Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

W Kostrzynie nad Odrą budują most, a odkryli ślady tramwajów sprzed wojny. Wszystko widać na zdjęciach!

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Podczas budowy nowego mostu w Kostrzynie nad Odrą na drodze dojazdowej do przyszłej przeprawy zerwano asfalt. Pod nim odnaleziono ślady przedwojennego torowiska tramwajowego.
Podczas budowy nowego mostu w Kostrzynie nad Odrą na drodze dojazdowej do przyszłej przeprawy zerwano asfalt. Pod nim odnaleziono ślady przedwojennego torowiska tramwajowego. J. Sójkowska-Socha i K. Socha
Podczas budowy mostu drogowego nad Wartą sfrezowany asfalt w okolicy przyszłej przeprawy. To wtedy odkryto ślady po torach tramwajowych, które przed wojną kursowały w Kostrzynie nad Odrą.

Od wielu miesięcy w Kostrzynie nad Odrą trwa budowa nowego mostu drogowego nad Wartą. Niedawno rozebrano dawną przeprawę. W jej miejscu powstanie nowoczesna konstrukcja. Nadzór nad inwestycją pełni Muzeum Twierdzy Kostrzyn. Archeolodzy spodziewali się, że podczas prac budowlanych mogą pojawić się ciekawe znaleziska, dotyczące burzliwej historii miasta. I tak się stało!

Odkrycie, które przenosi w czasie

Firma budowlana sfrezowała asfalt na ul. Sikorskiego na odcinku, prowadzącym do przyszłego mostu.

I w ten oto magiczny sposób przenieśliśmy się do początków XX w. i czasów, kiedy w naszym pięknym mieście jeździły tramwaje - czytamy na stronach Muzeum Twierdzy Kostrzyn.

Przeczytaj też:

Ślady tramwajów w Kostrzynie nad Odrą

Maszyny odsłoniły przedwojenną, brukowaną nawierzchnię ulicy. To na niej były doskonale widoczne ślady po dawnym torowisku. Obecnie ślady tramwajów w Kostrzynie nad Odrą dostrzeże tylko bystre oko. Można je dostrzec m. in. na elewacji dworca kolejowego, na którym wciąż znajdują się elementy, które niegdyś podtrzymywały trakcję tramwajową. Można je też odnaleźć w rejonie ul. Sportowej. Za przejazdem kolejowym znajduje się brukowy odcinek drogi, który pozostał niezmieniony od zakończenia wojny. Tu również widoczny jest przebieg torów. Ślady elektrycznej trakcji tramwajowej widoczne są też w Bramie Berlińskiej na Starym Mieście.

Na początku tramwaj konny

Tramwaje w Kostrzynie zaczęły kursować w 1902 r. To wtedy kostrzyńscy rajcy zdecydowali o budowie linii tramwaju konnego. Pierwszy wóz wyruszył w trasę 10 marca 1903 r. Początkowo linia łączyła Stare Miasto z głównym dworcem kolejowym na Nowym Mieście, a jej odgałęzienia prowadziły do koszar przy ul. Gorzowskiej oraz do Lasu Miejskiego. W 1906 r. linię przedłużono na lewy brzeg Odry, po staromiejski dworzec Kolei Wschodniej. W 1923 r. eksploatację tramwaju konnego wstrzymano, a w 1925 r. zastąpił go tramwaj elektryczny.

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Kolumb był polskim księciem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska