Przepisy drogowe 2020. Surowe kary dla kierowców: utrata prawa jazdy, większe przywileje pieszych [AKTUALIZACJA 26.02.2020]

Michał Korn
Michał Korn

Wideo

Zobacz galerię (6 zdjęć)
Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości, ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym (także w nocy) oraz pierwszeństwo pieszych znajdujących się przy przejściach dla pieszych. Od 1 lipca szykują się spore zmiany dla kierowców. Piesi z kolei mogą liczyć na większe przywileje.

Pod koniec 2019 roku premier Mateusz Morawiecki, w ramach pomysłu dotyczącego zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach, zapowiedział zmiany w przepisach dotyczących pierwszeństwa pieszych oraz szaleństw na drogach, które będą bardzo surowo karane. Stosowny projekt nowelizacji ustawy "Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami" opracowany przez resort infrastruktury jest w trakcie konsultacji.

Trwa głosowanie...

Zaostrzenie kar poprawi bezpieczeństwo na drogach, szczególnie w przypadku pieszych?

Nowe przepisy drogowe 2020. Pieszy ma pierwszeństwo!

Według założeń ministerstwa na kierowców będą nałożone dodatkowe kontrole, co skutkować ma zwiększeniem się bezpieczeństwa pieszych. Z zapowiedzi zmian premiera wynika, że osoba piesza miałaby pierwszeństwo już przed pasami, a co za tym idzie, kierowca powinien się zatrzymać, gdy tylko zobaczy, że ktoś zbliża się do przejścia. Prowadzący pojazdy będą zatem musieli "ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na przejściu". Do tego dochodzi zachowanie szczególnej ostrożności, a także ograniczenie prędkości podczas zbliżania się do przejścia.

SUROWSZE KARY DLA KIEROWCÓW:

Morawiecki: Nie może być tak, że przejścia dla pieszych są najbardziej niebezpiecznymi miejscami na drogach.

Ponadto obowiązujący do tej pory przepis dotyczący przestrzegania ostrożności przez pieszych zbliżających się do przejść dla pieszych, zostanie powiększony dla osób wkraczających na drogę lub torowisko.

Kodeks drogowy 2020. Za prędkość stracisz prawo jazdy

Ministerstwo chce również surowszych kar dla piratów drogowych oraz osób, którym zdarza się mieć "cięższą nogę". Dotyczy to zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości o więcej niż 50 km/h. Zaostrzenie będzie obowiązywać na wszystkich drogach, a zatem również poza terenem zabudowanym! - Zmianie ulegnie także przepis ustawy o kierujących pojazdami, na podstawie którego starosta wyda decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h, bez względu na to, czy przekroczenie prędkości nastąpiło na obszarze zabudowanym czy poza obszarem zabudowanym – wyjaśnia dla dziennik.pl Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Przypomnijmy, że obecnie prawo jazdy traci się za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h wyłącznie w terenie zabudowanym. Po zastosowaniu zmian, kierowcy przekraczający dopuszczalną prędkość o 50 km/h niezależnie od drogi na której się poruszają, stracą prawo jazdy.

POLECAMY:

Czytaj także

Przepisy drogowe 2020. Ujednolicenie prędkości w dzień i w nocy

Kolejna zmiana dotyczy ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym o 10 km/h. Chodzi o to, że kierowcy nie będą już mogli między godziną 23.00 a 5.00 rano poruszać się z prędkością 60 km/h. Prędkość obowiązująca w późnych godzinach nocnych zostanie zrównana z tą obowiązującą za dnia. Jest to zmiana mająca na celu dostosować się do norm panujących w Unii Europejskiej oraz poprawić bezpieczeństwo pieszych. Warto tutaj dodać, że Polska to jedyny kraj w Unii Europejskiej z dozwoloną prędkością do 60 km/h w terenie zabudowanym.

Według założeń ministerstwa nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 lipca 2020 roku.

Mniej wypadków z udziałem pieszych

Przypomnijmy. W swoim listopadowym expose Mateusz Morawiecki zapowiedział zmiany wysokości kar wobec piratów drogowych i pijanych kierowców. Za spowodowanie wypadków mają finansowo odpowiadać sprawcy. Jednym z priorytetów ma być również utworzenie programu bezpiecznej infrastruktury drogowej. Premier zapowiedział dodatkowe finansowanie na przejścia dla pieszych, lampy uliczne, bezpieczne chodniki, ronda, światła i wysepki. Wszystkie te inwestycje mają zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem pieszych.

sejm/x-news

- Nie może być tak, że przejścia dla pieszych są najbardziej niebezpiecznymi miejscami na drogach. Badania pokazują, że piesi zachowują się w większości roztropnie na przejściach. Dlatego wprowadzimy pierwszeństwo pieszych jeszcze przed wejściem na przejście - oświadczył wówczas Mateusz Morawiecki.

Złodziej ukradnie twój samochód w 6 sekund. Niektóre zachowa...

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Piesi wchodzą na pady bez sygnalizacji jak święte krowy nawet się nie oglądają czy coś jedzie ich tez powinny obowiązywać kary i przepisy mimo to św to pieszy też przechodząc nacprzejsciu też bierze udział w ruchu tylko że na pieszo zachować szczególną ostrożność też powinien

G
Gość

pieszy powienien miec obowiazek zatrzymania sie przed przejsciem i poczekanie do momentu kiedy pojazd calkowicie sie zatrzyma.Nowy przepis bedzie powodowal kolizje i najezdzanie na siebie pojazdow.No i w koncu co to za przywileje dla pieszych? Czy to sa swiete krowy? Piesi Maja przestrzegac pewnych przepisow o ruchu drogowym i tyle.

G
Gość

Pamiętajmy piratem drogowym może być też pieszy.

P
Pirat drogowy

A Zielona strzałka do prawoskrętu zapala się dopiero gdy dla pieszych zapala się zielone czy to bezpieczne?

z
zibi
3 lutego, 11:42, Gość:

A od kiedy to Polska dostosowuje swoje prawo do Europejskiego i to w obcych językach?

A może by tak pierwsze oświetlić dobrze przejścia dla pieszych i dojścia do przejść. Żeby kierujący mógł obserwować przejście i okolice przejścia musi widzieć.

Pierwsze trzeba egzekwować te przepisy, które już istnieją, stworzyć warunki a potem zaostrzać przepisy.

Nie dotyczy przekraczania prędkości.

Jak taka Polska rzetelna w dostosowywaniu prawa do prawa unujnego to moze Polska dostosuje wreszcie wysokosc zarobkow do tych unijnych.Polska stosuje tylko prawo wybiurczo co im wygodnie i za co mozna czlowieka udupic.Taka jest prawda.

G
Gość
3 lutego, 12:52, Poszkodowany wypadku.:

Za poważne wykroczenia kurującym powinie zabierać się na stałe prawo jazdy.Za drobne wykroczenia kierujący powinien ponosić wysokie mandaty do pięciu tyś.

Masz wogole prawo jazdy? Raczej nie. Wiec morda w kubel! ... Co za [wulgaryzm] ciemniak..

Z
Zxxx

Lepiej niech bor limuzynami nie rozbija . Zwiększenie kar ma pokryć rozbijanie limuzyny. Tak dba nasz rząd . Doją nas a to tylko początek . Jak trzeba mieć nasrane na wymyślanie przepisów chorych .

Niech zrobią ustawę o ograniczeniu prędkości w nowych samochodach do 80 km i po kłopocie . Będą mieli pełne bhp

G
Gość

Z jednej skrajności w drugą. Nie prościej jak uczą mojego wnuka, pieszy chcący przejść niech podniesie rękę. Śmieszne ale nie dla tych potrąconych czy trafionych.

c
carter

Zmiana tego przepisu to strzał w kolano (chyba że chodzi o pieniądze). Piesi będą na początku potrącani masowo (bo nie każdy czyta portale i ogląda telewizje).

Druga sprawa to wiele razy widać jak koło przejścia dla pieszych stoją dwie baby i plotkują o pierdołach zamiast przechodzić przez przejście... Co w takim wypadku? mam się zatrzymać? To może zróbmy stop przed każdym przejściem i po problemie.

Inna sprawa to jak masz dobre auto - to na drodze szybkiego ruchu możesz się szybko zapomnieć, albo będzie zwolnienie do 90 i po prawku.... Bardziej to mi wygląda na łatanie budżetu niż nasze bezpieczeństwo.

K
Kika
3 lutego, 14:56, Gość:

Ta plaga potrąceń to są telefoniki i rozmowy w trakcie jazdy. Ludzie zamiast się skupić na tym co się dzieje na drodze paplają o głupotach. Drugi powód to zwyczajne piractwo. Wielokrotnie gdy jeszcze nie wszedłem na przejście a nawet stanąłem i obserwowałem co zrobi kierowca ten nagle zaczyna szorować kołami i hamować jak popaprany a wcześniej zaiwaniał bo co tam przejścia po drodze. Nie dałem się potrącić jak dotąd bo pierw obserwuję kierowcę i wchodzę dopiero jak się zatrzymuje. Wielu pieszych o tym zapomina.

3 lutego, 16:19, Gość:

Bardzo dobra postawa, ja też tak robię jak zamieniam się w pieszego.

Cmentarze są pełne tych co mają pierwszeństwo na przejściu.

Ja robię to samo, nie wchodzę na pasy dopóki nie zatrzymają się z obu stron. Wiele razy ktoś zatrzyma się z jednej strony a z drugiej ani nawet myśli,gdyby człowiek nie uważał i w takim momencie chciał przejść, to źle by się to skończyło dlatego piesi również powinni uważać a nie tylko kierowcy. A teraz zacznie się jeszcze gorzej, dopiero niektórym odbije, no bo przecież mają pierwszeństwo to kierowcy muszą się zatrzymać, a wiadomo jak to w rzeczywistości jest.

G
Gość

Jeszcze taka opcja za każde przekroczenie prędkości karny postój. Np za 10km/h 1h za 20km/h 2h itd. I stoi nie jedzie. Pieniądze pieniędzmi ale czasu straconego nic nie zwróci i ztzedzacej żony zdrowia psychicznego kierowcy tez

G
Gość
3 lutego, 12:52, Poszkodowany wypadku.:

Za poważne wykroczenia kurującym powinie zabierać się na stałe prawo jazdy.Za drobne wykroczenia kierujący powinien ponosić wysokie mandaty do pięciu tyś.

Dla niektórych 5 tysi to obiad. Proponuję procenty względem zeznania podatkowego razem z oszczędnościami do wysokości 25%

G
Gość

Proponuję na każdym przejściu dla pieszych szlabany jak na przejazdach kolejowych:-)DEWIACJE POLITYCZNE!!!Gratuluję p.Morawiecki ruchu szarych komórek!!!

s
sceptyk

Teraz to już piesi będą się obijać o boki samochodów. Bo kto będzie uważał jak ma pierwszeństwo ???!!!

G
Gość
3 lutego, 11:42, Gość:

A od kiedy to Polska dostosowuje swoje prawo do Europejskiego i to w obcych językach?

A może by tak pierwsze oświetlić dobrze przejścia dla pieszych i dojścia do przejść. Żeby kierujący mógł obserwować przejście i okolice przejścia musi widzieć.

Pierwsze trzeba egzekwować te przepisy, które już istnieją, stworzyć warunki a potem zaostrzać przepisy.

Nie dotyczy przekraczania prędkości.

Nie można winy zwalić tylko na kierowców

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3