Kiedy skończy się koszmar podróżowania z Zielonej Góry do Poznania czy Warszawy?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek trwa już blisko trzy lata. Nie tylko mieszkańcy tych miejscowości, ale i Babimostu, Sulechowa, Zielonej Góry czekają z niecierpliwością na jego koniec
Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek trwa już blisko trzy lata. Nie tylko mieszkańcy tych miejscowości, ale i Babimostu, Sulechowa, Zielonej Góry czekają z niecierpliwością na jego koniec Leszek Kalinowski, WS
Lubuszanie mają już dość trwającego 2,5 roku remontu linii kolejowej Czerwieńsk – Zbąszynek, która utrudnia im dojazd np. do Poznania czy Warszawy. Wszystko jednak wskazuje na to, że pociągi znów pojawią się na torach w pierwszym kwartale przyszłego roku. Inwestycja jest wykonana w 80 procentach. Nowym wykonawcą została firma Alusta.

- Wreszcie jakieś pozytywne informacje. Bo to naprawdę jakaś kpina, żeby modernizacja 42-kilometrowego odcinka kolejowego Czerwieńsk-Zbąszynek trwała od marca 2020 roku! Ciągłe opóźnienia wykonawcy, kradzież 23-kilomterowego odcinka trakcji, wygonienie z placu budowy wykonawcy, bo nie dotrzymywał terminów, brakujące na inwestycję pieniądze… - mówi Mateusz Dragun z Zielonej Góry. – Ciągle było coś nie tak.

Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek trwa już blisko trzy lata. Nie tylko mieszkańcy tych miejscowości, ale i Babimostu, Sulechowa, Zielonej Góry czekają z niecierpliwością na jego koniec

Kiedy skończy się koszmar podróżowania z Zielonej Góry do Po...

Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek

Ale wreszcie przyszły dobre informacje. Przerwane zadanie zostanie zrobione, dzięki nowemu wykonawcy, którym została spółka Alusta S.A. Za ponad 22 mln zł dokończy ona inwestycję, co – zgodnie z planem PKP PLK – pozwoli na wznowienie przejazdu pociągów po trasie w pierwszym kwartale przyszłego roku. Trzeba będzie jeszcze wykonać inne prace, ale nie zakłócą one kursowania pociągów. Całość inwestycji będzie gotowa w drugim kwartale przyszłego roku.

W pierwszej kolejności nowy wykonawca m.in. dokończy przebudowę peronów na stacjach Babimost i Sulechów, zabytkowego wiaduktu w Kosieczynie (nad linią kolejową Poznań – Kunowice) oraz wykona prace przy sieci trakcyjnej i przejazdach kolejowo-drogowych.

Podziękowali wykonawcy za remont odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek

- Do kontynuacji robót konieczne było zwiększenie finansowania inwestycji o około 5,7 mln zł – dodatkowe środki zapewniły PLK i Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, który o około 1 mln zł powiększył dofinansowanie inwestycji ze współfinansowanego z Unii Europejskiej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubuskiego – informuje Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

Przypomnijmy, że w lutym tego roku odstąpiono od umowy na realizację inwestycji z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym Eco Baza.

- Firma, która została wybrana, zawiodła i – mimo zapewnionego wsparcia, bieżącego monitoringu i wielokrotnych prób mobilizacji ze strony PLK – wykazywała zbyt małe zaangażowanie przy realizacji ważnego społecznie kontraktu – podkreśla R. Śledziński.

Na obecnym etapie zaawansowanie prac w projekcie szacowane jest na ok. 80 procent. Na ok. 35 km odcinku linii kolejowej wymieniono nawierzchnię torową, wyremontowano 28 obiektów inżynieryjnych (głównie przepustów, mostów i wiaduktów) i 22 z 29 przejazdów kolejowo-drogowych, na stacjach w Babimoście i Sulechowie została wymieniona sieć trakcyjna, trwa przebudowa peronów i torów stacyjnych.

Zwiększy się prędkość jazdy pociągów

Remont tego odcinka był konieczny, bo podróżowanie tą trasą oznaczałoby znaczne ograniczenie prędkości. Zakończenie inwestycji zapewni dogodniejsze warunki podróży na ważnej trasie w ruchu regionalnym i międzywojewódzkim, m.in. z Zielonej Góry przez Zbąszynek do Poznania i Warszawy. Podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei z wyższych peronów w Babimoście i Sulechowie, wyposażonych w wiaty, ławki, jasne oświetlenie oraz pochylnie. Między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem pociągi docelowo pojadą z prędkością 120 km/h, o 40 km/h wyższą niż przed rozpoczęciem prac, w ok. 30 min (krócej o ok. 6 min). Bezpieczeństwo na trasie poprawi przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, a niektóre z nich zyskają dodatkowe zabezpieczenia: sygnalizację świetlną i rogatki. Cała inwestycja, obejmująca m.in. przygotowanie niezbędnej dokumentacji, wymianę szyn i zrealizowane już prace, warta jest łącznie ok. 136 mln zł.

Zobacz - remont odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie