Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czas podróży pociągiem z Zielonej Góry do Poznania skróci się o pól godziny

Czesław Wachnik [email protected]
Umowę podpisują zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych z Poznania Janusz Błachut (od prawej) oraz prezes Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia Stefan Dziedziul (fot. Czesław Wachnik)
Umowę podpisują zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych z Poznania Janusz Błachut (od prawej) oraz prezes Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia Stefan Dziedziul (fot. Czesław Wachnik)
Dziś w Urzędzie Marszałkowskim podpisano umowę na budowę łącznicy z Przylepu do Pomorska oraz modernizację linii kolejowej ze Zbąszynka do Czerwieńska.

Zakończenie inwestycji przewiduje się do października 2012 r. Wtedy to czas dojazdu z Zielonej Góry do Zbąszynka czy Poznania skróci się o 33 minuty.

Umowę o rozpoczęciu budowy, w obecności marszałka Marcina Jabłońskiego, podpisali prezes Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia Stefan Dziedziul oraz zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych z Poznania Janusz Błachut.

Jak podkreślił inżynier kontraktu Waldemar Osypiński starania o rozpoczęcie inwestycji trwały cztery lat. Jeszcze rok temu inwestycja był niepewna, gdyż PKP PLK wpadła w kłopoty finansowe. Ale udało się, także dlatego, że Urząd Marszałkowski za sprawą pieniędzy z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, sfinansuje 60 proc. kosztów inwestycji, a nie 50 procent jak wcześniej planowano.

Prace rozpoczną się lada dzień a wykonawca z Wrocławia ma 30 miesięcy, czyli do października 2012 roku, na wykonanie wszystkich zadań. A będzie to budowa łącznicy czyli torów omijających Czerwieńsk o długości 2,6 km oraz modernizacja linii kolejowej od Zbąszynka do planowanej łącznicy. Dzięki temu w Czerwieńsku nie będzie konieczna zamiana lokomotyw (skład ominie Czerwieńsk) a ponadto na całej trasie pociągi pojadą z prędkością 100 km/godz. To sprawi, że czas dojazdu np. ze Zbąszynka do Zielonej Góry skróci się o 33 minuty.

Ale to nie koniec korzyści. Z chwilą ukończenia wspomnianej inwestycji, planuje się uruchomienie szybkich połączeń z Nowej Soli, przez Zieloną Górę do Sulechowa. Trasą tą jeździłyby szynobusy. Planuje się też zwiększenie liczby połączeń między Zieloną Górą a Gorzowem Wlkp.

Dodajmy jeszcze, że podpisana umowa dotyczy jedynie pierwszego etapu modernizacji odcinka od Zbąszynka do Czerwieńska. W planach jest natomiast II etap, który mógłby się rozpocząć po 2012 roku. Jednak by tak się stało, konieczne jest pozyskanie około 240 mln zł. Za te pieniądze między Zbąszynkiem a Zieloną Górą powstałyby nowe nasypy, nowe tory, nowe systemy sterowania ruchem, zmodernizowane byłyby też dworce i perony w miejscowościach przy trasie Zbąszynek - Zielona Góra.

 

Czytaj też: Podróż pociągiem będzie szybsza i wygodniejsza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska