Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krótki termin reklamacji żywności

Grażyna Mazurek
Czy można zwrócić produkt żywnościowy, który nie nadaje się do jedzenia? Czy koniecznie trzeba mieć paragon?

Gdy kupujesz żywność, podlegasz ochronie prawnej - o czym nie wszyscy pamiętają. Sprzedawca odpowiada za informacje, których udziela oraz za zgodność towaru z umową. Składając reklamację żywności trzeba to zrobić niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości.

Z badań przeprowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że z prawa do reklamacji Polacy nie korzystają głównie z powodu niskiej wartości wadliwych towarów. Prawie połowa badanych przyznaje, że nie dochodziła swoich praw, ponieważ uznała, że im się to nie opłaca.

Utrudnieniem jest niemożliwość udowodnienia zakupu. Brak paragonu to jeden z czynników, który utrudnia skorzystanie z reklamacji artykułów spożywczych.

Na co zwracać uwagę?

Kupując artykuły spożywcze przede wszystkim zwróć uwagę na datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia - radzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pierwsze oznaczenie dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziesz więc napis: "Najlepiej spożyć przed...".

Termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem "Należy spożyć do...". Oznacza on, że po danym dniu produkt nie nadaje się do spożycia. Znajdziesz go na nietrwałych i łatwo psujących się artykułach spożywczych, np. produktach mięsnych, nabiale.

W dochodzeniu praw pomogą ci dowody zakupu - najlepiej paragony, które na twoje żądanie powinien wydać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze.

Z życia wzięte

- Niedawno zamówiłem pizzę na telefon. Podczas rozmowy telefonicznej uzgodniłem nazwę wyrobu, cenę, podałem swój adres. Zapewniono mnie, że dostawa nastąpi najpóźniej za pół godziny i że produkt będzie gorący. Po godzinie dostarczono mi zimny i wyschnięty placek. Próbowałem odmówić przyjęcia, ale bez skutku. Dostawca pizzy oświadczył, że do jego obowiązków należy wyłącznie przewóz wyrobu pod wskazany adres i pobranie należności. Jak powinienem postąpić? - pyta Czytelnik.

- W obecności dostawcy powinien pan skontaktować się telefonicznie z właścicielem firmy, w której złożył pan zamówienie - wyjaśnia Janusz Polakiewicz, specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej. - Powinien pan poinformować, że dostarczony produkt jest niezgodny z umową, bo zapewniono pana, że pizza będzie świeża i ciepła. Miał pan prawo zażądać wymiany produktu na zgodny z umową, w tym przypadku: świeży i ciepły. Proszę pamiętać, że sprzedawcę należy zawiadomić niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności z umową.

ZAPAMIĘTAJ!
1. Żywność paczkowaną, np. jogurt, sok, dżem w słoiku, możesz reklamować w terminie trzech dni od otwarcia opakowania.

2. Żywność sprzedawaną luzem, np. owoce, warzywa, sery, ciastka na wagę, możesz reklamować w terminie trzech dni od sprzedaży lub otrzymania towaru.

3. Reklamację musisz złożyć przed upływem terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości.

4. Reklamacja powinna być rozpatrzona niezwłocznie. Jeśli jest uzasadniona, przysługuje ci wymiana towaru na nowy lub zwrot gotówki. Wybór należy do ciebie.

TU SĄ PRZEPISY

  • Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (DzU nr 141, poz. 1176).
  • Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 30 stycznia 2003 r. w sprawie terminów zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową (DzU nr 31, poz. 258 z 2003 r.)

  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska