MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nastolatki w internecie mają problem z rozpoznaniem niebezpiecznych treści. Szokujące wyniki badań pokazują co młodzi robią w sieci

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Agresja słowna w sieci jest dla młodzieży codziennością. Sa nie tylko świadkami hejtu, ale dużo bardziej niebezpiecznych treści.
Agresja słowna w sieci jest dla młodzieży codziennością. Sa nie tylko świadkami hejtu, ale dużo bardziej niebezpiecznych treści. Paul Hanaoka/Unsplash
Wyniki badania „Nastolatki 3.0” wskazują na to, że młodzieży i dzieciom trudno jest ocenić, czy treści, jakie napotykają online są bezpieczne i prawdziwe. „Rozmawiajcie z dziećmi o netykiecie, uczcie rozpoznawania zachowań, które łamią społeczne normy” — zaapelowało w środę 27 grudnia Ministerstwo Cyfryzacji. Ostatnie badania NASK pokazują nie tylko jak młodzi korzystają z internetu, co oglądają, ale także jaką wiedzę mają o tym ich rodzice. Co robią nastolatki w internecie? Nie jest dobrze.

Spis treści

Ile czasu spędzają nastolatki w internecie?

Ministerstwo Cyfryzacji podało w środowym komunikacie, że według tegorocznego raportu z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców „Nastolatki 3.0.”, przeciętny nastolatek każdego dnia spędza w sieci 5 godzin i 36 minut, a w weekendy czas ten wydłuża się do prawie 6 godzin i 30 minut. Dodano, że „zaabsorbowanie młodych użytkowników światem online może mieć (...) swoją ciemną stronę”.

Młodzież nie wie, jak odróżnić prawdę od fake newsów

Wyniki ostatniego badania Nastolatki 3.0 wskazują na to, że nastolatkom trudno jest ocenić, czy treści, jakie napotykają online są prawdziwe, bezpieczne czy też są to fake newsy.

Tylko połowa młodych interesuje się wiarygodnością profili, które obserwuje, a co szósty nastolatek nie jest w stanie określić, czy oglądane przez niego treści są wulgarne lub nacechowane przemocą. Agresja słowna w sieci jest dla nastolatków codziennością – niemal 40 proc. 13-latków było świadkiem wyzywania znajomych w internecie - wskazano.

Te niebezpieczne treści dzieci oglądają w internecie

Jak czytamy w komunikacie, „młodzi – oprócz oglądania w sieci szkodliwych treści – podejmują też zachowania, które mogą narażać na bardzo realne niebezpieczeństwo”. Wskazano, że „co trzeci angażuje się w internetowe wyzwania, które mogą zagrażać zdrowiu lub życiu, również co trzeci badany nastolatek deklaruje, że zdarzyło mu się otrzymać nagie lub półnagie zdjęcia za pośrednictwem internetu, lub smartfona, a co dziesiąty takie zdjęcie wysłał”, a „dwóch na dziecięciu nastolatków spotkało się fizycznie z dorosłymi osobami poznanymi przez internet” - dodano.

Ponadto, jak przekazał resort wskazując na inne badania, EU Kids Online, „około 40 proc. dzieci i nastolatków napotyka w sieci na szkodliwe treści”. Wśród nich:

  • krwawe, brutalne obrazy (42 proc. młodych widziało takie treści w ciągu ostatniego roku),
  • doświadczenia z braniem narkotyków (44 proc.),
  • zagrażające zdrowiu ekstremalne diety (43 proc.),
  • wskazówki, jak zrobić sobie krzywdę (36 proc).

Badanie pokazało, że świadkiem hejtu było aż 47 proc. respondentów.

Ważna jest profilaktyka, rozmowa i kontakt z dziećmi

Ministerstwo Cyfryzacji zaznaczyło, że rozmowa i obecność w życiu, także online, jest „kluczowa” w przygotowaniu dzieci i młodzieży „na zetknięcie z nie zawsze pozytywnym internetem”.

Dorośli - jak wskazano - powinni rozmawiać z młodymi osobami o netykiecie oraz uczyć ich rozpoznawania zachowań i komunikatów, które łamią społeczne normy, są np. przemocowe lub dyskryminujące, a także pokazywać, w jaki sposób można na nie właściwie i bezpiecznie reagować.

Rozmawiajcie o tym, jakimi informacjami dzieci nigdy nie powinny dzielić się online (np. danymi osobowymi, adresem, dokładnym miejscem pobytu w danym momencie). Zastanówcie się też wspólnie, jakie ryzyko może wiązać się, chociażby z przesyłaniem intymnych zdjęć czy filmików, nawet bardzo zaufanej osobie - podkreślono, zwracając się do dorosłych.

Resort wskazał też, że ważną umiejętnością, o którą również warto zadbać, jest „rozumienie, rozpoznawanie i reagowanie na presję rówieśników”. Dodano, że „asertywność dziecka może ochronić je przed zaangażowaniem w ryzykowne wyzwanie czy zablokować potencjalnie niebezpieczny kontakt”.

Wskazano, żeby uczyć dzieci też umiejętności krytycznego myślenia, ponieważ w Internecie „każdy może kreować ekspercki wizerunek, a popularność mogą zyskiwać najbardziej absurdalne przekazy”.

Niezweryfikowane konta, nie zawsze rozsądne porady influencerów, patostreamy, czy pornografia online to nie są treści, które pokazują rzeczywistość - zaznaczono.

Dbajmy o podstawy cyberbezpieczeństwa

Resort wskazał, że technologia może być pomocna w działaniach służących ochronie najmłodszych przed nieodpowiednimi treściami. Należy poznać i stosować podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa.

Zabezpieczajcie urządzenia cyfrowe najmłodszych tak, aby minimalizować ryzyko kontaktu ze szkodliwymi treściami. Kiedy rozpoczynacie przygodę z nowym portalem upewnijcie się, że kontrolujecie to, jakimi informacjami o sobie się dzielicie (ustawienia prywatności) - dodano.

Przypomniano także o zespole Dyżurnet.pl, do którego możecie zgłosić nielegalne i szkodliwe treści.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Polacy badają kosmos

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nastolatki w internecie mają problem z rozpoznaniem niebezpiecznych treści. Szokujące wyniki badań pokazują co młodzi robią w sieci - Strefa Edukacji

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska