Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe wyzwania komunikacyjne dla Zielonej Góry. Są korki a samochodów przybywa. Czy w mieście powstaną nowe estakady? WIDEO

Wideo
od 12 lat
Kiedy przez kilkanaście dni zamknięty był wiadukt na al. Zjednoczenia w Zielonej Górze, w mieście tworzyły się ogromne korki. Pozostałe ulice z trudem przejmowały ruch. Miasto potrzebuje nowych estakad. W których miejscach mogłyby stanąć? Prezydent Janusz Kubicki jest przekonany, że takie inwestycje będą w mieście realizowane.

Komunikacja w Zielonej Górze. Nowe estakady

Prof. dr hab. Adam Wysokowski z Zakładu Dróg, Mostów i Kolei Instytutu Budownictwa Uniwersytetu Zielonogórskiego zapewnia, że nowe estakady zawsze się w miastach przydają, dzięki nim jest bezpiecznie.

– Najbezpieczniejsze są skrzyżowania, których nie ma, czyli bezkolizyjne. Chodzi o odseparowanie uczestników ruchu – rowerzystów, pieszych i kierowców. Ronda to załatwiają w pewnym stopniu, ale są mniej komfortowe dla użytkowników. Dlatego powinniśmy budować estakady. Jestem za tym – zapewnia prof. Wysokowski.

W Zielonej Górze potrzeba nowych rozwiązań komunikacyjnych

Nowe wyzwania komunikacyjne dla Zielonej Góry. Są korki a sa...

Inwestycje w Zielonej Górze. Czy w mieście będą nowe estakady?

Czy Zielona Góra może liczyć na nowe estakady? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do prezydenta Zielonej Góry.

– Myślę, że na pewno. Nie będę od tego uciekał, tak samo jak nie uciekałem od remontu tego wiaduktu. Kolejne estakady są nam niezbędne, zwłaszcza przy CRS i Auchan, tam nad rondami muszą powstać i one powstaną – zapewnia Janusz Kubicki.

Zdaniem prof. Wysokowskiego, w miastach powinny powstawać też tunele o odpowiednich gabarytach. Są dostępne technologie do ich budowy. Wówczas linie kolejowe są bezkolizyjne.

– Kilka lat temu już to mówiłem: schowajmy linię kolejową w Zielonej Górze pod ziemię. Trzeba o to zabiegać. Dzisiaj dostępne są tarcze wiertnicze, dzięki którym powstają tunele w Polsce. Zajmuję się tym już kilkanaście lat - przyznaje profesor.

Profesor wyjaśnia, że gdy chowa się linię kolejową pod ziemię, miasto się otwiera, jest nowa przestrzeń, więcej terenu, a mniej wiaduktów.

– Linia jest wtedy bezpieczna, piesi mogą swobodnie chodzić. Mogą powstawać galerie handlowe – wymienia zalety ekspert. – Dworce kolejowe na świecie buduje się tak, że na górze jest galeria, a na dół schodzi się na dworzec. Tak jest np. w Krakowie. Jeśli się nie będzie lobbowało i przygotowywało dokumentów planistycznych, to trudno to będzie nagle zbudować.

Czytaj też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska