Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Muzyka z trombity, wizje proroka oraz pierwsza symfonia Gustawa Mahlera oczarowały słuchaczy w kościele Ducha Świętego w Zielonej Górze

Jarosław Wnorowski
Jarosław Wnorowski
Filharmonia Zielonogórska w mocno powiększonym składzie dała koncert w niecodziennym miejscu, a mianowicie w kościele pw. Ducha Świętego w Zielonej Górze.
Filharmonia Zielonogórska w mocno powiększonym składzie dała koncert w niecodziennym miejscu, a mianowicie w kościele pw. Ducha Świętego w Zielonej Górze. Jarosław Wnorowski
Filharmonia Zielonogórska w mocno powiększonym składzie dała koncert w niecodziennym miejscu, a mianowicie w kościele pw. Ducha Świętego w Zielonej Górze. Miejsce kiepskie akustycznie, jednakże dyrygent wieczoru - Bassem Akiki, potrafił wydobyć z zespołu tak ciche i zbalansowane forte, że aż miło się tego słuchało. Przyznam, że byłem mocno sceptyczny w tej kwestii, ale dałem się miło zaskoczyć. Zabrzmiała spektakularna I. symfonia Gustawa Mahlera oraz "Prorok" - Bassema Akikiego.

Mahler jako Tytan symfoniki

Choć szczególnym uznaniem i popularnością cieszą się późniejsze symfonie („Zmartwychwstanie”, „Pieśń nocy”, „Tysiąca”) tego austriackiego kompozytora, to już w pierwszej zwraca uwagę mistrzowska instrumentacja i opanowanie formy. Symfonia powstawała między 1884 a 1888 r., a jej prawykonanie dzieła miało miejsce w Budapeszcie 20 listopada 1889 r.

W dziele zobaczyliśmy wyjątkowo duży skład instrumentów dętych i rozbudowaną perkusję, tak charakterystyczną dla Mahlera. To wydarzenie z pewnością wpisze się w historię Zielonej Góry.

Gustav Mahler przyszedł na świat w lipcu 1860 r. w żydowskiej rodzinie w Kalischt, na terenie dzisiejszych Czech (czes. Kaliště). Jako drugie z czternaściorga dzieci spędził swoje lata młodości głównie w morawskim mieście Iglau (czes. Jihlava). Muzyką interesował się od zawsze. To musiała być „iskra Boża”, która czteroletniego Mahlera skierowała ku obecnemu w domu jego dziadków fortepianowi. Jako sześciolatek zaczął pobierać naukę gry na tym instrumencie, a w wieku piętnastu lat poszedł do konserwatorium do Wiednia.

Facet z trombitą

Jako drugie dzieło, zabrzmiał cykl "Prorok" skomponowany w ramach programu zamówień kompozytorskich składający się z 6 części. Źródłem inspiracji dla kompozytora stał się tekst "Prorok" libańskiego pisarza i poety Khalila Gibrana. Nie przypadkowo wybór pada właśnie na to dzieło. W tym roku przypada 100. rocznica wydania arcydzieła Gibrana, porównywanego do Zaratustry Niestzschego. Ponadto Akiki jest rodowitym Libańczykiem.

Prorok Al Mustafa po 12 latach mieszkania w mieście Orphalese ma zamiar wrócić statkiem do domu. Zatrzymuje go grupa ludzi, zadając pytania na tematy dotyczące życia i ludzkości. Odpowiedz proroka bardzo głęboko literacko-filozoficzna porusza tematy miłości, małżeństwa, dzieci, dawania, jedzenia i picia, pracy, radości i smutku, domów, ubrań kupna i sprzedaży, przestępczości i kary, praw, wolności, rozumu i pasji, bólu, samo-wiedza, nauczanie, przyjaźń, rozmowa, czas, dobro i zło, modlitwa, przyjemność, piękno, religia i śmierci…

W ostatniej części proroka solo na .... trombicie zagrał utalentowany waltornista orkiestry - Adam Gołemberski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska