Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Formalnie płacą nie za usługi lotnicze, ale za promocję województwa lubuskiego poprzez połączenia

Robert Bagiński
Nie jest jeszcze znany termin powrotu do rozkładu jazdy bezpośrednich połączeń regionalnych do Wrocławia, ale władze Lubuskiego rozstrzygnęły za to przetarg na połączenia lotnicze do Warszawy.

Będą realizowane z lotniska Zielona Góra - Babimost i są bardzo popularne wśród lubuskich parlamentarzystów, urzędników, niektórych samorządowców i przedsiębiorców. W 2024 roku z budżetu województwa zostanie na to przekazane 13 mln zł. Zorganizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego przetarg wygrały Polskie Linie Lotnicze LOT. Przewoźnik zaoferował wykonanie 12 lotów w tygodniu tj. 6 rotacji.

Powodem ogłoszenia przetargu była potrzeba utrzymania połączenia lotniczego na trasie IEG-WAW-IEG, która wynika z konieczności zapewnienia dostępności komunikacyjnej województwa lubuskiego ze stolicą – tłumaczy Paweł Kozłowski, rzecznik prasowy zarządu województwa. Jak poinformował, nie jest wykluczone, że zarząd ogłosi wkrótce także przetargi na kolejne połączenia. - Chcielibyśmy, aby oprócz Warszawy w siatce połączeń w 2024 roku znalazły się takie połączenia jak: Egipt, Tunezja, Albania, Turcja, Gdańsk – poinformował.

Trzeba tu wyjaśnić, że władze województwa nie mogą zgodnie z prawem finansować połączeń lotniczych, dlatego formalnie płacą nie za usługi lotnicze, ale za promocję województwa lubuskiego poprzez połączenia. Podobnie robią inne województwa, wykupując w liniach lotniczych usługi promocyjne np. poprzez informację o regionie na stronie internetowej, wspomnienie o nim w materiałach reklamowych dla pasażerów, albo oznaczenie logiem województwa kadłuba samolotu.

W Lubuskiem, na tą specyficzną „promocję”, od 2018 roku przeznaczono już ponad 40 mln zł, a więc więcej, niż wynosi roczny budżet gminy wiejskiej. O ile loty do Warszawy można jakoś uzasadnić, trudno to zrobić w odniesieniu do lotów turystycznych. Tylko za połączenia do Chorwacji, województwo lubuskie dopłacało w 2023 roku do każdego fotela w samolocie prawie 750 zł, co w konfrontacji z kilkoma złotymi do pasażera w połączeniach kolejowych, budzi uzasadnione kontrowersje. Planowany na 2024 rok deficyt w budżecie województwa, to 177 mln zł.

To element napędowy gospodarki regionu – tak o połączeniach lotniczych z Babimostu powiedział w branżowym portalu pt. „Rynek Lotniczy”, Sławomir Kotylak, dyrektor departamentu infrastruktury i komunikacji. Pytany, czy nie lepiej te środki przeznaczyć na poprawę jakości połączeń kolejowych, stwierdził, że to nie ma związku. - Nawet jakby przesunąć środki przeznaczane na rozwój oferty lubuskiego lotniska na kolej, sytuacja na kolei nie uległaby poprawie – powiedział.

Informacja o rozstrzygnięciu przetargu na połączenia do Warszawy, zbiegła się ze zmianami w radzie nadzorczej portu lotniczego Zielona Góra – Babimost. Członkiem rady nadzorczej został Leszek Bajon, starosta słubicki i lider tamtejszych struktur Platformy Obywatelskiej, a więc tych samych, do których należy marszałek województwa, Marcin Jabłoński.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska