MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Maluch uczy się bawiąc

Redakcja
Okres od urodzenia do szóstego roku życia jest najbardziej intensywny w życiu dziecka. Już nigdy nie będzie się ono rozwijało tak szybko.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ

PRZECZYTAJ WIĘCEJ

W sobotę, 4 października, przeczytasz w "Gazecie Lubuskiej" o tym, jak zdiagnozować ryzyko dysleksji u twojego dziecka.

Warto więc wiedzieć, na co zwrócić uwagę, by w porę wyłapać niedostatki w rozwoju naszej pociechy.

Lucyna Romanowska, pedagog z Gorzowa uważa, że nie zawsze rodzice muszą przyprowadzać swoje dzieci do specjalistycznej poradni, by pomóc im w opanowaniu wszystkich umiejętności niezbędnych u pierwszaka.

W większości przypadków wystarczy, żeby dorośli od małego uważnie obserwowali dzieci. Jeśli zauważą, że mają one kłopoty z zadaniami manualnymi, mogą zaproponować zabawę z plasteliną, wspólne lepienie pierogów, wycinanki. Ważne, by uczyć nowych umiejętności poprzez zabawę.

Na co zatem zwrócić uwagę, gdy dziecko ma sześć, siedem lat?

  • Motorykę dużą czyli na ogólną sprawność ruchową dziecka:
  • jak biega, skacze, czy potrafi wykonywać ćwiczenia równoważne, czy umie jeździć na rowerze, rolkach, nartach.

  • Motorykę małą czyli na sprawność manualną:
  • czy samo sznuruje buty, czy umie właściwie trzymać ołówek, długopis, widelec, łyżkę, nóż, czy potrafi lepić, posługiwać się nożyczkami, czy umie narysować linię pionową i poziomą.

  • Koordynację wzrokowo-ruchową:
  • jak chwyta piłkę, czy potrafi odwzorować figurę geometryczną, czy umie rysować po śladzie.

  • Funkcje językowe:
  • czy dziecko ma wadę wymowy, czy ma agramatyzm czyli niewłaściwie odmienia wyrazy w przypadkach, myli końcówki, czy odróżnia słowa o podobnym brzmieniu, np. półka - bułka, czy nie myli znaczenia słów podobnie brzmiących, czy dzieli zdania na słowa, czy mówi jak robot, np.: te-le-wi-zor, czy składa wyraz z sylab.

  • Funkcje wzrokowe:
  • czy dziecko potrafi ułożyć obrazki z części, czy umie znaleźć różnice między podobnymi obrazkami, czy odróżnia kształty figur geometrycznych, czy właściwie określa, co jest na, przed, w środku, czy orientuje się w czasie, umie wymienić następujące po sobie pory roku, dni tygodnia.

    - Z większością wymienionych tu problemów rodzic może poradzić sobie sam. Generalna zasada jest taka, gdy dziecko mówi, że czegoś nie lubi, nienawidzi, oznacza to, że dana czynności sprawia mu trudność - mówi L. Romanowska. Kiedy zatem trzeba szukać pomocy u specjalisty?

    - Gdy zauważymy, że rączka dziecka nie jest płynna, że stawiając literki nie mieszczą się one w liniach, gdy dziecko ma kłopoty z prostym liczeniem, wtedy warto wybrać się do poradni - tłumaczy pedagog. Niestety, często zdarza się, że do szkoły trafiają dzieci zaniedbane pod względem rozwojowym. Ale są też i tacy rodzice, którzy przyprowadzają maluchy do poradni bez konkretnego powodu. Chcą po prostu, by specjalista ocenił rozwój ich dziecka.

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska