MKTG SR - pasek na kartach artykułów

S3 pod Zieloną Górą przed przetargiem

Redakcja
S3 pod Zieloną Górą przed przetargiemNa przyszłej drugiej jezdni S3 między Sulechowem a Zieloną Górą Północ trwa wycinka drzew. Budowa rozpocznie się w 2015 r.
S3 pod Zieloną Górą przed przetargiemNa przyszłej drugiej jezdni S3 między Sulechowem a Zieloną Górą Północ trwa wycinka drzew. Budowa rozpocznie się w 2015 r. Czesław Wachnik
- Prace na S3 między Sulechowem a węzłem Nowa Sól rozpoczną się w przyszłym roku, a zakończą najpewniej dopiero w 2018 roku.

Przed kilkoma dniami zielonogórski oddział GDDKiA podpisał umowy na budowę dwóch odcinków ekspresówki S3. Pierwszy liczy 16,4 km i biegnie od węzła Nowa Sól Południe do węzła Gaworzyce, a drugi o długości 16,9 km między węzłami Gaworzyce a Kazimierzów, nieopodal Polkowic. Koszt budowy obu odcinków to 803 mln zł,  zakończenie inwestycji - do 19 czerwca 2018.

Pytamy Przemysława Hamerę, dyrektora oddziału, kiedy rozpocznie się budowa drugich jezdni między Sulechowem a Nową Solą. Zgodnie z wcześniejszymi zamierzeniami, już wiosną a najpóźniej jesienią 2014 roku miały być podpisane umowy na budowę wspomnianych drugich jezdni. Tymczasem kończy się rok 2014, a umów jak nie było, tak nie ma. Tu przypomnijmy, że odcinek między Sulechowem a Nową Solą liczy 43 km i został podzielony na trzy pododcinki. Pierwszy ma 13,4 km, rozpoczyna się w Sulechowie,  a kończy na węźle Zielona Góra Północ. I przygotowanie do budowy tego fragmentu S3 jest najbardziej zaawansowane. Drogowcy mają tzw. ZRIT czyli pozwolenie na budowę. Już wstępnie wybrano firmę, która ma największe szanse na zdobycie kontraktu. Jest to  Strabag, które zaproponował sumę 299 mln zł. A według szacunków drogowców, koszt budowy miał wynieść ponad 400 mln zł.

- Z naszych planów wynika, że podpisanie umowy może nastąpić w kwietniu, najpóźniej maju 2015 - mówi dyr. Hamera. - Wtedy zakończenie budowy mogłoby nastąpić jesienią 2017 roku. Wtedy mielibyśmy nową jezdnię wraz z mostem. Natomiast drugi most, na miejsce rozebranego starego mógłby powstać do zimy 2019.
 

Bardziej opóźnione są przygotowania do budowy dwóch pozostałych pododcinków, liczącego 13,3 km z Zielonej Góry Północ do Niedoradza i liczącego 17,3 km z Niedoradza do Nowej Soli. W obu przypadkach drogowcy nie mają jeszcze pozwoleń na budowę. Liczą, że powinni je dostać do maja, czerwca 2015. W przypadku drugiego odcinka 19 stycznia 2015 ma nastąpić otwarcie ofert firm, chcących podjąć się jego budowy. Przy trzecim odcinku otwarcie ofert ma nastąpić w lutym 2015.

I najważniejsze, czyli podpisanie umowy w obu przypadkach może nastąpić w czerwcu 2015. Wtedy zakończenie budowy mogłoby być wiosną 2018, a być może późną jesienią 2017. Na nasze pytanie, co jest powodem opóźnień dyr.tor Hamera wymienia kilka. Najbardziej zaszkodziło, tu... niesolidne biuro projektowe. Nie skończyło ono opracowania projektu, stąd jego dokończenie zlecono innej firmie. I  to ona dostaje za swoją pracę pieniądze, które miały trafić do pierwszego biura. Sprawa zapewne trafi do sądu. Dużo czasu traci się na przeciągający się proces wyboru firmy. Zadają one wiele pytań, a później odwołują się do Krajowej Izby Odwoławczej. - Byliśmy tam już kilkanaście razy - tłumaczy dy. Hamera. - Ważne, by prace ruszyły w 2015.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska