MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kostrzyn nad Odrą dostał 88 mln zł. Mieszkańcy i kierowcy w końcu odetchną

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Wideo
od 16 lat
Do końca 2028 roku Kostrzyn nad Odrą chce wybudować drogi, które lepiej skomunikują tereny inwestycyjne z planowaną obwodnicą i mostem granicznym. Miasto dostało na to 88,2 mln zł.

- To niezmiernie ważne pieniądze. Dotyczą skomunikowania zagospodarowanych i zagospodarowywanych obszarów inwestycyjnych w Kostrzynie oraz połączenia tych obszarów z planowaną obwodnicą Kostrzyna, która za chwilę będzie realizowana – mówi wojewoda Władysław Dajczak. W czwartek 5 października poinformował, że w ramach siódmej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych (czyli Polskiego Ładu) Kostrzyn dostał dokładnie 88,2 mln zł. Pieniądze są przeznaczone na rozwój stref przemysłowych.

- W historii naszego miasta jeszcze nie było tak dużego dofinansowania dla inwestycji. Te pieniądze stwarzają możliwości wykorzystania szans, które zostały nakreślone wcześniejszymi decyzjami – mówi Andrzej Kunt, burmistrz Kostrzyna nad Odrą. – W tej chwili budują się lub za chwilę zaczną budować cztery mosty, a piąty jest modernizowany. Natomiast niebawem zostanie ogłoszony przetarg na wykonawstwo 11-kilometrowej obwodnicy Kostrzyna – dodaje burmistrz.

Tysiąc tirów na dobę

Kostrzyn ma ogromne tereny pod przemysł. Już teraz wykorzystanych 200 hektarów w trzech różnych kompleksach.
– Przygotowujemy kolejne, ponieważ – co jest wyjątkową sytuacją – ciągle jest 400 hektarów do zagospodarowania. Te pieniądze służą temu, aby w sposób funkcjonalnie spójny skomunikować istniejące i nowe obszary gospodarcze oraz nakierunkować je na obwodnicę miasta i wyjazd na most graniczny – mówi burmistrz Kunt. – Już dziś produkcja wszystkich kostrzyńskich zakładów wynosi około 1 tys. tirów na dobę. Tyle ich wjeżdża i wyjeżdża z miasta. Zlikwidowaliśmy w mieście bezrobocie, ale zrobiliśmy utrapienie komunikacyjne. Te pieniądze pozwolą na to, że obszary gospodarcze będą skomunikowane tak, że ciężki transport będzie omijał osiedla mieszkaniowe i nie będzie przeszkadzał ludziom w funkcjonowaniu - mówi Kunt.

Aby nie było stagnacji

O pieniądze dla Kostrzyna wspólnie z miastem zabiegała Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Jej władze dostrzegały, że inwestycje w Kostrzynie niejako wyprzedziły rozwój infrastruktury komunikacyjnej, przede wszystkim drogowej. Teraz będzie można rozplanować miejsca pod kolejne inwestycje, przygotowując optymalna sieć drogową.

- To daje możliwość przygotowania nowej, kompleksowej oferty inwestycyjnej w Kostrzynie – mówi Krzysztof Kielec, prezes K-SSSE. – Dziś w na terenie strefy mamy kilkadziesiąt zakładów, są jednak nowe tereny do zagospodarowania i z pewnością nie będzie nowych inwestorów, jeśli nie będzie konkurencyjnej oferty. Jeżeli nie wybudujemy właściwej infrastruktury komunikacyjnej, spójnej z przyszłą obwodnicą i mostem granicznym na Odrze, to ciężko oczekiwać rozwoju i uniknąć stagnacji. Nowe rozwiązania drogowe będą służyć mieszkańcom i obecnie funkcjonującym firmom, dając zarazem szanse w przyszłości – mówi K. Kielec.

Pieniądze, które dostał Kostrzyn są ogromne. Gdyby rozdać je wszystkim mieszkańcom, to każdy kostrzynianin dostałby niecałe 5 tys. zł. Na co konkretnie pójdą te fundusze?

- To będą nie tylko drogi. To też szeroko pojęta infrastruktura. To będzie też, jak my to mówimy, teren przygotowany pod inwestycje, z internetem na słupku. To będzie także modernizacja oczyszczalni ścieków, aby mogła ona przyjąć większą ilość nieczystości. Jeśli natomiast chodzi o ulice, to z tych istniejących będą to drogi komunikujące z obszarem inwestycyjnym: ulica Leśna, ulica Reja. W tej chwili budujemy już drogę, która jest „obwodnicą” osiedla Drzewice, żeby połączyć DK31 z obwodnicą – wylicza Kunt. – Będą też całkiem nowe drogi, m.in. ta budowana od ul. Pralników do nowych terenów gospodarczych. Tam strefa będzie niebawem gospodarzem kolejnych 30 hektarów. Wybudujemy też drogę idącą od ul. Olczaka między Arctic Paper a ICT do zjazdu z obwodnicy. Z kolei przy ul. Asfaltowej projektowany jest duży zjazd, który będzie służył obsłudze całego tamtego terenu. To jest miejsce, które będzie obsługiwało wybrzeże Warty. W programie dla Odry Kostrzyn jest wyznaczony jako jedno z pięciu miejsc do budowy portu rzecznego o znaczeniu międzynarodowym – mówi burmistrz Kostrzyna.

Inwestycje, na które Kostrzyn otrzymał właśnie pieniądze, muszą zakończyć się do grudnia 2028.

Czytaj również:
Spotkanie noworoczne z przedsiębiorcami w Kostrzynie. - Żyjemy w symbiozie - mówi burmistrz Andrzej Kunt

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska