Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wojna cenowa w sklepach zaczyna się rozkręcać. Gdzie jest najtaniej? „Można zaoszczędzić nawet 100 zł na jednych większych zakupach"

OPRAC.:
Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Jak zauważa Biegaj, w ostatnim okresie sieci dyskontowe zaczęły bardziej uskuteczniać reklamę porównawczą, a to wymaga dalszych obniżek cen.
Jak zauważa Biegaj, w ostatnim okresie sieci dyskontowe zaczęły bardziej uskuteczniać reklamę porównawczą, a to wymaga dalszych obniżek cen. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
Okazuje się, że obecnie ceny najwolniej rosną nie w dyskontach, a w hipermarketach. Eksperci podkreślają, że między hipermarketami i dyskontami panuje ostra rywalizacja, bo raz wygrywa jeden, a raz drugi segment. Jednak chcąc naprawdę zaoszczędzić na codziennych zakupach, warto zaplanować, gdzie udamy się po konkretne produkty, różnica na paragonie może okazać się naprawdę spora. – Na jednych większych rodzinnych zakupach w hipermarketach konsument może zaoszczędzić od 50 do nawet 100 zł – komentuje Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego.

Spis treści

Inflacja we wrześniu mocno w dół

Jak wynika ze wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego, we wrześniu „inflacja runęła" z 10,1 do 8,2 proc. r/r. Do wartości jednocyfrowych hamuje również dynamika wskaźnika bazowego, która z 10 proc. r/r w sierpniu obniżyła się o przeszło 1 pkt proc. Ceny konsumenckie w Polsce nie wzrosły piąty miesiąc z rzędu. – W mijającym miesiącu obniżyły się aż o 0,4 proc. m/m, czyli najbardziej od 2016 roku – zauważa w przesłanym nam komentarzu Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl.

– Od odnotowanego w lutym br. najwyższego od 26 lat i przekraczającego 18 proc. r/r poziomu dynamika CPI nieprzerwanie hamuje i w czwartym kwartale powinna spaść poniżej 7 proc. r/r. W najbliższych miesiącach największe ryzyko należy wiązać z cenami paliw, które dziś obniżają inflację, ale niebawem mogą ją podwyższać – dodaje ekspert.

Hipermarkety z jednocyfrową „drożyzną”

Ogólnie ceny w sklepach rosną dwucyfrowo, co m.in. potwierdza raport pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”, wg którego w sierpniu br. codzienne zakupy w sklepach zdrożały średnio o 12,4 proc. rdr. Podobne dane, za ten sam okres, były podawane przez ekspertów z ASM Sales Force Agency, a także przez GUS. Natomiast z ww. raportu wynika, że w powyższym miesiącu najmniej rdr. podrożały produkty w hipermarketach, bo o 8,4 proc. W dyskontach poszły w górę o 10,4 proc., w supermarketach – o 13,3 proc., a w sieciach convience – o 16,2 proc.

– Te wyniki jasno mówią o tym, że na jednych większych rodzinnych zakupach w hipermarketach konsument może zaoszczędzić od 50 do nawet 100 zł, oczywiście w zależności od wkładanych do koszyka produktów. Tego typu sklepy od wielu lat mocno walczą o pozycję najtańszych, głównie z dyskontami. I dotychczas z reguły te drugie wygrywały. Teraz, jak widać, ta tendencja się odwróciła. Natomiast za chwilę sytuacja może się znowu zmienić. Przewiduję, że w kolejnych miesiącach raz tańsze będą hipermarkety, a raz – dyskonty – komentuje Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego z Grupy Offerista, cytowany przez MondayNews.

Przybywa dyskontów na mapie Polski

Jednocześnie ekspert zauważa, że to dyskonty mają największą liczbę placówek na rynku. I to, jego zdaniem, one kupują od dostawców najwięcej produktów, a więc, „z racji wielkości one też w pewien sposób dyktują warunki na rynku".

– W Polsce szybko rośnie ilość dyskontów. Powstają w coraz to mniejszych miejscowościach, nawet tam gdzie mogłoby się wydawać, że nie mają szansy na sukces. A w dużych miastach są już widoczne niemal na każdym rogu ulicy. Klienci nie muszą udawać się do oddalonych hipermarketów i przeważnie robią zakupy właśnie tam – zauważa z kolei dr Artur Fiks z Uczelni WSB Merito.

– Dla klientów jest istotne to, że w mniejszych sklepach zakupy robi się szybciej i łatwiej. Hipermarkety w tym obszarze nie są w stanie konkurować, dlatego starają się być atrakcyjniejsze cenowo – wyjaśnia.

Hipermarkety i dyskonty na wojennej ścieżce

Jak zauważa Biegaj, w I półroczu br. w gazetkach hipermarketów rdr. ubyło przeszło 15 proc. promocji, a w publikacjach dyskontów spadek wyniósł lekko ponad 9 proc. rdr. – W ostatnim okresie sieci dyskontowe zaczęły też bardziej uskuteczniać reklamę porównawczą, a to wymaga dalszych obniżek cen w sklepach. I to może rykoszetem odbić się na hipermarketach, bo nie będą w stanie jeszcze bardziej zejść ze swoich cen – podkreśla.

Jak przewiduje dr Anna Semmerling z Uniwersytetu WSB Merito, w kolejnych miesiącach hipermarkety mogą utrzymać pozycję lidera. Jednak dyskonty nie odpuszczą dotychczasowych działań, wciąż przekonując konsumentów do tego, że to one oferują tańszy koszyk zakupowy. Takie zadanie mają obniżki cen często kupowanych przez Polaków produktów, np. masła czy pieczywa. Eksponowanie niższych wartości wybranych kategorii jest wyraźnie widoczne w kampaniach medialnych.

Sprawdź gdzie wybrać się po konkretne produkty

– Z przywołanego wyżej raportu wynika, że w sierpniu br. w dyskontach w porównaniu do hipermarketów taniej można było kupić nabiał, pieczywo, produkty sypkie, produkty tłuszczowe, dodatki spożywcze, warzywa, używki, art. dla dzieci oraz chemię gospodarczą. W mojej ocenie, dyskonty postawiły na kategorie, które konsumenci najczęściej muszą codziennie nabywać. Do tego dołożyły art. dla dzieci oraz chemię gospodarczą, bo liczą, że przy okazji klienci mogą zrobić większe zakupy – zauważa Biegaj.

Z kolei w hipermarketach bardziej niż w dyskontach opłacało się kupować mięso i wędliny, ryby, owoce, napoje, słodycze i desery, karmy dla zwierząt, a także środki higieny osobistej. Jak stwierdza dr Semmerling, te kategorie produktów często są nabywane przez konsumentów w małych pobliskich sklepach. W odpowiedzi na konkurencję hipermarkety obniżają ich ceny, aby przyciągać do siebie klientów. Natomiast Biegaj jest zdania, że hipermarkety postawiły na strategię, że taniej mają to, na czym można więcej zaoszczędzić na jednorazowych zakupach i po co warto pojechać do odległego sklepu.

źródło: MondayNews

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Kiedy w Polsce czterodniowy tydzień pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wojna cenowa w sklepach zaczyna się rozkręcać. Gdzie jest najtaniej? „Można zaoszczędzić nawet 100 zł na jednych większych zakupach" - Strefa Biznesu

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska