Klarnet, a po nim harfa
W piątkowy wieczór (22.03) o godz. 19, w ramach „Miesiąca kobiet” w sali Międzynarodowego Centrum Muzycznego Filharmonii Zielonogórskiej, Agata Piątek, wykona Koncert klarnetowy f-moll nr 1 C.M. Webera. Ta klarnecistka młodego pokolenia, ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu Arkadiusza Adamskiego. Za wybitne osiągnięcia został jej przyznany medal Primus Inter Pares dla najlepszego absolwenta. Jest laureatką ponad 30 konkursów o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. Koncertowała w wielu renomowanych miejscach w Polsce i za granicą, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku czy Konserthus w Sztokholmie. Jako solistka zadebiutowała w 2014 r. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Z kolei szwajcarski harfista – Joel von Leber – wykona Concertino na harfę i orkiestrę – G. Tailleferre. Na zakończenie wieczoru zabrzmi Symfonia h-moll „Niedokończona” (powstały tylko dwie części) F. Schuberta. Orkiestrę FZ, tego wieczoru poprowadzi Zofia Kiniorska. To absolwentka wydziału dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W sezonie artystycznym 2022/2023 pełniła funkcję dyrygenta-rezydenta w Sinfonii Varsovii.
Muzyka oratoryjna
Filharmonia Gorzowska zaprasza natomiast w Palmową Niedzielę (24.03) o godz. 17 na koncert oratoryjny „Muzyka i sacrum”. Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Przemysław Fiugajski. Zostaną wykonane znane i mniej znane utwory pasyjne m.in. Pablo Casalsa, Tomasa Luisa de Victorii, Il terremoto z „Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” oraz Symfonia f-moll nr 49 „La passione” – J. Haydna, a także Stabat Mater op. 53 – K. Szymanowskiego. To ostatnie dzieło, początkowo miało być mszą żałobną. Powstało na zlecenie Bronisława Krystalla, ku pamięci jego zmarłej żony. Szymanowski połączył archaiczne, stylizowane melodie i harmonię z dwudziestowieczną wieczną stylistyką. Całość dopełnia tekst w tłumaczeniu Józefa Jankowskiego. Wystąpią: Aleksandra Kubas-Kruk (sopran), Karolina Sikora (alt), Stanisław Kuflyuk (bas) i Chór Teatru Wielkiego z Poznania.
Kantata "Stabat mater dolorosa" (Stała matka bolejąca) została skomponowana w latach 1925 i 1926. Napisana jest na sopran, alt i baryton solistów, chór mieszany i orkiestrę. Stanowi zbiór polskiego przekładu hymnu maryjnego - sześciu części - dokonanego przez Józefa Janowskiego. To także rodzaj polskiego Requiem, a nawet rodzaj chłopskiego Requiem, coś chłopsko- kościelnego , naiwnie pobożnego, rodzaj modlitwy za dusze, mieszanina naiwnej religii, pogaństwa i pewnej surowości chłopskiej realizm
- jak podaje wikipedia.
Muzyka na Wielki Tydzień
Kto nie może wysłuchać dzieła Szymanowskiego w Gorzowie, będzie miał okazję do zapoznania się z tym dziełem, w Wielki Czwartek (28.03) o godz. 19, w Filharmonii Zielonogórskiej. Podczas koncertu dyrygowanego przez Katarzynę Tomalę-Jedynak, zabrzmi ponadto Adagietto z V Symfonii – G. Mahlera i Uwertura do opery „Tannhäuser” R. Wagnera. Wystąpią także soliści: Justyna Khil (sopran), Joanna Rot (mezzosopran), Adrian Janus (baryton) oraz Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie. Wstępy płatne.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?