- Wagony zaledwie w 12 godzin pokonają odległość między Polską a Holandią - tłumaczy Marzena Nieuwenhuis-Skręt, dyrektor polsko - holenderskiej firmy Newhome Logistics, która dzierżawi teren na rzepińskiej stacji od Polskich Linii Kolejowych. Podkreśla, że nowa forma transgranicznego transportu pozwoli ominąć niemieckie przepisy o płacy minimalnej dla kierowców.
Trzy razy w tygodniu
Transporty, zarówno z Rzepina jak i z holenderskiego Oss, wyruszały początkowo dwa razy w tygodniu (środy i piątki), a od lipca doszedł jeszcze poniedziałek. Ładunki różnego rodzaju są odbierane na terminalu przez samochody, które z kolei rozwożą towar po całej Polsce zachodniej.
Pierwszy kolejowy terminal towarowy w regionie powstał niedaleko rzepińskiej stacji kolejowej, na terenie, który dekadę temu został wyremontowany za unijne pieniądze (ok. 23 mln zł) i do tej pory był wykorzystywany w zaledwie 10 proc. Dotychczas odbywały się tu niewielkie przeładunki robione przez PKP Cargo. Teraz ma to się zmienić. - Dobrze, że taki terminal powstał akurat tu, na terenie jednego z ważniejszych węzłów kolejowych w zachodniej Polsce. Zaoszczędzi się na transporcie drogowym, a i towar szybciej znajdzie się u celu - cieszył się Tomasz, kierowca ciężarówki. Nie boi się konkurencji z pociągiem, bo, jak twierdzi, „zawsze jest gdzie jeździć”.
Dzierżawcy terenu, na którym powstał terminal, chwalą sobie współpracę z kolejarzami. - Nie dość, że wynegocjowaliśmy korzystne warunki dzierżawy, to pracownicy PKP pomogli nam przejść przez gąszcz przepisów i papierkową robotę. Postawili nam nawet na końcu torów tzw. odbijak - chwali pani dyrektor. Same korzyści z umowy dzierżawy widzi też Jerzy Prządka, naczelnik sekcji eksploatacji PKP - PKL w Zbąszynku. - Dobrze, że zgłosił się do nas taki kontrahent. Dzięki temu teren pod terminal będzie na siebie zarabiał, a i międzynarodowy transport na tym zyska - mówi nam.
Korzyści dla gminy
Z obrotu spraw zadowolony jest także Sławomir Dudzis, burmistrz Rzepina. - Nowy terminal może nie da mnóstwa miejsc pracy, ale będą inne korzyści. Przecież kierowcy, którzy będą odbierać przywiezione z Holandii transporty, będą musieli u nas coś zjeść, gdzieś się przespać... A to pozwoli zarobić gminie - tłumaczy burmistrz. Podkreśla, że Rzepin to idealne miejsce na taką inwestycję.
- To właśnie m.in. z tego powodu pozostawiono w Rzepinie Izbę Celną - twierdzi S. Dudzis.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?