Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasażer na lotnisku

Czesław Gierlach
rys. Magda Kościańska
Sprzedając bilet, linie lotnicze są zobligowane do przewozu pasażera wraz z bagażem. I biorą na siebie obowiązek przestrzegania praw pasażera.

Pasażer linii lotniczych na terenie Unii Europejskiej i unijnych przewoźników ma takie same prawa bez względu na to, jakimi liniami podróżuje - tanimi, drogimi, czarterowymi, krajowymi, międzynarodowymi.

Masz bilet, nie masz miejsca
Przewoźnik ma wtedy obowiązek zaproponować ci rekompensatę pieniężną i pomoc, np. rejs w bliskim terminie do uzgodnionego wcześniej celu. To obowiązuje wobec wszystkich lotów, także czarterowych. Warunek: nie spóźniłeś się na odprawę.

Wysokość rekompensat wynosi:

  • 250 euro - dla lotów na trasach do 1.500 km,
  • 400 euro - dla lotów na trasach powyżej 1.500 km na terenie UE i dla innych lotów pomiędzy 1.500 do 3.500 km
  • 600 euro - dla lotów na trasach powyżej 3.500 km poza terytorium UE.


    .

    Jeśli opóźnienie w przelocie do miejsca docelowego jest odpowiednio mniejsze niż dwie, trzy lub cztery godziny, rekompensata może zostać zmniejszona o 50 proc.

    W tym przypadku także masz prawo do:
  • zwrotu opłaty przewozowej łącznie z bezpłatnym przelotem do portu, w którym podróż rozpocząłeś lub alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży;
  • wyżywienia i pobytu w hotelu w zależności od potrzeby (łącznie z transportem) i innych świadczeń, np. połączenia telefoniczne.

    Odwołali twój lot

    Gdy przytrafi ci się odwołanie lotu przez przewoźnika to wtedy masz prawo podobnie jak przy braku miejsc do:
  • rekompensaty i pomocy,
  • bezpłatnego hotelu, wyżywienia, transportu i połączeń telefonicznych,
  • zwrotu pieniędzy za bilet lub biletu na zastępczego połączenie lotnicze.

    Samolot się spóźnia

    Jeżeli przewoźnik przewiduje opóźnienia:
  • większe niż dwie godziny dla lotów na trasach do 1.500 km,
  • większe niż trzy godziny dla lotów na trasach powyżej 1.500 km na terenie UE oraz dla innych lotów pomiędzy 1.500 do 3.500 km,
  • większe niż cztery godziny dla lotów na trasach powyżej 3.500 km poza UE
    to prawo zobowiązuje go do zapewnienia pasażerowi wyżywienia i miejsca w hotelu, bezpłatnego dojazdu do niego i innych świadczeń, np. połączeń telefonicznych.

    Jeżeli opóźnienie jest większe niż pięć godzin, przewoźnik powinien zwrócić pieniądze za bilet i to - jeśli jest taka potrzeba - łącznie z bezpłatnym przelotem do portu, w którym rozpocząłeś podróż.

    Gdzie jest walizka?

    Możesz domagać się odszkodowania za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu. Jeżeli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności za poniesione szkody, możesz dochodzić swoich roszczeń w sądzie. Roszczenia dotyczące uszkodzenia odprawionego bagażu (to ważne: twoje walizki muszą być po odprawie, dopiero wtedy odpowiedzialność zań przejmuje przewoźnik) należy zgłosić w ciągu siedmiu dni od daty jego odbioru, w przypadku bagażu opóźnionego - w ciągu 21 dni.

    KROK PO KROKU

    1. Jeżeli kłopoty z przewoźnikiem narażają cię na wydatki, zbieraj wszelkie paragony i rachunki. Przydatne mogą być potwierdzenia faktów od postronnych świadków lub policji. Gromadź je na piśmie. Uwaga: szczególnie przydatna może być policja lotniskowa. To przy jej pomocy egzekwuj swoje prawo do opieki i informacji ze strony przewoźnika.

    2. Reklamacja powinna być napisana spokojnie i rzeczowo - nie musi być pozbawiona emocji: przewoźnik powinien wiedzieć, że swoim postępowaniem ryzykuje utratę klienta. Przede wszystkim jednak starannie wylicz, czego spodziewasz się od przewoźnika i z jakiej racji

    3. Dołącz do reklamacji kopie dokumentów (biletów, paragonów itp.). Wyślij swoją reklamację listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub - w ostateczności e-mailem (jeśli przewoźnik upiera się, by skargi wysyłać wyłącznie w ten sposób). Uzbrój się w cierpliwość - przewoźnik nie ma ścisłego terminu odpowiedzi. Powinien to zrobić jednak w rozsądnym terminie.



    WAŻNY ADRES

    Urząd Lotnictwa Cywilnego
    ul. Żelazna 59, 00-848 Warszawa
    www.ulc.gov.pl

  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska