Podpisanie polsko-niemieckiej umowy miało miejsce 27 września. Aby weszła w życie, konieczne jest jeszcze jej przyjęcie przez niemiecki parlament. Zgodę na budowę nowego mostu na Odrze wyraziła jeszcze w 2016 r. premier Beata Szydło. Do chwili obecnej trwały negocjacje w tej sprawie. Po przyjęciu umowy przez niemieckich parlamentarzystów ruszą prace nad dokumentacją, a później sama budowa. Wszystko ma się zacząć w przyszłym, a zakończyć w 2025 r. - Dzisiejszy dzień kończy kilkuletni okres trudnych negocjacji ze stroną niemiecką. To inwestycja, która była wyczekiwana od bardzo dawna. Cieszę się, że mamy już pewność, że nowy most powstanie w ciągu najbliższych lat – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
KOSTRZYN NAD ODRĄ. Wymarzona hala sportowa już oficjalnie ot...
Wiadomo, że nowa przeprawa będzie przebiegać w sąsiedztwie istniejącego mostu. Jest on w bardzo złym stanie technicznym, przez co obecnie mogą go pokonywać jedynie auta osobowe. Nowy most ma być już przystosowany do ruchu samochodów ciężarowych, które teraz, chcąc pokonać granicę, korzystają najczęściej z mostu w odległym o ponad 30 km Świecku.
Nowy most ma być już przystosowany do ruchu samochodów ciężarowych, które teraz, chcąc pokonać granicę, korzystają najczęściej z mostu w odległym o ponad 30 km Świecku.
Obawy wśród Polaków i Niemców
Nowy most na Odrze ma być częścią planowanej obwodnicy Kostrzyna nad Odrą. Prace na tą inwestycją już trwają, obecnie ustalany jest jej dokładny przebieg. Trzeba wybrać jeden z trzech wariantów. Mieszkańcy miasta obawiają się, że gdy powstanie nowy most, a obwodnica jeszcze nie będzie gotowa, to miasto zupełnie się zakorkuje. - Już teraz przejechanie przez Kostrzyn około godziny 15, czy 16, jest koszmarem. W piątek wjazd do miasta od strony Słubic trwa kilkadziesiąt minut. A co będzie, gdy do miasta będą wjeżdżały dziesiątki ciężarówek? – mówi Szymon Grabczak, mieszkaniec miasta i kierowca. Obawy związane z budową nowej przeprawy mają też Niemcy. Mieszkańcy miejscowości położonych przy trasie prowadzącej do Kostrzyna obawiają się wzmożonego ruchu ciężarówek po zakończeniu inwestycji. Teraz tiry przez ich miejscowości nie jeżdżą, bo w Kostrzynie nie mogą pokonać granicy. W niektórych niemieckich miejscowościach w pobliżu Kostrzyna można nawet zobaczyć transparenty, na których mieszkańcy wyrażają swoje zaniepokojenie. Z informacji medialnych wynika jednak, że władze niemieckie już szykują się do budowy obwodnic tam, gdzie jeszcze ich nie ma.
Na granicy polsko-niemieckiej funkcjonuje 37 połączeń drogowych. Większość prowadzi przez mosty graniczne. Stan tych mostów, z wyjątkiem mostu w Kostrzynie nad Odrą, jest dobry lub zadowalający.
Będzie też most na Warcie
Prawdopodobnie w 2021 r. ruszy budowa nowego mostu na Warcie. Na czas inwestycji powstanie przeprawa tymczasowa. Obecny most zostanie całkowicie rozebrany. Będzie trzeba też wywłaszczyć kilka działek. Również w tym przypadku mieszkańcy i władze Kostrzyna obawiają się utrudnień w ruchu. Obecnie inwestycja czeka na uzyskanie opinii środowiskowej. W związku z budową mostu ul. Sikorskiego będzie przebudowana i podniesiona na odcinku od skrzyżowania z drogą do przystani Delfin do budynku Kostrzyńskiego Centrum Kultury po drugiej stronie Warty.
Zobacz też wideo: Magazyn Informacyjny Gazety Lubuskiej

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?