Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruszyła budowa autostrady A2 na trasie Świecko - Nowy Tomyśl

oprac. Dariusz Chajewski 0 68 324 88 79 [email protected]
fot. Archiwum
fot. Archiwum
Były uściski dłoni notabli i oklaski. Ruszyła budowa lubuskiego odcinka autostrady A 2. Na internetowych forach kierowcy zastanawiają się nad jednym - czy to dobrze, że ten odcinek drogi będzie betonowy...

Prawie 106 kilometrów będzie liczył odcinek autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl, którego budowę rozpoczęto 16 lipca.

- Czekaliśmy 12 lat na rozpoczęcie budowy tej autostrady i dlatego cieszymy się, że prace już ruszyły – powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, wbijając symboliczną łopatę w Bolewicach na istniejącym już odcinku arterii. Umowa na budowę i eksploatację autostrady między Świeckiem i Nowym Tomyślem została podpisana przez ministra infrastruktury 30 sierpnia 2008 r., a 29 czerwca tego roku zostały zawarte umowy dotyczące finansowania inwestycji...

Cement zamiast asfaltu

 

Kierowcom spadł kamień z serca - nareszcie. Ale też pojawiły się wątpliwości. Ta najważniejsza dotyczy... nawierzchni. Część drogi A2 ze Świecka do Nowego Tomyśla będzie najdłuższym w Polsce odcinkiem autostrady o nawierzchni betonowej.

- Jak wszystkie nawierzchnie i ta ma swoje plusy i minusy - nasz ekspert prosi o anonimowość, aby nie „wychodzić” z ocenami przed szefów. - Zacznijmy od geografii. W północnej części kraju, o łatwym dostępie do rafinerii, powinniśmy stawiać na nawierzchnie bitumiczne, w południowej na cementowe.

Plusów i minusów jest długa lista. Przede wszystkim cena. Według ostrożnych szacunków betonowa jest o jedną piątą droższa. Ale w zamian oferuje trwałość. Powinna wytrzymać, bez dodatkowego wzmocnienia 40 lat. A spójrzmy na nasze drogi po kilku latach eksploatacji. Na dodatek nie robią się na niej straszące nas dziś koleiny. A minusy? Chociażby mniejsza odporność na stosowane u nas mieszanki mające obniżyć temperaturę przymarzania. I Czytelnicy zwrócili nam uwagę na jeszcze jeden minusik. Podczas jazdy betonowa nawierzchnia „świszcze”.

Ponad miliard

 

Pieniądze na budowę - 1,560 mld zł - pochodzą z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny (ok. 62,5 proc. wartości projektu), kredytów udzielonych międzynarodowe banki komercyjne oraz wpłat akcjonariuszy. Zgodnie z harmonogramem budowa rozpoczęła się w lipcu 2009 r. i oddanie autostrady, a zakończy przed mistrzostwami EURO 2012 r.

Odcinek Świecko – Nowy Tomyśl to budowa 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę 18,5 km istniejącej „dwójki”, wzniesienie 81 mostów i wiaduktów, utworzenie sześciu węzłów autostradowych oraz sześciu miejsc obsługi podróżnych wyposażonych w parkingi, toalety, place zabaw dla dzieci, a także po cztery bary i stacje benzynowe.

Powstanie także zamknięty system poboru opłat. Jeden plac główny w Tarnawie oraz cztery stacje poboru na węzłach autostradowych w Nowym Tomyślu, Trzcielu, Jordanowie i Torzymiu. Inwestor zadba o pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska (zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjną, przepusty dla zwierząt) oraz urządzenia bezpieczeństwa - kolumny alarmowe co 2 km, ogrodzenie autostrady na całej długości z wyjątkiem przerw na węzłach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska