Pasażer linii lotniczych na terenie Unii Europejskiej i unijnych przewoźników ma takie same prawa bez względu na to, jakimi liniami podróżuje - tanimi, drogimi, czarterowymi, krajowymi, międzynarodowymi.
Masz bilet, nie masz miejsca
Przewoźnik ma wtedy obowiązek zaproponować ci rekompensatę pieniężną i pomoc, np. rejs w bliskim terminie do uzgodnionego wcześniej celu. To obowiązuje wobec wszystkich lotów, także czarterowych. Warunek: nie spóźniłeś się na odprawę.
Wysokość rekompensat wynosi:
.
Jeśli opóźnienie w przelocie do miejsca docelowego jest odpowiednio mniejsze niż dwie, trzy lub cztery godziny, rekompensata może zostać zmniejszona o 50 proc.W tym przypadku także masz prawo do:
Odwołali twój lot
Gdy przytrafi ci się odwołanie lotu przez przewoźnika to wtedy masz prawo podobnie jak przy braku miejsc do:Samolot się spóźnia
Jeżeli przewoźnik przewiduje opóźnienia:to prawo zobowiązuje go do zapewnienia pasażerowi wyżywienia i miejsca w hotelu, bezpłatnego dojazdu do niego i innych świadczeń, np. połączeń telefonicznych.
Jeżeli opóźnienie jest większe niż pięć godzin, przewoźnik powinien zwrócić pieniądze za bilet i to - jeśli jest taka potrzeba - łącznie z bezpłatnym przelotem do portu, w którym rozpocząłeś podróż.
Gdzie jest walizka?
Możesz domagać się odszkodowania za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu. Jeżeli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności za poniesione szkody, możesz dochodzić swoich roszczeń w sądzie. Roszczenia dotyczące uszkodzenia odprawionego bagażu (to ważne: twoje walizki muszą być po odprawie, dopiero wtedy odpowiedzialność zań przejmuje przewoźnik) należy zgłosić w ciągu siedmiu dni od daty jego odbioru, w przypadku bagażu opóźnionego - w ciągu 21 dni.KROK PO KROKU
1. Jeżeli kłopoty z przewoźnikiem narażają cię na wydatki, zbieraj wszelkie paragony i rachunki. Przydatne mogą być potwierdzenia faktów od postronnych świadków lub policji. Gromadź je na piśmie. Uwaga: szczególnie przydatna może być policja lotniskowa. To przy jej pomocy egzekwuj swoje prawo do opieki i informacji ze strony przewoźnika.
2. Reklamacja powinna być napisana spokojnie i rzeczowo - nie musi być pozbawiona emocji: przewoźnik powinien wiedzieć, że swoim postępowaniem ryzykuje utratę klienta. Przede wszystkim jednak starannie wylicz, czego spodziewasz się od przewoźnika i z jakiej racji
3. Dołącz do reklamacji kopie dokumentów (biletów, paragonów itp.). Wyślij swoją reklamację listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub - w ostateczności e-mailem (jeśli przewoźnik upiera się, by skargi wysyłać wyłącznie w ten sposób). Uzbrój się w cierpliwość - przewoźnik nie ma ścisłego terminu odpowiedzi. Powinien to zrobić jednak w rozsądnym terminie.
WAŻNY ADRES
Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Żelazna 59, 00-848 Warszawa
www.ulc.gov.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?