Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej odkorkuje Nową Sól

Marek Białowąs 68 324 88 53 [email protected]
Czasami przed przejazdem na ul. Wojska Polskiego tworzy się kolejka kilkudziesięciu nawet aut, a piesi często ryzykują omijając opuszczone szlabany  (Fot. Mariusz Kapała)
Czasami przed przejazdem na ul. Wojska Polskiego tworzy się kolejka kilkudziesięciu nawet aut, a piesi często ryzykują omijając opuszczone szlabany (Fot. Mariusz Kapała)
Polskie Linie Kolejowe PKP zapowiadają remont całej trasy kolejowej ze Śląska do Szczecina. Skorzystają na tym nie tylko podróżni, ale i mieszkańcy miast, przez które ona biegnie. Jednym z wygranych będzie Nowa Sól.

Dziś odbędzie się we Wrocławiu konferencja prasowa, na której PLK PKP zaprezentuje plan modernizacji linii fachowa nazywanej C-E 59, zwanej od lat ,,Odrzanką''. Trasa ta wiedzie z Międzylesia przez Wrocław, Nową Sól, Zieloną Górę, Kostrzyn do Szczecina. Łącznie to 492 km. Od lat eksploatowana ponad miarę, bez gruntownych remontów jest dziś w opłakanym stanie. To ma się zmienić. Koleje mają już na ukończeniu plan jej gruntownej modernizacji.

- Prace zaczniemy w 2012 r. i będą podzielone na odcinki. Docelowo pociągi osobowe będą mogły jeździć tędy z prędkością 160 km na godz., a towarowe 120 km na godz. Będziemy starali się uzyskać dofinansowanie tego zadania ze środków unijnych - powiedział Robert Kuczyński, z biura prasowego PLK PKP.

Prace, które są w planach obejmują nie tylko remont torowisk, ale i infrastruktury w sąsiedztwie torów. To powinno ucieszyć szczególnie nowosolan. Przejazdy kolejowe bardzo utrudniają ruch w mieście. O budowie nad torami wiaduktów mówiło się od lat. Szczególnie dziś, gdy aut na ulicach jest bardzo dużo temat ten stał się bardzo aktualny. Jednak inwestycje tego rodzaju, nie dość, że są dla gmin bardzo drogie, to jeszcze na przeszkodzie stają względy prawne. Własności poszczególnych działek, na których miałyby powstać wiadukty nie są najczęściej własnością gmin.

- Na całej trasie to my poniesiemy koszty budowy wiaduktów lub innych obiektów, które mają rozwiązać problemy komunikacji samochodowej na przejazdach kolejowych. Np. na trasie Warszawa - Gdynia 99 takich newralgicznych punktów zastąpiono 86 nowoczesnymi rozwiązaniami. Podobnie będzie na ,,Odrzance'' - powiedział Kuczyński.

- Na ul. Zjednoczenia kolej chciała, aby ułatwienia w ruchu wprowadzić tylko dla pieszych i rowerzystów. Musieliśmy protestować - powiedziała Barbara Pietrzykowska, naczelnik wydziału komunalnego nowosolskiego magistratu.

Inwestycje szykowane są też na pozostałych przejazdach. Początek prac w Nowej Soli prawdopodobny jest w 2014 r.

 

Czytaj też: Gdzie będziemy kupować bilety kolejowe?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska