Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fryderyki odlewają się po raz trzynasty

PRZEMYSŁAW DZIUBŁOWSKI, współpraca: EQ, AC Życie Warszawy
Pierwsza ceremonia wręczenia Fryderyków odbyła się w marcu 1995 r. w Teatrze Polskim
Pierwsza ceremonia wręczenia Fryderyków odbyła się w marcu 1995 r. w Teatrze Polskim
Artyści i dziennikarze pytają, dlaczego najważniejsze nagrody polskiego przemysłu fonograficznego nie mogą mieć odpowiedniej oprawy.

Dziś ogłoszono w Warszawie nominacje do Fryderyków za 2006 r. Najwięcej nominacji zdobyli Ania Dąbrowska i Andrzej Smolik. Ponieżej przedstawiamy pełną listę nominowanych.

Nagrody przemysłu muzycznego będą wręczone po raz trzynasty, 17 kwietnia w warszawskiej Fabryce Trzciny. Przyznane zostaną w 28 kategoriach.

Tymczasem Lech Janerka, zdobywca czterech Fryderyków w ubiegłym roku, i grupa Hey, wyróżniona w pięciu kategoriach, do tej pory nie otrzymali statuetek.

Nagroda Fryderyka od swojego poczęcia nie miała łatwego życia. Z roku na rok traciła znaczenie, w ubiegłym straciła także ducha. Nie było gali, wręczania statuetek, fleszy fotoreporterów. Nie było nic poza listą laureatów opublikowaną w portalu Onet.pl.

- Fryderyki będą wręczone laureatom podczas koncertów lub przy okazji innych wydarzeń medialnych - zapowiadała Zofia Skubikowska, rzecznik prasowy Związku Producentów Audiowizualnych, który w 1999 roku powołał do życia przyznającą Fryderyki Akademię Fonograficzną.

Słowa to jednak rzucone na wiatr. Lech Janerka, autor albumu "Plagiaty", który zdobył Fryderyka 2005 w kategoriach: album - muzyka alternatywna, kompozytor, wideoklip i piosenka, do dziś nie otrzymał statuetki. Podobnie jak Hey, uznany wówczas za grupę roku i wraz z Kasią Nosowską laureat jeszcze w czterech innych kategoriach. - Co z Fryderykami? Nie wiem, zupełnie o nich zapomnieliśmy - odpowiada Krzysztof Dominik, menedżer Heya, pytany, w jakich okolicznościach jego podopieczni odebrali statuetki. W poszukiwaniu ich zadzwoniliśmy do ZPAV-u.

- Nagrody częściowo były wręczone, resztę przekazaliśmy do wytwórni - informuje Agnieszka Rapacka, koordynatora Akademii Fonograficznej z ramienia ZPAV.

Szukamy dalej. Dzwonimy do wydawcy ostatnich płyt Janerki i Heya.

- Gdyby do nas nagrody dotarły, to na pewno byśmy od razu przekazali je naszym artystom - odpowiada Michał Kwiatek z SonyBMG Polska.

Nie ma. Fryderyki przepadły bez wieści.

Laureat w gaciach

- W ubiegłym roku ceremonia ogłoszenia laureatów Fryderyków przypominała losowanie Dużego Lotka. Mieliśmy niezły ubaw, oglądając w internecie Oliviera Janiaka w roli "maszyny losującej" - wspomina Agata Borzym z wytwórni Kayax.

Niegdyś po oficjalnej uroczystości wydawcy świętowali sukcesy ze swoimi artystami. W ubiegłym roku tylko Kayax zdecydował się zorganizować imprezę, by tam wręczyć nagrody. Nie tylko swoim podopiecznym, czyli Marii Peszek i Krzysztofowi Kiljańskiemu. Zaprosili wszystkich laureatów z kręgu muzyki rozrywkowej.

- To było tego samego dnia, kiedy w sposób jarmarczny i amatorski ogłoszono zwycięzców w Onecie - wspomina Maciej Szajkowski z Kapeli Ze Wsi Warszawa, uhonorowanej za album etno/folk. - Tomik Grewiński z Kayaksu zaprosił mnie na imprezę do Kayah, która później z własnej inicjatywy wręczyła mi statuetkę.

Marcinowi Wasilewskiemu, który dostał nagrodę dla jazzowego muzyka roku, a wraz z Simple Acoustic Trio zdobył nagrodę za najlepszy jazzowy album roku, Fryderyki przyniósł listonosz.

- O samym ogłoszeniu laureatów przypomniałem sobie przypadkowo - mówi Wasilewski. - Gdy dowiedziałem się z netu, że dostałem dwie nagrody, ganiałem po mieszkaniu w gaciach z uniesionymi rękami i dzwoniłem do znajomych. Były niezłe jaja.

Posty internautów, którzy śledzili to wydarzenie, łączył ironiczny ton. "Nie wiem, czy jesteśmy już za Albanią, czy jeszcze nie" - napisał jeden z nich.

Sztuka, nie kasa

ZAGUBIONE INTENCJE

Zbigniew Hołdys - muzyk: - Fryderyki nie mają żadnej przyszłości - nie miały zresztą od początku, co mówiłem autorom tej nagrody, widząc, jak szlachtowali własny pomysł w pierwszych dniach po porodzie. Definitywny zgon Fryderyków przepowiedziałem Andrzejowi Puczyńskiemu sześć czy nawet siedem lat temu, kiedy pytał mnie na specjalnym spotkaniu o to, jak ratować tę nagrodę. Za mało miejsca, by wyjaśniać, dlaczego byłem tego pewien - ale jestem pewien śmierci każdej innej nagrody wykoncypowanej przez to grono. Personalia nie mają tu znaczenia - znaczenie ma przede wszystkim niezrozumienie intencji, jakie przyświecały autorom podobnych nagród na świecie, i tego, z jakim morale są na świecie przyznawane.

Nagroda straciła zupełnie budowany przez dwanaście lat prestiż. Nawet artyści, których nazwiska widnieją w radach Akademii Fonograficznej, nie wierzą już we Fryderyka. - Żenada. ZPAV powinien zawiesić nagrodę, jeśli nie stać go na organizację imprezy - mówił nam wtedy Tomik Grewiński. - Od dawna nie biorę udziału w żadnych głosowaniach i dziwię się, że mnie nie wykreślono - dodaje teraz muzyk Milo Kurtis. Podobnie postępuje Tomasz Stańko.

Od nagrody odciął się też jej wieloletni rzecznik Hirek Wrona, który w ubiegłym roku postanowił odejść z Akademii Fonograficznej.

- To duże firmy fonograficzne zepsuły wizerunek Fryderyka - mówi. - W ubiegłym roku TVP1 chciała transmitować uroczystość rozdania nagród. Nawet wydzielono środki na wozy techniczne i obsługę programową. Wystarczyło znaleźć pieniądze na organizację samej ceremonii. Dla wielkich koncernów zrzeszonych w ZPAV nie powinien to być problemem. A pieniędzy nie znaleziono. Powód? Moim zdaniem Fryderyk nie jest nagrodą dla najbardziej komercyjnego artysty, na którym zarabia się najwięcej. Tu docenia się sztukę, a nie liczbę sprzedanych płyt.

Od czasu pierwszej edycji Fryderyków - w 1995 roku - najbardziej krytykowano właśnie tzw. majorsy, czyli wielkie wytwórnie rządzące na polskim rynku. Wielokrotnie oskarżano je o przyznawanie nagród tylko i wyłącznie swoim wykonawcom. Już podczas pierwszej edycji trzy czwarte z 18 nagród trafiło do wytwórni Polygram i Pomaton EMI. W kolejnych latach łupy w postaci Fryderyków dzieliły między siebie firmy, których obecnymi spadkobiercami są EMI, SonyBMG Polska i Universal Music. Przed kilkoma laty do głosu zaczęły dochodzić mniejsze, niezależne wytwórnie. Niestety, dziwnym zbiegiem okoliczności skończyły się wówczas transmisje telewizyjne, spadła waga nagrody.

Muzycy muzykom

Lista osób, które mają prawo głosu powiększyła się z 350, do których wysłano ankiety w 1995 roku, do 872, które są obecnie członkami Akademii Fonograficznej. Według ZPAV około 80 proc. stanowią muzycy nominowani do tej nagrody.

- Nie ma wątpliwości co do uczciwości w zasadach przyznawania Fryderyka. Choć głosują także osoby, które wypadły już z muzycznego obiegu albo dawno powinny wypaść, przede wszystkim jest to nagroda przyznawana muzykom przez muzyków - mówi Hirek Wrona.

Jednak i tu pojawiają się rysy na szkle. Ani Dąbrowskiej, która w 2005 roku otrzymała trzy Fryderyki, nikt nie poinformował, że może głosować. - Nie jestem w kapitule, więc nie głosuję - tłumaczy. Jednak bardziej jej żal upadku prestiżu tej nagrody:

- Ubolewam, że obecnie ranga jest tak mała i nie towarzyszy jej stosowna oprawa w postaci gali telewizyjnej. Na całym świecie z takich uroczystości robi się wydarzenie - wzdycha.

- Cokolwiek by mówić o gali Fryderyków, robiła ona wrażenie. Nagroda bez odpowiedniej ceremonii traci sens - dodaje Marcin Wasilewski.

Według Artura Rojka z grupy Myslovitz, która ma już na koncie siedem Fryderyków, nagroda ta jest potrzebna. - To ważne, by wskazać ludziom, co ci, którzy zawodowo zajmują się muzyką, uważają za warte uwagi. Szkoda tylko, że organizatorzy za wszelką cenę chcą utrzymać ciągłość przyznawania nagrody, a nie dbają o jej wizerunek.

Za późno

Rzeczywiście, wszystko, co złe, zdaje się wynikać z macoszego traktowania nagrody przez jej organizatorów. Fryderykami z ramienia ZPAV-u de facto zajmuje się jedna osoba - wspomniana Agnieszka Rapacka. Na pytanie, co z Fryderykami, odpowiedziała, że już się odlewają. Dopiero teraz związek poszukuje firmy zewnętrznej mogącej zorganizować galę. Ta miałaby się odbyć w kwietniu.

To o wiele za późno, by próbować zainteresować transmisją jakąkolwiek telewizję, znaleźć reklamodawców i sponsorów, nadać ceremonii odpowiednią rangę.

Maciej Chmiel, współpomysłodawca nagrody, obecnie jeden z prowadzących program "Łoskot", kibicuje nagrodzie. - Wystarczy, by doszło do porozumienia na trzech płaszczyznach: ZPAV - firma zewnętrzna co roku zajmująca się organizacją gali - telewizja. I Fryderyk odzyskałby odpowiedni blask.

Ceremonie z udziałem gwiazd przyciągają miliony widzów. - Jedyne, co potrzeba, to pieniądze i podporządkowanie uroczystości zasadom transmisji telewizyjnej - mówi Bogusław Chrabota, dyrektor programowy Polsatu. - Gala Fryderyków mogłaby być atrakcyjnym widowiskiem.

W tym roku jednak raczej nie będzie. Choć ZPAV i tak chce się odbić od dna i planuje tym razem przynajmniej wręczyć statuetki. Uroczystość ma mieć charakter kameralny i odbyć się w kwietniu w jednym z warszawskich klubów. Prawdopodobnie nastąpi też oddzielenie muzyki rozrywkowej i poważnej. Laureaci z tej ostatniej kategorii mieliby być nagrodzeni w miejscu, w którym mógłby się odbyć koncert. Na przykład w Filharmonii Narodowej.

A może Janko Muzykant?

W naszej rzeczywistości, gdzie niemal w każdą dziedzinę publicznego życia powinien wkroczyć kurator, ZPAV - przynajmniej w kontekście organizacji rozdania Fryderyków - nie jest ewenementem. Firmom, które stworzyły związek, brakuje zapału, a może nawet chęci, a obowiązującą normą jest "jakoś to będzie". Czy to wszystko, na co stać rodzimy show-biznes?

Może warto zamknąć rozdział pod tytułem Fryderyki, a z nimi wszystkie nieporozumienia, i na jego zgliszczach powołać Janka Muzykanta, którego to kiedyś zaproponował Czesław Niemen.

Pełna lista nominowanych

MUZYKA POWAŻNA

Album Roku Muzyka Dawna:

- Jasnogórska muzyka dawna. Musica Claromontana vol. 13(DUX)

- Musica Divina (Muzyka z XV w. Rękopisu Krasińskich) SACD& CD (BeArTon)

- Muzyka polskiego średniowiecza (Travers)

Album Roku Muzyka Kameralna:

- Astor PIAZZOLLA: Piazzoforte, Kevin Kenner(DUX)

- Polska Muzyka Kameralna - SACD & CD(BeArTon)

- The Best of Zarębski (Kwintet fortepianowy op.34, "Róże i ciernieö op.13, äGrande Polonaiseö op.6) (BeArTon)

- Henryk WIENIAWSKI; Józef WIENIAWSKI: Violin And Piano Works (DUX)

- Juliusz ZARĘBSKI & Grażyna BACEWICZ (DUX)

Album Roku Muzyka Orkiestrowa:

- KARŁOWICZ - Pieśni i utwory kameralne (Polskie Radio SA)

- MORYTO, SHOSTAKOVICH(DUX)

- MOZART - koncerty na 1, 2 i 3 fortepiany(Polskie Radio SA)

- MOZART - Piano Concertos No. 17 & 20 ľ Piotr Anderszewski (EMI Music Poland)

- POŁOŃSKI, Dominik - wiolonczela (Polskie Radio SA)

Album Roku Muzyka Solowa:

- Wielkie Organy Archikatedry w Gdańsku Oliwie (Soliton)

- XIII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego ľ Kronika Konkursu Vol. 7 (DUX)

- XIII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego ľ Kronika Konkursu Vol. 12 (DUX)

Album Roku Muzyka Wokalna:

- Ave Maria w Bazylice Mariackiej w Krakowie (DUX)

- Magnificate et Glorificate Dominum (Dziewczęcy Chór Katedralny äPuellae Orantesö)

- Polish Songs(DUX)

- Władysław ŻELEŃSKI - Pieśni (Polskie Radio SA)

Album Roku Muzyka Współczesna:

- AUKSO gra utwory Kilara (Radio Katowice SA)

- BAIRD, ŁUKASZEWSKI, BŁAŻEWICZ, BORKOWSKI (Musica Sacra Edition)

- Henryk Mikołaj GÓRECKI: III Symfonia "Symfonia pieśni żałosnychö Dzieła Narodowe w nagraniu NOSPR (Polskie Radio SA)

- Wojciech KILAR: Missa pro pace. Dzieła Narodowe w nagraniu NOSPR(Polskie Radio SA)

- Wojciech ŁUKASZEWSKI - Nazywam ciebie morze (Musica Sacra Edition)

Album Roku Nagrania Archiwalne:

- Henryk CZYŻ w serii "Dyrygenci polscy" (album 2 CD) (Polskie Radio SA)

- Krystyna SZOSTEK-RADKOWA (album 5 CD) (Polskie Radio SA)

- Teresa ŻYLIS-GARA - Arie operowe (Polskie Nagrania MUZA)

Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej:

- AUKSO gra utwory Kilara (Radio Katowice SA)

- BAIRD, ŁUKASZEWSKI, BŁAŻEWICZ, BORKOWSKI (Musica Sacra Edition)

- Henryk Mikołaj GÓRECKI: III Symfonia "Symfonia pieśni żałosnychö (Polskie Radio SA)

- Polska Muzyka Kameralna - SACD & CD(BeArTon)

- Works for Piano (EMI Music Poland)

- Władysław ŻELEŃSKI - Pieśni (Polskie Radio SA)

JAZZ

Jazzowy Album Roku:

- WŁODEK PAWLIK TRIO "Anhelli" (5LINE)

- MACIEJ SIKAŁA "Another One Forů" (BCD Records)

- ZBIGNIEW NAMYSŁOWSKI QUINTET "Assymetry" (BKQ)

- JAZZ COMBO Jarka Śmietany, Chamber Orchestra of Galicia "Autumn suite" (JSR)

- TOMASZ STAŃKO "Lontano" (ECM/Universal Music Polska)

Jazzowy Muzyk Roku:

- ZBIGNIEW NAMYSŁOWSKI

- WŁODEK PAWLIK

- MACIEJ SIKAŁA

- TOMASZ STAŃKO

- JAREK ŚMIETANA

MUZYKA ROZRYWKOWA

Produkcja Muzyczna Roku

- Ania Dąbrowska, Bogdan Kondracki (produkcja muzyczna i realizacja) za album: "ANIA ľ Kilka historii na ten sam temat"

- Ania Dąbrowska, Bogdan Kondracki (produkcja muzyczna i realizacja) za nagranie: ANIA - "Trudno mi się przyznać"

- Piotr Siejka (produkcja muzyczna i realizacja) oraz Krzysztof Pszona i Winicjusz Chróst (realizacja) za nagranie: Kasia CEREKWICKA ľ "Na kolana"

- Wojciech Waglewski (produkcja muzyczna) oraz Piotr Chancewicz (realizacja) za nagranie: Maria PESZEK ľ "Nie mam czasu na sex"

- Andrzej Smolik (produkcja muzyczna i realizacja) za nagranie: SMOLIK ľ "CYE"

- Leszek Biolik (produkcja muzyczna) oraz Marcin Gajko (realizacja) za nagranie: THE CAR IS ON FIRE ľ Can't Cook (Who Cares?)

Wydawnictwo Specjalne - Najlepsza Oprawa Graficzna:

- Reni JUSISPink Pong Records Magnes - Special Edition Projekt graficzny: Pink Pong Records

- Jacek KACZMARSKIEMI Music Poland SUPLEMENT
Projekt graficzny: Paweł Wroniszewski - MEGAFON

- LIPNICKA/PORTEREMI Music Poland All The Stories
Projekt graficzny: Krzysztof Ostrowski

- Maciej MALEŃCZUK & CONSORTWarner Music Poland Cantigas De Santa Maria Projekt graficzny: Eva Maleńczuk; Szymon Seweryn

- SMOLIKKAYAX Production 3
Projekt graficzny: Anna Głuszko; Piotr Karpiński

Kompozytor Roku:

- ANIA DĄBROWSKA
- PIOTR RUBIK
- PIOTR SIEJKA
- ANDRZEJ SMOLIK
- WOJCIECH WAGLEWSKI

Autor Roku:

- ANIA DĄBROWSKA
- ZBIGNIEW KSIĄŻEK
- KATARZYNA NOSOWSKA - ANDRZEJ PIASECZNY
- WOJCIECH WAGLEWSKI

Najlepszy Album Zagraniczny:

- The BEATLES "Love" EMI Records / EMI Music Poland

- Nelly FURTADO "Loose"Geffen Records/Universal Music Polska

- RED HOT CHILI PEPPERS"Stadium Arcadium" Warner Bros. Records/Warner Music Poland

- Justin TIMBERLAKE "FUTURESEX / LOVESPOUNDS" JIVE/SonyBMG Music Entertainment/SonyBMG Poland

- TOOL "10.000 Days" ZOMBA/SonyBMG Music Enterntainment/SonyBMG Poland

Album Roku ETNO/FOLK:

- CARRANTUOHILL/Dudziak, Karolak, Szukalski, Maseli, Ścierański, Raduli, Czech "Session - Natural Irish & Jazz" (CELT)

- Michał CZACHOWSKI "Indialucia" CM Records

- JAROMI"Polski Blues Standards" (FLOWER RECORDS)

- Nina STILLER"Nina Stiller" (EMI Music Poland)

- VILLAGE KOLLEKTIV "Motion Rootz Experimental 2006"(Open Sources/Rockers Publishing)

Album Roku PIOSENKA POETYCKA:

- "Herbaciane nonsensy" Ewa BEM; Anna CZUBA; Andrzej DĄBROWSKI; Seweryn KRAJEWSKI; Grażyna ŁOBASZEWSKA; Monika DRYL; Anna SERAFIŃSKA; Grzegorz TURNAU; Włodzimierz NAHORNY (EMI Music Poland)

- "Cantigas de Santa Maria" Maciej MALEŃCZUK & CONSORT (Warner Music Poland)

- "Psałterz wrześniowy" Piotr RUBIK; Zbigniew KSIĄŻEK; Joanna SŁOWIŃSKA; Dorota JAREMA; Małgorzata MARKIEWICZ; Janusz RADEK; Przemysław BRANNY; Maciej MIECZNIKOWSKI; Igor MICHALSKI; Chór Instytutu Edukacji Muzycznej Akademii Świętokrzyskiej; Chór Kameralny Fermata; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej (Magic Records)

- "Historia pewnej podróży" Grzegorz TURNAU (EMI Music Poland)

- "Słonecznik" WOLNA GRUPA BUKOWINA (Dalmafon)

Album Roku ROCK / METAL:

- "B.E.T.H." B.E.T.H. (Front Music)

- "Zaprzepaszczone siły wielkiej armii świętych znaków" COMA (SONY BMG)

- "2006" COOL KIDS OF DEATH(SONY BMG)

- "I Hate Rock'n'Roll" T. LOVE (EMI Music Poland)

- "Impressions in Blood" VADER (Mystic Production)

Album Roku MUZYKA KLUBOWA:

- "Magnes" Reni JUSIS (Pink Pong Records)

- "Tricks Of Life" NOVIKA (KAYAX Production)

- "Plastic" PLASTIC (EMI Music Poland)

Album Roku HIP-HOP / R & B:

- "Emisja spalin" ABRADAB(S.P. Records)

- "Piątek 13" FISZ EMADE (Asfalt Records)

- "7" O.S.T.R.(Asfalt Records)

Album Roku MUZYKA ALTERNATYWNA:

- "In" AGRESSIVA 69 (EMI Music Poland)

- "Penny Lane" PENNY LANE (EMI Music Poland)

- "Unikat" Renata PRZEMYK(SONY BMG)

- "Lake & Flames" THE CAR IS ON FIRE (EMI Music Poland)

- "21" VOO VOO (EMI Music Poland)

Album Roku POP:

- "Kilka historii na ten sam temat" ANIA (SONY BMG)

- "Feniks" Kasia CEREKWICKA(SONY BMG)

- "Happiness Is Easy" MYSLOVITZ (EMI Music Poland)

- "3" SMOLIK(KAYAX Production)

- "Obrazki" WILKI (EMI Music Poland)

Nowa Twarz Fonografii:

- GOSIA ANDRZEJEWICZ - BISQUIT
- GRZEGORZ HALAMA
- PLASTIC
- SOFA
- ANIA SZARMACH

Grupa Roku:

- COMA
- FISZ EMADE
- MYSLOVITZ
- SOFA
- THE CAR IS ON FIRE

Wokalistka Roku:

- KASIA CEREKWICKA
- ANIA DĄBROWSKA
- RENI JUSIS
- KATARZYNA NOSOWSKA -MARIA PESZEK
-ANIA SZARMACH

Wokalista Roku:

-MACIEJ MALEŃCZUK
-PIOTR ROGUCKI
-ARTUR ROJEK
-MIECZYSŁAW SZCZEŚNIAK -GRZEGORZ TURNAU

Videoklip Roku:

- ANIA: "Trudno mi się przyznać"SONY BMG Reżyserzy videoklipu: Kama Chudowska i Miguel Nieto

- BIG CYC: "Moherowe berety"Universal Music Polska Reżyser videoklipu: Sabin Kluszczyński

- Maria PESZEK: "Nie mam czasu na sex"KAYAX Production Reżyser videoklipu: Tomasz Nalewajek

- SMOLIK: "CYE"KAYAX Production Reżyser videoklipu: Krzysztof Ostrowski

- THE CAR IS ON FIRE: "Can't Cook (Who Cares?)"EMI Music Poland Reżyser videoklipu: Grzegorz Nowiński

Piosenka Roku:

- ANIASONY BMG
"Trudno mi się przyznać" - Kasia CEREKWICKASONY BMG "Na kolana"
- GOYAEMI Music Poland "Tylko mnie kochaj"
- Maria PESZEKKAYAX Production "Nie mam czasu na sex" - SMOLIKKAYAX Production "CYE"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska