Niemcy szykują się do budowy mostu kolejowego na Odrze. Przygotowania rozpoczęły się też po polskiej stronie

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Po polskiej stronie Odry ruszyły już prace związane z rozbiórką, a potem budową nowego mostu kolejowego na Odrze.
Po polskiej stronie Odry ruszyły już prace związane z rozbiórką, a potem budową nowego mostu kolejowego na Odrze. Jakub Pikulik
Udostępnij:
Budowa nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie nabiera tempa. Od kilku miesięcy trwały prace po niemieckiej stronie. Teraz sprzęt wjechał również na stronę polską.

Przygotowania do rozbiórki, a następnie budowy nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie trwają od miesięcy. Inwestycja prowadzona jest przez stronę Niemiecką i do tej pory właśnie po niemieckiej stronie działo się najwięcej. Nasi zachodni sąsiedzi wybudowali w Kietz ogromny parking dla osób dojeżdżających do Berlina, teren regularnie jest badany przez saperów, rozebrano już częściowo torowisko prowadzące do mostu nad Odrą. W sąsiedztwie mostu powstał ogromny plac, na którym parkuje sprzęt budowlany i składowane będą elementy wykorzystywane do budowy nowego mostu.

Tędy przebiega most kolejowy nad Odrą w Kostrzynie:

Pozostałości twierdzy mają zostać nietknięte

W połowie stycznia prace ruszyły również po stronie polskiej. Trzeba m. in. wytyczyć dojazd do przyczółka istniejącego mostu, aby umożliwić jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy. Częściowo gotowa jest już droga z tłucznia, którą wytyczono tuż za ujęciem wody przy ul. Granicznej. Droga przecinać będzie zabytkowe fragmenty umocnień dawnej kostrzyńskiej twierdzy. – Wykonawca robót zobowiązał się zabezpieczyć pozostałe fragmenty umocnień w taki sposób, aby nie uległy uszkodzeniu – mówi Błażej Skaziński, konserwator zabytków z Gorzowa Wlkp. Wykonawca ma też zgłaszać wszystkie ewentualne cenne historycznie znaleziska, na które natrafi w czasie prowadzenia prac.

Niemcy szykują się do budowy mostu kolejowego na Odrze. Przygotowania rozpoczęły się też po polskiej stronie
Tak ma wyglądać nowy most kolejowy nad Odrą w Kostrzynie. Jakub Pikulik

Polecamy wideo: Kostrzyn nad Odrą. Będzie remont mostu kolejowego nad Wartą na strasie Kostrzyn-Berlin

Prace po stronie polskiej

Przypomnijmy, że w związku z budową nowego mostu przez Niemców, prace będzie prowadziło także PKP PLK. Po polskiej stronie wyremontowany ma zostać most kolejowy nad Wartą, tzw. „most berliński”. Po zakończeniu prac uruchomiony ma zostać drugi, nieczynny od kilku lat tor na tej przeprawie. Trzeba będzie też podnieść tory prowadzące do mostu nad Odrą, ponieważ będzie on wyższy, niż jest obecnie.

Nowy most ma mieć 260 metrów długości. Powstanie w miejscu obecnej przeprawy. Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2022 r.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie