KROSNO ODRZAŃSKIE: Wariant przebiegu obwodnicy prawie pewny. Trzeba dogadać się z wojskiem

Łukasz Koleśnik
Łukasz Koleśnik
Burmistrz Marek Cebula prezentuje prawdopodobny przebieg obwodnicy Krosna Odrzańskiego.
Burmistrz Marek Cebula prezentuje prawdopodobny przebieg obwodnicy Krosna Odrzańskiego. Łukasz Koleśnik
Podczas ostatniej sesji krośnieńskiej rady burmistrz Marek Cebula przedstawił szczegóły związane z budową obwodnicy wraz z prawdopodobnym przebiegiem potężnej inwestycji.

Burmistrz nawiązał do ostatniego spotkania w sprawie obwodnicy. Mówił o nim wcześniej dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA, Marek Langer.

- Omawialiśmy i przedstawialiśmy trzy warianty przebiegu trasy. Była też wstępna ocena każdej z opcji - opowiadał. - Wciąż są pewne uwagi do tego wariantu i musimy je przeanalizować. Jeśli chodzi o termin zakończenia prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, to mamy czas do połowy 2021 roku.

Burmistrz Marek Cebula podzielił się szczegółami ze wspomnianego spotkania.

- Ta mapa jest już państwu znana - zwracał się do gości na sesji włodarz, prezentując mapę. - Przedstawione sa na niej trzy warianty przebiegu obwodnicy. Po konsultacjach prawie wszystkie zaproszone instytucje opowiedziały się za wariantem drugim.

Czyli którym? - Droga krajowa nr 29, która prowadzi ze Słubic, wlot na obwodnicę znajdowałby się naprzeciwko stacji benzynowej Shell, później polami ominięte byłoby Krosno Odrzańskie, wiaduktami zostałyby ominięte drogi na Bielów oraz Łochowice - wyjaśniał M. Cebula, prezentując opisywany wariant na mapie. - Następnie trasa omija domostwa, przebiega lasami, polami, również przez poligon, przed strzelnicą powstałoby rondo, które włączałoby obwodnicę w drogę powiatową, prowadzącą do Bytnicy.

Dalej obwodnica mija w sporej odległości miejscowość Kamień (wcześniej sprawa tej wsi budziła wiele emocji, ponieważ trasa przebiegała przez wieś, ale naniesione zostały zmiany) i za firmą Rilling powstanie kolejne rondo. Skrzyżowanie łączyłoby się z drogą wojewódzką, która prowadzi do Świebodzina.

- Później obwodnica będzie przebiegać między miejscowościami Chyże i Gostchorze - przedstawiał M. Cebula. - Należy podkreślić, że przy tym wariancie praktycznie nie ma żadnych kolizji, jeśli chodzi o domostwa mieszkańców. Trasa mija wspomniane wsie „górą” i biegnie przez łąki połupińskie, dalej idzie estakada, po drodze będą jeszcze wiadukty, które omijają tory prowadzące do Zielonej Góry. Obwodnica nie zahaczy też o punkty ujęcia wody w gminie Dąbie (co było wskazywane na pierwszych konsultacjach przez tamtejszych mieszkańców i urzędników). Nowa trasa będzie się łączyła z istniejącym rondem koło stacji benzynowej Circle K, na drodze krajowej 32.

Jak tłumaczy burmistrz, opisywany wariant jest najbardziej optymalny pod każdym względem. - Najmniej narusza też nasze interesy. Mamy możliwość dalszego rozwoju miasta m.in. w kierunku Łochowic - informował M. Cebula.

Są inne argumenty, przemawiające za wariantem drugim. Jest tam najmniej kolizji środowiskowych. Przede wszystkim jest to najtańsze rozwiązanie.

KROSNO ODRZAŃSKIE: Czy przyszły rok będzie kluczowy dla obwodnicy? Odbędzie się generalny pomiar ruchu

Zobacz też: KROSNO ODRZAŃSKIE: Wiceburmistrz Roman Siemiński mówi o trudnej decyzji, którą trzeba podjąć w sprawie szkoły podstawowej w Radnicy

Wojsko również przedstawiło swoje uwagi

Krośnieński burmistrz wspomniał, że prawie wszystkie instytucje zaopiniowały pozytywnie wariant drugi. Jedna miała uwagi. Chodzi o wojsko.

- Drugi i trzeci wariant przecinają tereny wyłączone dla wojska - wyjaśniał podczas sesji M. Cebula. - Czasami z batalionu saperów żołnierze muszą dostać się na strzelnicę piechotą, ale nie tylko. Przewożony jest tam również sprzęt wojskowy z zaopatrzeniem, który nie jeździ po drogach publicznych.

Jak jednak podkreśla M. Cebula, nie jest to duży problem. Przedstawiciele firmy Transprojekt z Gdańska, którzy przygotowali wszystkie warianty, mają spotkać się z wojskiem, aby uzgodnić przejścia pod obwodnicą. Jeśli się uda, to wojsko również zaakceptuje wariant drugi. Obecnie przychyla się do realizacji pierwszego, ponieważ ten nie koliduje w żaden sposób z terenami wojskowymi. Ale ta opcja nie pomoże Krosnu Odrzańskiemu.

- To zupełnie bezsensowny wariant, ponieważ samochody, które jadą z Gubinka w kierunku na północ i na autostradę A2 będą musiały przejechać przez miasto - wyjaśniał burmistrz.

Nie ma jednak obaw, że ta opcja zostanie przeforsowana, ponieważ projektanci powinni dojść do porozumienia z wojskiem, które po prostu ma swoje wymogi. Ponadto wiele różnych dróg przebiega przez tereny wojskowe. Do tego wszystkie pozostałe instytucje, wliczając w to również centralę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czy samych wykonawców, skłania się do realizacji wariantu drugiego.

- Podczas spotkania oddział GDDKiA w Zielonej Górze był połączony z centralą GDDKiA w Warszawie, która za pomocą telekonferencji śledziła dyskusję na temat krośnieńskiej obwodnicy - opowiadał burmistrz Cebula.

Zobacz też:
Rozmowa z nowym wiceburmistrzem Krosna Odrzańskiego, Romanem Siemińskim: Najważniejsza jest obwodnica

W przyszłym roku dokumentacja, a potem...

Co istotne, do sierpnia przyszłego roku powinna być gotowa ostateczna dokumentacja. W_projekcie jest też wykup gruntów.

- Po raz pierwszy w historii planowania obwodnicy zostały przeprowadzone prace związane z rozpoznaniem, wszystkimi badaniami - wymienia dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA, M. Langer. - Taki etap wcześniej nie został osiągnięty, a koncepcje były tylko rysowane palcem po mapie. Teraz mamy wiele konkretów, ale to wszystko musi potrwać. Obecnie mieścimy się w terminach. To po prostu bardzo długi proces.

Przypomnijmy, że harmonogram prac, który został przygotowany w 2017 roku, obejmuje zadania, które zostaną zrealizowane do 2025 roku (ewentualne opóźnienia mogą sprawić, że realizacja przedłuży się o rok). Proces, który ruszył w 2017 roku, mógł już się rozpocząć 10 lat wcześniej, ale zadanie zostało zamrożone. Gdyby wtedy wszystko ruszyło, to krośnianie cieszyliby się obwodnicą już od dobrych kilku lat...

Zobacz też:
KROSNO ODRZAŃSKIE: Mieszkańcy zastanawiają się co dalej z obwodnicą?

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
27 grudnia, 17:52, Word zg:

No wkoncu ktos poruszyl temat tych syfiarzy fkr porazka powinni opluwac takich i rzucac gwozdzie pod kola nie spieszy sie wam to na pociag albo z buta a nie zawalacie ciagle dozwolone predkosci ,ale tak to jest jak za 30 razem zdaja prawko bo instruktor po[wulgaryzm]l panne dala mu za prawko a on ma kolege egzaminatora itd...

30 grudnia 2019, 13:10, Gość:

jaka wnikliwa obserwacja!! jakieś ankiety wśród zdających czy osobiste doświadczenie..... odrzucenia przez panne?

Widzę tu kompleksy zielonogórzan że mieszkają w miasteczku, które jest jak wieś i nie dorównuje większym miastom w Polsce, stąd ten hejt na inne rejestracje fnw fkr fza itp., ogólnie kierowcy z lubuskiego są słabymi kierowcami i dotyczy to zarówno fz jak i innych rejestracji, a hejt leci ze strony fz właśnie bo mają poczucie wyższosci że mieszkają w większej wsi od innych wsi z lubuskiego i tym leczą konpleksy swoje

G
Gość
27 grudnia 2019, 17:46, Stasiu:

Akurat to kaczynski kwestionowal ze mu sie nie podoba poza tym fkr to ui nie kierowcy

Skad się wzięlo to zielonogórskie poczucie wyższości? Przeciez zg to jedna wielka dziura i wieś w Polsce, to jakim prawem takie wieśniaki wypowiadają się na temat innych kierowców z regionu 😂😂 chyba w tej zg ludzie mają jakieś kompleksy że są z takiej większej wsi

G
Gość
27 grudnia, 17:49, Kierowca:

No wsyd na cala polske taka tablica fkr prawko za tyłek loda i za maslo widac jak jada jedziesz kto prowadzi peleton i korek robi jadac 70? Fkr jest 100 to jedz stowa bucu a nie na drogach tam gdzie ciagle zakrety korek robia boicie sie jezdzic spredac auto i na pks

oczywiście lepiej jest jechać 130, "wciskać się" na trzeciego, wyprzedzać na zakrętach, to prawdziwa polska jazda!!!

z moich doświadczeń wynika, że zarówno fkr jak i zg jeżdżą beznadziejnie i szczycą się łamaniem przepisów ruchu drogowego. co prawda zg przebijają fkr w parkowaniu a raczej kompletnym braku umiejętności parkowania.

G
Gość
27 grudnia, 17:52, Word zg:

No wkoncu ktos poruszyl temat tych syfiarzy fkr porazka powinni opluwac takich i rzucac gwozdzie pod kola nie spieszy sie wam to na pociag albo z buta a nie zawalacie ciagle dozwolone predkosci ,ale tak to jest jak za 30 razem zdaja prawko bo instruktor po[wulgaryzm]l panne dala mu za prawko a on ma kolege egzaminatora itd...

jaka wnikliwa obserwacja!! jakieś ankiety wśród zdających czy osobiste doświadczenie..... odrzucenia przez panne?

S
Stasiu

Akurat to kaczynski kwestionowal ze mu sie nie podoba poza tym fkr to ui nie kierowcy

O
Ogórek.

Kto zamroził proces uzgodnień, projektowania i budowy obwodnicy?

czyżby znowu wina Tuska i jak tak to i Cebuli?

Dodaj ogłoszenie