Regina Wąchalska często korzysta z komunikacji kolejowej. - Jeżdżę do wnuka do Głogowa. Cieszyłam się, że tej modernizacji peronów - opowiada. - Ale nie mogłam się nadziwić, dlaczego na jej koniec wycięto dwie ładne lipy? Przecież one podczas robót, były obłożone opaską z desek, żeby nie zostały zniszczone. Aż tu nagle taka przykra niespodzianka. Ludzie mówią, że to ponoć dlatego, żeby liście nie brudziły przeszklonego zadaszenia.
Z pytaniem tym zwróciliśmy się do inwestora, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Lipy na stacji Zielona Góra były częściowo obumarłe. Stan drzew stwarzał zagrożenie dla podróżnych, istniało także ryzyko uszkodzenia nowych konstrukcji wiat zamontowanych na peronie - wyjaśnia Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK S.A. - Ze względów bezpieczeństwa, w uzgodnieniu z miastem, konieczne było ich usunięcie. W miejscu dotychczasowych drzew będą nowe nasadzenia.
Lipy na stacji Zielona Góra były częściowo obumarłe. Stan drzew stwarzał zagrożenie dla podróżnych, istniało także ryzyko uszkodzenia nowych konstrukcji wiat zamontowanych na peronie
Mieszkańcy pytają też, dlaczego konsekwentnie nie wykonano zadaszenia ze stali i szkła, tylko wprowadzono coś na kształt blachy trapezowej?
- Projekt modernizacji stacji przewidywał, by ok. 1/3 powierzchni wiat było wykonane ze szkła. Takie pokrycie jest montowane przede wszystkim w miejscach, które wymagają większego natężenia światła naturalnego, np. przy zejściach do przejścia podziemnego - mówi R. Śledziński. - Pozostała część wiat jest wykonana z estetycznej i wytrzymałej płyty, zapewniającej dobrą ochronę przed deszczem i słońcem.
Henryka Nagłego interesuje też, kiedy ostatecznie zakończą się wszystkie prace na stacji i pojawią się wreszcie tablice z napisem: Zielona Góra Główna. Pyta także o ławki, co nie jest bez znaczenia nie tylko dla starszych podróżnych.
- Zasadnicze prace na stacji planujemy zakończyć jeszcze w tym roku - podkreśla R. Śledziński z PKP PLK S.A. - W najbliższym czasie na peronach wykonawca zamontuje ławki, sukcesywnie pojawiać się będą tablice z nazwą stacji. Roboty wykończeniowe, głównie w obrębie peronu nr 2, mogą trwać jeszcze do końca stycznia, wtedy też gotowe będzie całe szklane pokrycie wiat.
Na peronach nie przewiduje się donic i automatów do napojów, o co także pytają mieszkańcy. Natomiast w gablotach informacyjnych na poszczególnych platformach będzie umieszczony plan stacji Zielona Góra. W czytelny i dogodny sposób zapewni to podróżnym dobrą informację dotyczącą komunikacji na stacji.
Dodajmy, że łączna długość zadaszenia peronów wyniosła ie 1002 metry. Ale inwestycja obejmowała więcej zadań. Od lutego dostępne jest wyremontowane i przedłużone przejście podziemne, łączące ul. Towarową z Dworcową. Wybudowano też pochylnie pieszo-rowerowe. Tunel zapewnia dogodne dojście do peronów i poprawia komunikację między dzielnicami miasta po obu stronach stacji. Dostęp do przejścia osobom o ograniczonej mobilności zapewnia winda. Z myślą o niewidzących i niedowidzących zamontowano specjalne nakładki w alfabecie Braille’a na poręczach. Zakończyła się też przebudowa wiaduktu kolejowego nad ulicą Batorego.
ZOBACZ TEŻ
POLECAMY TEŻ
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?