Ruszyła wycinka drzew pod budowę południowej obwodnicy Zielonej Góry

Maciej Dobrowolski
Maciej Dobrowolski

Wideo

W listopadzie 2020 roku wojewoda Władysław Dajczak podpisał zgodę na budowę południowej obwodnicy Zielonej Góry. Jak potwierdza zielonogórski magistrat w Nadleśnictwie Zielona Góra oraz Przytok rozpoczęła się wycinka, która poprzedzi właściwą część inwestycji. – W mieście przybywa samochodów, potrzebujemy tej drogi – tłumaczy prezydent Janusz Kubicki.

Wycinka pod budowę nowej drogi

Nowa obwodnica będzie przebiegać przez południową część Zielonej Góry. Trasa zacznie się na skrzyżowaniu drogi krajowej numer 27 z drogą wojewódzką 282, przejdzie w okolicy tzw. Dzikiej Ochli oraz omijając od południa Jędrzychów zakończy się na rondzie Andrzeja Huszczy. W kluczowych miejscach powstaną również trzy ronda oraz przejścia dla zwierząt.

Zanim jednak na placu budowy pojawi się ciężki sprzęt, teren nowej drogi musi zostać oczyszczony i odpowiednio przygotowany. – Na części terenu Nadleśnictwa Zielona Góra oraz Przytok przeprowadzona zostanie wycinka drzew. Miasto nie otrzyma z tego tytułu żadnych korzyści – podkreśla wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk.

Co warto podkreślić, pierwsze prace już się rozpoczęły m.in. w pobliżu ul. św. Huberta, która położona jest niedaleko muzeum etnograficznego w Ochli.

Protesty mieszkańców Zielonej Góry

Krytycznie do budowy południowej obwodnicy miasta od początku odnosili się społecznicy z Ruchu Miejskiego. Jego członkowie zbierali wśród mieszkańców podpisy przeciwko planowanej inwestycji. Wątpliwości miał budzić przebieg trasy, która ich zdaniem zniszczy unikalny rekreacyjny teren tzw. Wzgórz Piastowskich.

Przy amfiteatrze zorganizowano również protest w tej sprawie, w którym brała udział m.in. Anita Kucharska-Dziedzic, obecnie posłanka Lewicy. - Protestujemy przeciwko inwestycji, która wygeneruje straszne koszty nie tylko finansowe, ale także środowiskowe uderzające w mieszkańców Zielonej Góry i przyszłe pokolenia. Może się okazać, że w najbliższym czasie po powstaniu tej drogi jej okolice zaczną być zabudowywane pod deweloperkę lub przemysł – przekonywała nas wtedy Anita Kucharska-Dziedzic.

Na temat obwodnicy dla „GL” wypowiadał się też niedawno radny Tomasz Nesterowicz. – Prezydent Kubicki wielokrotnie podkreślał, że południowa obwodnica ma służyć rozładowaniu korków w mieście, w centrum czy też na Trasie Północnej. Uważam, że jest to mit. Korki w Zielonej Górze pojawiają się jedynie okresowo, w momencie, gdy ludzie jadą do pracy i z niej wracają, jadą po dzieci do przedszkola, na zakupy. Południowa obwodnica w żaden sposób nie będzie wpływała na ten ruch, bowiem będzie biegła przez las – uważa Nesterowicz.

"Mieszkańców wprowadzono w błąd"

Ale wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk uważa, że krytycy inwestycji celowo wprowadzali zielonogórzan w błąd. – Droga zostanie tak poprowadzona, aby w jak najmniejszym stopniu naruszyć tereny rekreacyjne. Jest ona odpowiednio oddalona od popularnych szlaków spacerowiczów, to nie jest tak, jak się wydaje niektórym, że ona będzie biegła w pobliżu Górki Tatrzańskiej. Zielonogórzanie w dalszym ciągu będą mieli wiele terenów, gdzie będą mogli się wybrać do lasu – podkreśla Kaliszuk.

Z kolei prezydent Janusz Kubicki zaznacza, że przebieg południowej obwodnicy był szeroko konsultowany z samymi mieszkańcami. - Przedstawiliśmy osiem różnych wariantów, które następnie na poszczególnych odcinkach ze sobą miksowaliśmy wedle uwag mieszkańców. W ten sposób określiliśmy ostateczny kształt południowej obwodnicy - tłumaczy włodarz Zielonej Góry.

Wycinka w okolicy Ochli
Wycinka w okolicy Ochli Jacek Katos

I kontynuuje: - Ta droga jest nam bardzo potrzebna, bowiem w mieście przybywa samochodów. Musimy również odciążyć Trasę Północną. Choć korki w Zielonej Górze nie są jeszcze tak uciążliwe, to jednak już teraz musimy myśleć o przyszłości, o tym jak sytuacja będzie wyglądała za 5,10 czy też 15 lat. Ja wiem, że bardzo łatwo jest krytykować, ale w takim razie, jakie mamy realne alternatywy? Budowa wielkiego tunelu pod miastem? Nie stać nas na to. Pamiętajmy, też, że takie inwestycje przygotowuje się latami. W tym przypadku otrzymamy również duże dofinansowanie zewnętrzne – przekonuje Kubicki. I dodaje, że budowa południowej obwodnicy była jednym z warunków połączenia miasta z gminą.

Południową obwodnicę wybuduje firma Strabag

Przypomnijmy, w 2018 podpisano umowę na budowę południowej obwodnicy Zielonej Góry. Głównym wykonawcą została firma Strabag. Budowa 13-kilometrowej trasy pochłonie około 127 mln zł, przy czym miasto otrzymało na ten cel rekordowe dofinansowanie wynoszące aż 114 mln zł. Główny wykonawca ma teraz maksymalnie 36 miesięcy na wykonanie zadania, południowa obwodnica Zielonej Góry powinna być gotowa do końca 2023 roku.

Wideo: Zielona Góra. Radni zmienią plan przebudowy Hotelu Śródmiejskiego - obecnie City Boutique Hotel . Zamiast hotelu będą mieszkania?

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

q
qq

Muzeum etnograficzne w Ochli jest daleko od szlaków turystycznych...? Panie Kaliszuk - marsz na lekcje geografii !

Z
Zbig Skubi

Budować jak najszybciej. To miasto potrzebuje zdroworozsądkowego systemu komunikacyjnego.

Aktywiści wylewający krokodyle łzy nad wycinką lasów :

1. proponuję aby policzyli wszystkie wycinki jakie Lasy Państwowe zrealizowały w na terenie nowej Zielonej Góry w celach wyłącznie komercyjnych (zasilanie funduszy pisssu)

2. proponuję aby aktywiści doprowadzili do zalesienia wszystkich nieużytków i odłogów na terenie j.w. przez Lasy Państwowe

G
Gość

Budować...takie obwodnice dają wytchnienie mieszkańcom centrum...pseudoekolodzy liczą tylko na tani poklask!

O
Ordynator

Jeżeli będzie nakaz jazdy (egzekwowany wysokimi mandatami) od strony Zar i Krosna dla jadących w kierunku Nowej Soli to korki na trasie północnej napewno się zmniejsza!!!

Dodaj ogłoszenie