Lubsko. - Nie chcemy być już białą plamą na kolejowej mapie komunikacyjnej regionu - mówi burmistrz Lubska

Lucyna Makowska
O perspektywach powrotu kolei od Lubska lokalni samorządowcy rozmawiali z władzami województwa, marszałka i szefami kolei. Arch. UM Lubsko
- Nie ma naszej zgody na komunikacyjne wykluczenie Lubska – podkreślał Janusz Dudojć, burmistrz Lubska podczas spotkania w ratuszu w sprawie możliwości przywrócenia transportu kolejowego w mieście. - Nie chcemy jałmużny od państwa, sami zapracujemy, ale nie możemy być komunikacyjnie odcięci od reszty kraju. A tak jest w tej chwili.

- Nie dość, że nie mamy kolei, to także połączenia autobusowe zostały ograniczone. Dodatkowo wciąż nowe kłody rzuca się przy realizacji zadania budowy II etapu lubskiej obwodnicy- podkreślał burmistrz Janusz Dudojć. - Jest to dla Lubska problem bardzo poważny, pod wieloma względami. Brak pełnego odcinka obwodnicy powoduje, że ciężki transport przejeżdża przez miasto, powodując niebezpieczeństwo ruchu, ale także niszczenie budynków, także tych zabytkowych. Dodatkowym skutkiem negatywnym jest obniżenie atrakcyjności naszego regionu w rozumieniu gospodarczym. Mimo, iż Lubsko znajduje się w dobrym miejscu na trasie połączeń, także tych z zachodnią granicą, to brak obwodnicy zakłóca spójność komunikacyjną tego regionu. Należy także wspomnieć, że ograniczenia komunikacyjne stwarzają mieszkańcom naszej gminy bariery w dostępie m.in. do kultury czy edukacji.

Potwierdzeniem tego są fakty. Jak wyliczają mieszkańcy, ostatni autobus w kierunku Lubska odjeżdża z Zielonej Góry ok. 16.00 – A co jak trzeba wrócić do domu później- pyta emerytowany nauczyciel, leczący się w jednej z zielonogórskich przychodni?

W spotkaniu zorganizowanym w lubskim Ratuszu w sprawie szans na przywrócenie połączeń kolejowych miasta choćby z Żarami czy Zieloną Górą uczestniczyli oprócz włodarza Lubska, radnych miejskich, starosty powiatu żarskiego także: przedstawiciele: Urzędu Transportu Kolejowego z Warszawy, Wojewody Lubuskiego, Marszałka Województwa Lubuskiego, Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK z Zielonej Góry, Lubuskiego Oddziału Spółki Przewozy Regionalne POLREGIO, Spółki Pol-Miedź Trans z Lublina, Fundacji Kolejowej „Stacja Lubsko/Sommerfeld”.

Z danych statystycznych UTK wynika, że liczba osób korzystających z tej formy transportu – wciąż rośnie.

Głos w dyskusji zabrał także Damian Hajduk, niezależny konsultant, współpracujący z Ministerstwem Cyfryzacji, który przedstawił plany rozwoju w kierunku automatyzacji transportu. Mówił o tym, że trasy kolejowe w kierunku i z Lubska, są na mapach planowanych zamierzeń.

-Rozmawialiśmy o możliwościach uruchomienia połączenia kolejowego z Lubska w kierunku Bieniowa, ale także w dalszej perspektywie w kierunku Żar oraz granicy zachodniej, ale i o procedurze przejęcia od PKP budynków, które obecnie pozostają ich własnością- dodaje J. Dudojć. Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego zobowiązali się, że do końca listopada opracują propozycję planu połączeń w celu lepszego skomunikowania Lubska z regionem. Przygotują także kalkulację dopłat na organizację przewozów.

Potrzeby inwestycyjne, a także szacunkowy koszt niezbędnych prac oraz przewidywany czas ich realizacji mają opracować przedstawiciele Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Zielonej Górze.

Po stronie Lubska będzie leżało określenie swoich możliwości w zakresie uporządkowania terenu, czy np. wykonania wiat przystankowych, a także wskazanie potrzeb społecznych w zakresie transportu kolejowego, który skomunikuje Lubsko z regionem.

Jakie są szanse na to, by kolej wróciła do Lubska? Dziś jest to jeszcze trudne do określenia. Jednak pierwszy krok w tej sprawie postawiono.

Jakie są szanse na to, by kolej wróciła do Lubska? Dziś jest to jeszcze trudne do określenia. Jednak pierwszy krok w tej sprawie postawiono.

Burmistrz Lubska podkreślił, że nie ma zgody na dalsze wykluczenie komunikacyjne Lubska! Będziemy zabiegać o każdy z tematów, zarówno o lepsze połączenia autobusowe, o budowę obwodnicy Lubska, o przywrócenie kolei w Lubsku, gdyż mieszkańcy naszej gminy powinni mieć równe szanse rozwoju oraz dostępu do oferty, którą posiadają większe ośrodki.

Stacja Lubsko/Sommerfeld o kolei

Robert Kotowski, prezes Fundacji Stacja Lubsko-Sommerfeld przedstawił podczas spotkania rys historyczny kolei w Lubsku. Wynika z niego, że po I Wojnie Światowej, to właśnie dzięki kolei, Lubsko było centrum gospodarczym powiatu krośnieńskiego, do którego wówczas przynależało. Lata 90-te przyniosły upadek kolei w Lubsku, a także straty, których do dziś gmina nie jest w stanie odbudować. Początek działania Fundacji to organizacja w 2011 r. imprezy na Jubileusz 165-lecia Berlinki w Bieniowie. -Łączy nas nie tylko działanie na rzecz zamkniętej obecnie stacji kolejowej w Lubsku, ale i kolei jako takiej, zwłaszcza w woj. lubuskim- dodaje R. Kotowski.

PolecaneNowy rozkład pociągów dla Lubuskiego. Zobacz, co się zmieni dla mieszkańców Lubuskiego
Zobacz

TO WARTO WIEDZIEĆ

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wirus

Nie raz ludziom proponowana jest praca czy to w Zielonej Górze czy Żarach czy jeszcze w innym miejscu nie wspomnę już o lekarzu do którego jeżdżę do Gubina ale Nie ma jak dojechać i czym wrócić . Kolej wypełniła by pustkę po autobusach .

G
Gość
27 listopada, 16:14, Lubszczanin:

Bawią mnie wasze komentarze, nikt z was nie ma racji

To się baw, najlepiej pod kołderką.

L
Lubszczanin

Bawią mnie wasze komentarze, nikt z was nie ma racji

O
Ogórek

Połączenia kolejowe są dzisiaj najdroższą formą komunikacji pasażerskiej.

Szkoda na ich przywracanie naszych pieniędzy. To że jakiś burmistrz wymyślił sobie co by tu zrobić dla mieszkańców nie swoimi rączkami to powinna być jego sprawa.

W przypadku Lubska, miasteczka gdzieś krańcach Polski kolej to będzie studnia bez dna.

O tym, że nie występują potrzeby komunikacyjne w zakresie połączenia Lubska np. z Zieloną Górą świadczy choćby to, że przewoźnicy, którzy jeszcze niedawno bili się miedzy sobą o kursy autobusowe na tej trasie, teraz [wulgaryzm]ą. Ale jak kapitalizm to kapitalizm.

PiS obiecał, że na komunikację autobusową to jest na przywrócenie połączeń, które zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu miejscowości czy też całych regionów da pieniądze. Ale to była tylko obietnica wyborcza.

A państwo zamiast pomóc przewoźnikom, traktuje je jak dojne krowy. Ale żeby krowę doić to trzeba ją też karmić.

I tu pytanie do burmistrza tej mieściny Lubsko ile kasy może wydać na dopłatę do dwóch par kursów na trasie Lubsko - Zielona Góra. Zaraz odpowie że nie ma kasy.

J
Jarpako

A na kogo głosował burmistrz i z jakiej jest partii. Niech zgłosi się do swojego idola. Co robił w tej sprawie jak był starostą żarskim? Teraz się wynurzył i żąda.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3