KOSTRZYN NAD ODRĄ. Będzie nowy most na Odrze. Ministrowie Polski i Niemiec podpisali stosowną umowę

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Obecna przeprawa jest w fatalnym stanie technicznym. Mogą po niej jeździć tylko samochody osobowe.
Obecna przeprawa jest w fatalnym stanie technicznym. Mogą po niej jeździć tylko samochody osobowe. Jakub Pikulik / archiwum
Do 2025 r. ma się zakończyć budowa nowego, wartego blisko 100 mln zł mostu na Odrze. Ministrowie z Polski i Niemiec podpisali umowę w tej sprawie. Istniejąca obecnie przeprawa jest w tragicznym stanie.

Podpisanie polsko-niemieckiej umowy miało miejsce 27 września. Aby weszła w życie, konieczne jest jeszcze jej przyjęcie przez niemiecki parlament. Zgodę na budowę nowego mostu na Odrze wyraziła jeszcze w 2016 r. premier Beata Szydło. Do chwili obecnej trwały negocjacje w tej sprawie. Po przyjęciu umowy przez niemieckich parlamentarzystów ruszą prace nad dokumentacją, a później sama budowa. Wszystko ma się zacząć w przyszłym, a zakończyć w 2025 r. - Dzisiejszy dzień kończy kilkuletni okres trudnych negocjacji ze stroną niemiecką. To inwestycja, która była wyczekiwana od bardzo dawna. Cieszę się, że mamy już pewność, że nowy most powstanie w ciągu najbliższych lat – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

KOSTRZYN NAD ODRĄ. Wymarzona hala sportowa już oficjalnie ot...

Wiadomo, że nowa przeprawa będzie przebiegać w sąsiedztwie istniejącego mostu. Jest on w bardzo złym stanie technicznym, przez co obecnie mogą go pokonywać jedynie auta osobowe. Nowy most ma być już przystosowany do ruchu samochodów ciężarowych, które teraz, chcąc pokonać granicę, korzystają najczęściej z mostu w odległym o ponad 30 km Świecku.

Nowy most ma być już przystosowany do ruchu samochodów ciężarowych, które teraz, chcąc pokonać granicę, korzystają najczęściej z mostu w odległym o ponad 30 km Świecku.

Obawy wśród Polaków i Niemców

Nowy most na Odrze ma być częścią planowanej obwodnicy Kostrzyna nad Odrą. Prace na tą inwestycją już trwają, obecnie ustalany jest jej dokładny przebieg. Trzeba wybrać jeden z trzech wariantów. Mieszkańcy miasta obawiają się, że gdy powstanie nowy most, a obwodnica jeszcze nie będzie gotowa, to miasto zupełnie się zakorkuje. - Już teraz przejechanie przez Kostrzyn około godziny 15, czy 16, jest koszmarem. W piątek wjazd do miasta od strony Słubic trwa kilkadziesiąt minut. A co będzie, gdy do miasta będą wjeżdżały dziesiątki ciężarówek? – mówi Szymon Grabczak, mieszkaniec miasta i kierowca. Obawy związane z budową nowej przeprawy mają też Niemcy. Mieszkańcy miejscowości położonych przy trasie prowadzącej do Kostrzyna obawiają się wzmożonego ruchu ciężarówek po zakończeniu inwestycji. Teraz tiry przez ich miejscowości nie jeżdżą, bo w Kostrzynie nie mogą pokonać granicy. W niektórych niemieckich miejscowościach w pobliżu Kostrzyna można nawet zobaczyć transparenty, na których mieszkańcy wyrażają swoje zaniepokojenie. Z informacji medialnych wynika jednak, że władze niemieckie już szykują się do budowy obwodnic tam, gdzie jeszcze ich nie ma.

Na granicy polsko-niemieckiej funkcjonuje 37 połączeń drogowych. Większość prowadzi przez mosty graniczne. Stan tych mostów, z wyjątkiem mostu w Kostrzynie nad Odrą, jest dobry lub zadowalający.

Będzie też most na Warcie

Prawdopodobnie w 2021 r. ruszy budowa nowego mostu na Warcie. Na czas inwestycji powstanie przeprawa tymczasowa. Obecny most zostanie całkowicie rozebrany. Będzie trzeba też wywłaszczyć kilka działek. Również w tym przypadku mieszkańcy i władze Kostrzyna obawiają się utrudnień w ruchu. Obecnie inwestycja czeka na uzyskanie opinii środowiskowej. W związku z budową mostu ul. Sikorskiego będzie przebudowana i podniesiona na odcinku od skrzyżowania z drogą do przystani Delfin do budynku Kostrzyńskiego Centrum Kultury po drugiej stronie Warty.

Zobacz też wideo: Magazyn Informacyjny Gazety Lubuskiej

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pop

Zamkną most w Kostrzynie akurat przed świętami jak by nie mogli tego zrobić po nowym roku.

G
Gość
30 września, 20:55, Gość:

Przy projektowaniu tych mostów- na Warcie i Odrze- oczywiście pomyślano o ścieżkach rowerowych? Czy nadal przedostanie się przez miasto będzie jak "oszukać przeznaczenie"?

?

G
Gość
1 października, 8:06, Bolo:

A mostu w Milsku nie będzie Rada gm. Zabór odrzuciła tę inwestycję.

Jak to jest że garstka sprzedajnych ludzi, może decydować ,gdy 98 procent nas czeka na ten most .Przykład ,droga z Pyrnika do Buczkowa ,jeden człowieczek zniweczył inwestycje,efektem można przyjechać ,zobaczyć jak wygląda tragedia w tym miejscu

B
Bolo

A mostu w Milsku nie będzie Rada gm. Zabór odrzuciła tę inwestycję.

G
Gość

Wielkie olaboga. Zamiast marudzić że się samochodem źle jeździ to do sklepu z buta zdrowiej taniej i bez korków. Tak tak jak mieszka ktoś w szumilowie bo z biedy nie stac było go na działkę w centrum to może zostawić auto w okolicach orła białego i myk w 10 minut jest w Lidlu czy biedronce. Zresztą co to za korki. Korki to będą jak te wszystkie super inwestycje zaczną robić.

G
Gość

Przy projektowaniu tych mostów- na Warcie i Odrze- oczywiście pomyślano o ścieżkach rowerowych? Czy nadal przedostanie się przez miasto będzie jak "oszukać przeznaczenie"?

Dodaj ogłoszenie