Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cóż to był za koncert! W Zielonogórskiej Filharmonii, pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, zabrzmiało oratorium Józefa Haydna

Jarosław Wnorowski
Jarosław Wnorowski
Dzieło składa się z trzech części. Pierwsza przedstawia pierwsze cztery dni stworzenia świata, część druga – kolejne dni, zaś trzecia jest hymnem pochwalnym dla Boga, głoszonym siódmego dnia.
Dzieło składa się z trzech części. Pierwsza przedstawia pierwsze cztery dni stworzenia świata, część druga – kolejne dni, zaś trzecia jest hymnem pochwalnym dla Boga, głoszonym siódmego dnia. Jarosław Wnorowski
Niesamowite, spektakularne, niepowtarzalne, tak można określić sobotnie (25.03) wykonanie oratorium "Stworzenie świata" skomponowane przez Josepha Haydna. Jeśli dodamy do tego muzyków orkiestry Filharmonii Zielonogórskiej, znakomicie przygotowane dwa chóry, solistów i profesjonalną dyrygentkę - Agnieszkę Franków-Żelazny - to mamy przepis na sukces. Zielonogórskie wykonanie trwające ponad 2 godziny, zakończyło się całkowicie zasłużonymi owacjami na stojąco.

Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię

Libretto do oratorium „Stworzenie świata” Hob. XXI:2 (wersja angielska) napisał Thomas Liney na podstawie „Księgi Rodzaju” ze Starego Testamentu oraz „Raju utraconego” – Johna Miltona. Dzieło składa się z trzech części. Pierwsza przedstawia pierwsze cztery dni stworzenia świata, część druga – kolejne dni, zaś trzecia jest hymnem pochwalnym dla Boga, głoszonym siódmego dnia. Oratorium zostało napisane przez Haydna w latach 1797-1798. Jest bardzo bogato, jak na owe czasy, zinstrumentowane. Libretto napisał Gottfried van Swieten. Utwór jest podzielony na trzy części i przeznaczony na solistów: sopran, tenor i bas, chór i orkiestrę symfoniczną. W częściach I i II, przedstawiających stworzenie, soliści reprezentują archaniołów Rafała (bas), Uriela (tenor) i Gabriela (sopran), zaś w części III - bas i sopran dołączyli na scenie reprezentując Adama i Ewę.

Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył, stworzył mężczyznę i niewiastę.

Haydn i jego muzyczna spuścizna

Pierwsze publiczne wykonanie oratorium odbyło się w Wiedniu w starym Burgtheater 19 marca 1799 r. Haydn zainspirował się do napisania dużego oratorium podczas swoich wizyt w Anglii w latach 1791–1792 i 1794–1795, kiedy wraz ze swoim bliskim przyjacielem, angielskim historykiem muzyki Charlesem Burneyem, usłyszał tam oratoria Jerzego Fryderyka Haendla. Postanowił napisać podobne dzieło, ale w duchu klasycyzmu.

Znakomici wykonawcy i wielce uzdolniona dyrygentka

Partie solowe w Zielonej Górze wykonali: Justyna Khil i Solomiia Pavlenko – sopran, Sebastian Mach – tenor, Szymon Raczkowski – baryton i Piotr Pieron – bas, którym towarzyszył Wrocławski Chór Żeński oraz Męski Zespół Wokalny „I Signori”. Całością zadyrygowała Agnieszka Franków-Żelazny, zaś słowem okrasi Regina Gowarzewska.

Agnieszka Franków-Żelazny, jedna z najbardziej uznanych dyrygentek chóralnych w Polsce i Europie, profesor sztuk muzycznych, pedagog. Wykształcenie wokalne i dyrygenckie zdobyła w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest także biologiem, absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego oraz menadżerką kultury z dyplomem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, a także studiów MBA w Collegium Humanum Szkole Głównej Menedżerskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska