do Krosna Odrzańskiego, musi przyznać, że są to tereny, które niestety obecnie pozostają nieco zapomniane.

Wojsko wesprze inwestycję?

- Sejmik województwa przyjął na początku 2021 roku w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego zapis dotyczący budowy mostu na Odrze w miejscowości Pomorsko wraz z budową nowej drogi od Zielonej Góry do samej przeprawy – twierdzi wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. - Motywacją wpisania tej inwestycji do strategii była świadomość występowania największego w regionie natężenia ruchu na drodze S3 na odcinku od Sulechowa aż do Niedoradza, a co za tym idzie dużego ryzyka zdarzeń drogowych. Obwodnica zachodnia odciąży S3 na tym odcinku – przekonuje Kaliszuk.

Co ważne, budową obwodnicy zachodniej jest również zainteresowane wojsko. - Na spotkaniach w ministerstwie infrastruktury, ale też funduszy i polityki regionalnej oraz po uzgodnieniach z wojewódzkim sztabem wojskowym ustalono, że jest możliwe sfinansowanie obwodnicy Pomorska z dojściem do węzła S3 ze środków przeznaczonych na drogi o znaczeniu obronnym na poziomie ok. 130 mln zł. Warunkiem jest jednak rozpoczęcie budowy obwodnicy zachodniej – przekonuje Kaliszuk.

Wideo: Przelot nad Zieloną Górą. Nagranie Czytelnika Łukasza Szewczyka

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska