Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 500 km dróg i to właśnie oni będą sprawować kontrolę nad drogami krajowymi i autostradami biegnącymi na terenie województwa lubuskiego. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zabezpiecza natomiast sieć dróg wojewódzkich o łącznej długości niemal 1,5 tys. km.
GDDKiA przewiduje, na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat, że w sezonie zimowym 2023/2024 do zimowego utrzymania zużytych może zostać około:
- 323 tys. ton soli drogowej,
- 2,6 tys. ton chlorku wapnia,
- 26 tys. ton materiałów uszorstniających.
Jak wyglądają zapasy w województwie lubuskim?
Anna Jakubowska, rzecznik zielonogórskiego oddziału GDDKiA, informuje, że do dyspozycji jest ponad 100 pojazdów do łagodzenia skutków zimy, w tym 80 pługosolarek. Zgromadzonych zostało ponad 20 tys. ton soli, 40 ton chlorku wapnia i ponad 600 ton piasku.
Oczywiście te materiały będziemy wykorzystywać do tego, żeby zapewnić jak najlepsze warunki do jazdy kierowcom, natomiast nie możemy obiecać, że droga zawsze będzie czarna - mówi Anna Jakubowska
Standardy utrzymania dróg
Większość dróg wojewódzkich będzie utrzymywana w III standardzie, czyli odśnieżana na całej szerokości. Śliskość zimowa będzie usuwana ze skrzyżowań z drogami publicznym i z liniami kolejowymi oraz na przystankach autobusowych, ale należy pamiętać, że może to trwać nawet do 5 godzin. W przypadku opadów śniegu może on zalegać nawet do 6 godzin, a przez zalegający zajeżdżoną warstwę śniegu mogą wystąpić utrudnienia w ruchu również do 6 godzin.
Informacje o warunkach ruchu na drogach
Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom. Informacje umieszczane są na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl a aktualizacje stanu nawierzchni na drogach wojewódzkich możemy monitorować na stronie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze w zakładce “AKCJA ZIMA”
Bądźmy wyrozumiali
Musimy pamiętać, że sprzęt, który służy do zimowego utrzymania, jeździ dużo wolniej niż kierowcy poruszający się po drogach. Nie złośćmy się, oni są po to, żeby nam tą drogę ułatwić, dlatego przepuszczajmy ich i starajmy się ułatwić tą pracę - apeluje rzecznik.
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności i bezpieczeństwa na drodze. Prędkość, na którą zwykle narzekają inni kierowcy na drogach, uzależniona jest od panujących warunków atmosferycznych. Pojazdy walczące ze skutkami zimy, choć poruszają się z prędkością ok. 40km/h to za sobą pozostawiają odśnieżoną drogę.
Zadbajmy o wspólne bezpieczeństwo
Temperatury są coraz niższe, nie zwlekajmy z wymianą opon. Poniżej 7 stopni, opony lenie nie będą zapewniać już optymalnych warunków do jazdy. Aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji, opony zimowe zostały zaprojektowane tak, aby zapewniały przyczepność na mokrej, pokrytej śniegiem czy zmarzniętej nawierzchni.
Prosimy o rozsądek i ostrożność zawsze jak będziemy wsiadać za kierownicę. Weźmy pod uwagę, że w okresie zimowym warunki bardzo szybko ulegają zmianom, a niestety drogowcy nie są w stanie być wszędzie, żeby zabezpieczyć każdy kilometr drogi – kontynuuje Anna Jakubowska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?