Prezydent od lat tłumaczy konieczność budowy nowych dróg, choć jak każdy temat, ma to swoich zwolenników i przeciwników. Projekty takie jak ten mają prowadzić do rozwoju miasta. Samochodów z roku na rok przybywa, a wykluczenie choćby jednej drogi w mieście, co pokazała sytuacja z nieprzejezdnym wiaduktem, powoduje utrudnienia w ruchu i korki.
- Bez poprawy komunikacji nie ma rozwoju miasta. A chcemy iść do przodu. Samochodów z roku na rok przybywa. Jeśli nie rozpoczynalibyśmy kolejnych inwestycji, stalibyśmy w gigantycznych korkach – mówił Janusz Kubicki
Inwestycja to budowa odcinka, który ma mieć 8,4 kilometra drogi. Jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, o szerokości 7 metrów jezdni, na której mamy osiągać maksymalną prędkość do 80 km/h.
Obwodnica zachodnia ma odciążyć Łężycę, Przylep, Płoty i Czerwieńsk
W zamówieniu pojawiły się dwa odcinki. Pierwszym jest Obwodnica Przylepu, zaś drugim – budowa ronda w Przylepie. Zadanie ma być w całości zrealizowane w 39 miesięcy. Ta pierwsza część z planowanego ponad 8-kilometrowego przebiegu obwodnicy Zielonej Góry, będzie realizowana na odcinakach Zielona Góra – Przylep oraz Przylep – Wysokie. Oba powinny być ukończone w podobnym czasie.
Obwodnica zachodnia ma rozpocząć się od nowego ronda na Trasie Północnej. Powstanie ono między rondem Piastów (na Krosno Odrzańskie) i rondem Ireny Sendlerowej (na Przylep). Nowe rondo zostanie też wybudowane w okolicy przystanku kolejowego w Zielonej Górze Przylepie. Droga ma prowadzić do mostu w Pomorsku, a stamtąd do S3 koło Sulechowa.
W miejscowości Wysokie obwodnica ma połączyć się drogą do Pomorska, planowaną do budowy przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, w ramach realizacji mostu w Pomorsku. Wraz z odcinkiem Pomorsko - Sulechów będzie stanowić element tzw. Odrzańskiego Układu Komunikacyjnego, czyli drogi od Trasy Północnej w Zielonej Górze do Sulechowa. Od węzła w Sulechowie droga ma przebiegać dalej do lotniska w Babimoście, co będzie miało także strategiczne znaczenie w rozwoju województwa. Prace budowlane, dotyczące obwodnicy zachodniej, mają trwać w latach 2024-2026, choć urzędnicy mają nadzieję, że uda się je zakończyć do końca 2025 roku.
Wartość inwestycji dwóch odcinków - Zielona Góra – Przylep oraz Przylep – Wysokie, wraz z nadzorem inwestorskim i przejęciem gruntów, szacuje się na ok. 250 mln zł. Szacowany wkład Unii Europejskiej w budowę Zachodniej Obwodnicy ma wynieść 178 mln zł.
Czytaj też:
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?