Centrum Przesiadkowe zostało już oficjalne otwarcie. Mieszkańcy nie kryją zachwytu, ale są też lekko zdezorientowani.

Centrum Przesiadkowe w Zielonej Górze oficjalnie otwarte

Wielu mieszkańców czekało, aż zakończy się ta inwestycja. Centrum Przesiadkowe powstało od podstaw. Wcześniej był tutaj charakterystyczny pawilon, w którym znajdował się punkt MZK.

Tak wygląda punkt obsługi klientów MZK, zanim pojawiło się Centrum Przesiadkowe.
Tak wygląda punkt obsługi klientów MZK, zanim pojawiło się Centrum Przesiadkowe. Alicja Skowrońska

Prace budowlane rozpoczęły się w marcu 2018 roku. Wyburzono wcześniejszy budynek, zamknięto ulice. Wprowadzono zmiany w rozkładach jazdy. W kilku miejscach pojawiły się nowe (zastępcze) przystanki autobusowe. Natomiast Punkt Obsługi Klientów MZK przeniesiony został do baraku przy wejściu do dworca PKP.

Mieszkańcy z uwagą przyglądali się pracom. Centrum Przesiadkowe wzbudzało zainteresowanie niejednego zielonogórzanina.
Zobacz, jak powstawało Centrum Przesiadkowe w Zielonej Górze

Przypomnijmy. Za budowę Centrum Przesiadkowego odpowiedzialna była firma Skanska (jej dziełem jest m.in. Centrum Rekreacyjno-Sportowe). Koszt inwestycji wynosił 20 mln zł. Cały projekt natomiast wart jest 260 mln zł. Mowa o największej inwestycji miejskiej pod hasłem niskoemisyjnego transportu. W skład projektu wchodzi jeszcze m.in. modernizacja zajezdni MZK, wymiana taboru na elektryczny, modernizacja pętli autobusowych i budowa ładowarek, przebudowa wiaduktu kolejowego nad ulicą Batorego, przedłużenie tunelu pod torami itd.

W poniedziałek, 17 czerwca punktualnie o godz. 4:00 na tablicach informacyjnych pojawiły się odjazdy autobusów, a wraz z nimi pierwsze autobusy linii dziennych przejechały przez Centrum Przesiadkowe przy ul. Bema.

- Udało się zakończyć jedne z kolejnych etapów najtrudniejszego w dziejach projektu. Dotyczy on ograniczenia emisji spalin przez autobusy. Mamy nowe w tym ponad 40 elektrycznych. Najwięcej w Polsce. Projekt trudny, bo nowatorski i nikt takiego do tej pory nie zrealizował. O komplikacjach wynikających z budowy nie wspomnę. Jesteśmy pionierami - pochwali się na facebookowym profilu Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry.

CENTRUM PRZESIADKOWE - 17 czerwca

Centrum Przesiadkowe ładne, ale jak się tutaj odnaleźć?

Po godzinie 10.00 odwiedziliśmy Centrum Przesiadkowe. Podoba się? - zapytaliśmy Wiktora i Karolinę, którzy czekali na autobus na jedne z ławek. - Oczywiście! Świetne miejsce. Ładnie się prezentuje. Obserwowaliśmy, jak powstawało z wiaduktu i ciekawi byliśmy, jaki będzie efekt. Budynek robi wrażenie - przyznali.

Na stanowisko obok dyskutowały dwie starsze panie. - Ale, gdzie ja mam podejść. Tutaj czy tam? Jak jeździ 5? - zastanawiały się.
- Obiekt jest ładny, na pewno potrzebny, ale jeszcze nam troszkę zajmie, zanim poznamy zasady ruchu. Nie wiemy, jak kursują autobusy. Są tablice, informacje, ale trudno się zorientować i sprawnie odnaleźć - zauważyła pani Marianna.

To jedyny minus, jaki wskazywali nam mieszkańcy. Pamiętajcie, informacji zawsze udzielą Wam pracownicy z Punktu Obsługi Klienta. Przy stanowiskach wiszą również wielkie tablice informacyjne.

Centrum Przesiadkowe - rozmieszczenie przystanków
Centrum Przesiadkowe - rozmieszczenie przystanków urząd miasta

- W Centrum Przesiadkowym znajdują się cztery perony, z których w ciągu doby odjeżdża ponad tysiąc kursów w różnych kierunkach, zarówno w dzień i w nocy. Można stąd dojechać praktycznie wszędzie - tłumaczy Jacek Newelski, kierownik sekcji rozkładu jazdy w MZK.

Centrum Przesiadkowe otwarte, ale to nie koniec prac

W poniedziałek do ruchu została włączona ul. Bema (czyli odcinek od Dworca PKP do ul. Staszica). Oznacza to, że autobusy wróciły na starą trasę: Staszica-Bema-Bohaterów Westerplatte.

- W dalszym ciągu pozostanie zamknięta ulica Dworcowa na odcinku pomiędzy Dworcem PKP a Dworcem PKS - informuje podinsp. Małgorzata Barska, rzeczniczka policji zielonogórskiej.

Pamiętać powinni o tym przede wszystkim właściciele pojazdów, którzy od czasu rozpoczęcia remontu przyzwyczaili się do parkowania swoich pojazdów na zamkniętym odcinku ulicy w rejonie Placu Kolejarza.

Prace trwają jeszcze na nieczynnym odcinku pomiędzy centrum a ul. Ułańską. Powinien być gotowy do końca miesiąca. Brakuje także zadaszenia łącznika z peronem numer 3. Będzie to w najbliższym czasie realizowane.

WAŻNE: W dalszym ciągu pozostanie zamknięta ulica Dworcowa na odcinku pomiędzy Dworcem PKP a Dworcem PKS.

Jak działa Centrum Przesiadkowe?

Autobusy jadące z Centrum będą zatrzymywały się przy wyspie centralnej bliżej torów, natomiast w kierunku przeciwnym z drugiej strony wyspy. Tak by pasażer wysiadał naprzeciw budynku obsługi pasażerów.
Autobusy będą zatrzymywały się równolegle do budynków Centrum.
Na wszystkich stanowiskach może stać 6 pojazdów po trzy w każdym kierunku.
Stanowiska A1 i A2

  • 1 Chynów
  • 4 Wyspiańskiego
  • 5 Batorego
  • 6 Lechitów
  • 11 Braniborska
  • 17 Wyspiańskiego
  • 21 Chynów/Krępa/Zawada
  • 23 Jany/Przytok
  • 25 Wyspiańskiego/Nowy Kisielin/Droszków
  • 37 Lechitów
  • 44 Batorego
  • N1 Os. Śląskie
  • N2 Os. Śląskie
  • N3 Os. Śląskie/Nowy Kisielin
  • N4 Os. Śląskie

Stanowisko A3

  • 0 Wrocławska
  • 8 Os. Śląskie
  • 18 Os. Śląskie
  • 20 Os. Śląskie
  • 80 Wrocławska
  • 12 Koniec trasy
  • 23 Koniec trasy
  • 27 Koniec trasy

Stanowiska B1 i B2

  • 1 Jędrzychów
  • 4 Os. Zdrojowe
  • 5 Zawadzkiego "Zośki"
  • 6 Objazdowa
  • 11 Wyczółkowskiego
  • 12 Naftowa
  • 17 os. Leśne
  • 21 Wyczółkowskiego
  • 23 Łężyca
  • 25 Wyczółkowskiego
  • 26 Naftowa
  • 27 Ochla/Jeleniów/Jarogniewice
  • 30 Drzonków/Ługowo/Barcikowice
  • 27 Os. Leśne
  • 44 Jędrzychów
  • N1 Zawadzkiego"Zośki"
  • N2 Batorego/Łężyca
  • N3 Botaniczna/Ochla
  • N4 Drzonków
  • N5 Przylep Strażacka

Stanowisko B3

  • 0 Botaniczka
  • 8 Zawadzkiego "Zośki"
  • 19 Batorego
  • 20 Przylep
  • 80 Botaniczna

Zmiany w rozkładzie jazdy MZK w Zielonej Górze

WAŻNE! W związku z uruchomieniem Centrum Przesiadkowego (autobusy linii nocnych od nocy z 17 na 18 czerwca) nastąpią zmiany w obsłudze komunikacyjnej w tym rejonie miasta.

  • Przywrócone zostaje kursowanie autobusów linii nr: 0, 1, 4, 5, 8, 11, 17, 19, 20, 21, 23, 44, 55 i 80 przez ul. Staszica.
  • Autobusy linii nr 0, 1, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 17, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 27, 30, 37, 44, 55, 80, N1, N2, N3, N4 i N5 będą zatrzymywały się na nowych przystankach w Centrum Przesiadkowym zgodnie z poniższym schematem:

Ø Autobusy jadące w kierunku ul. Chrobrego, Sulechowskiej i Waryńskiego będą zatrzymywały się na peronach oznaczonych literą A:
· Autobusy linii nr 1, 4, 5, 6, 11, 17, 21, 23, 25, 26, 37, 44, N1, N2, N3 i N5 będą zatrzymywały się na peronach oznaczonych A1 i A2,

· Autobusy linii nr 0, 8, 19, 20 i 80 będą zatrzymywały się na peronie oznaczonym A3,

· Autobusy linii nr 12, 23, 27 i 30 kończące trasę będą zatrzymywały się na peronie oznaczonym A3.

Ø Autobusy jadące w kierunku Centrum będą zatrzymywały się na peronach oznaczonych literą B:

· Autobusy linii nr 1, 4, 5, 6, 11, 12, 17, 21, 23, 25, 26, 27, 30, 37, 44, N1, N2, N3, N4 i N5 będą zatrzymywały się na peronach oznaczonych B1 i B2,

· Autobusy linii nr 0, 8, 19, 20 i 80 będą zatrzymywały się na peronie oznaczonym B3.

Likwidacji ulegną zastępcze przystanki przy ulicy Bohaterów Westerplatte. Jednocześnie wznowione zostaje funkcjonowanie przystanków Staszica na ul. Staszica.

Informacje o kursowaniu autobusów można uzyskać pod numerem telefonu 68-45-20-450 wew. 43 w godzinach od 7.00 do 14.30 lub na stronie internetowej pod adresem www.mzk.zgora.pl.

Co znajduje się w Centrum Przesiadkowym?

W pierwszej kolejności do nowego Centrum Przesiadkowego przeniesiony został Punkt Obsługi Klientów MZK, który do tej pory znajdował się w baraku przy wejściu do dworca PKP. W obiekcie są też toalety (nie przewiduje się pobierania opłat za korzystanie z nich), dwie poczekalnie dla podróżnych.

Centrum Obsługi Klienta i Punkt Sprzedaży Biletów w Centrum Przesiadkowym czynny będzie:

  • od poniedziałku do piątku od 8.00-18.00

Dwie poczekalnie czynne będą:

  • od poniedziałku do piątku: 5.00 - 23.00
  • w soboty, niedziele i święta: 7.00 - 23.00