Przy podziale pieniędzy trudno mówić o jakiejkolwiek dobrowolności. Komisja Europejska przyjęła zasady podziału i musieliśmy się do nich dostosować. Najogólniej wspomniane 906 mln euro podzielono na 12 ,,koszyków”. Najwięcej trafi na poprawę sieci transportowej oraz wsparcie konkurencyjności firm. W przypadku transportu niektóre z 25 kluczowych projektów, przyjęte przez sejmik województwa, będą finansowane z puli regionalnej, a inne z funduszy centralnych. Do tych pierwszych trzeba zaliczyć np. most w Mińsku, a drugich - chociażby most, obwodnicę Krosna Odrz. i autostradę A18. Trzeba też pamiętać o funduszu Polska Zachodnia. Stamtąd mają pochodzić pieniądze na przykład na S3 i pogłębienie Odry.
Zmiany wprowadzono w zakresie wsparcia małych i średnich firm. Będą one mogły skorzystać z dotacji lub pożyczki. Dotacje trafią do przedsiębiorców, którzy wprowadzą nowoczesne technologie. Natomiast w przypadku prostych projektów rozwojowych firmy mogą liczyć jedynie na pożyczki. Przedsiębiorca z Kostrzyna Dariusz Zachar powiedział nam, że chętnie skorzystałby z pożyczki, przeraża go jednak związana z tym biurokracja. Podkreślmy też absolutnym priorytetem będzie rozwój trzech parków technologicznych, w Zielonej Górze, Nowej Soli i Gorzowie Wlkp.
Prezydent Gorzowa Tadeusz Jędrzejczak powiedział nam, że miasto chce wiele pieniędzy przeznaczyć m.in. na rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej i rewitalizację starówki. Prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki przekonywał, że miasto może pozyskać z różnych źródeł, w tym centralnych, nawet 1 mld zł. O milionach euro do wzięcia marszałek Elżbieta Polak mówi: - Jeśli samorządy będą miały dobre pomysły i przedstawią dobre projekty, mogą dostać duże pieniądze.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?