Pociągiem z Gorzowa do Berlina pojedziemy bez przesiadek. Kiedy?

mat. pras. UMWL
- Mamy potwierdzenie od prezesa Przewozów Regionalnych, że spółka jest gotowa do zrealizowania połączenia bezpośredniego Gorzów-Berlin - ogłosiła we wtorek 6 października w Gorzowie marszałek Elżbieta Anna Polak. Zarząd województwa podjął także decyzję, by w 2016 r. dofinansować połączenie kwotą 400 tys. zł. Bez przesiadek do Berlina będzie można pojechać już w następnym roku.

Obecnie jest 9 połączeń na trasie Gorzów - Berlin z przesiadką w Kostrzynie nad Odrą. - W drodze kompromisu ustaliliśmy, że na początek jedno z tych połączeń będzie bezpośrednie. Będzie nas to trochę kosztowało. Dlatego zarząd podjął dziś decyzję o przeznaczeniu 400 tys. zł w ramach budżetu na 2016 rok na dofinansowanie umowy, która jest realizowana w trakcie roku. Mamy umowę z przewozami regionalnymi, więc jest taka możliwość – wyjaśniła marszałek.

Bezpośrednie połączenia transgraniczne będą realizowane od początku 2016 roku

Podkreślała także, że zrealizowanie tych połączeń z innym przewoźnikiem byłoby trudne, a wręcz niemożliwe do przeprowadzenia w takim tempie z powodu ograniczeń wynikających z prawa zamówień publicznych. - Oferta Przewozów Regionalnych jest bardzo konkurencyjna - dużo tańsza. Myślę, że jeżeli będzie duże natężenie ruchu i będą takie potrzeby, tych połączeń będzie więcej – dodała marszałek. Podkreślała także, że decyzja zarządu była podyktowana przede wszystkim zainteresowaniem społecznym. Mowa o petycji z podpisami mieszkańców Gorzowa, którą na ręce marszałek złożył radny Władysław Komarnicki. - Uznałam, że takiej inicjatywy obywatelskiej nie można zbagatelizować – wyjaśniła Elżbieta Anna Polak.

Bezpośrednie połączenia transgraniczne będą realizowane od początku 2016 roku. Będzie to możliwe także dzięki decyzji zarządu województwa sprzed kilku lat o zakupie szynobusów z homologacją transgraniczną.

- Kilka miesięcy temu ujął mnie młody człowiek, Tomasz Drozd, który przyszedł do mnie z tymi podpisami. Chciałbym podziękować za to zrozumienie. Dziękuję także radnym zasiadającym w komisjach budżetu i finansów oraz gospodarki, że jesteśmy zgodni w tej kwestii – mówił na konferencji wiceprzewodniczący sejmiku Władysław Komarnicki.

- Dla nas jest to sprawa niezwykle istotna, choć to tylko jedno połączenie. Od czegoś trzeba zacząć. Jeżeli będą one tak dobrze funkcjonowały jak w tej chwili to będzie tych połączeń więcej – tłumaczył Mirosław Marcinkiewicz, przewodniczący komisji budżetu i finansów w sejmiku. Z kolei przewodniczący sejmikowej komisji gospodarki Wacław Maciuszonek podkreślał, że decyzja w tej sprawie była jednomyślna. - Tą decyzją pokazujemy, że nieważne czy to jest północ czy południe województwa ten temat musi być załatwiony – wyjaśnił.

Podczas konferencji prasowej marszałek Elżbieta Anna Polak zapewniła także, że samorząd województwa prowadzi rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w celu uruchomienia połączeń międzynarodowych, które funkcjonowały jeszcze kilka lat temu. Temat transgranicznych połączeń kolejowych poruszony zostanie także podczas najbliższej Sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego 12 października.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
germanista

100% racji. Ględzą coś o jednym połączeniu. A dlaczego nie mogą kursować do stacji Berlin Lichtenberg wszystkie składy? Co to za problem - 44 km czy nawet 60 km? I w drugą stronę - przecież śmiało mogą jeździć wszystkie składy w relacji Berlin Lichtenberg - Kostrzyn nad Odrą - Gorzów Wielkopolski - Strzelce Krajeńskie Wschód - Krzyż Wielkopolski - Szamotuły - Poznań Główny ewentualnie z odnogą na stacji Krzyż do Piły Głównej i dalej na Bydgoszcz i Toruń. Ale ci pozerzy z PO-PSL jak się za coś wezmą, to nigdy nic nie potrafią zrobić. Tylko stanowiska, zdjęcia, artykuły, kolacyjnki, etc.

d
dyrekplk

I tu jest prawdziwa racja zabrali od 13.XII połaczenie z Warszawa rano i dali o 15.30 co za kretyn to zmienił?

t
tłum

Co się dzieje? Jajca, czy coś podobnego, bo 400 tys. zł /a w przyszłości więcej/  wyrzucono w błoto. Zajmijcie sie skomunikowaniem w Kostrzynie pociągów z Krzyża z odjeżdżającymi do Berlina. Podróżny poradzi sobie z przesiadkami bez problemu - jak dotyczczas.

Mnie jest w u r s t, czy będę miał przesiadkę w Gorzowie, czy w Kostrzynie! No nie do końca, ponieważ ganianie podróżnych po peronach w Kostrzynie trwa nadal, a w Gorzowie jest to niemożliwe z uwagi na wyłączony jeden z peronów.

Chciałoby się o podróżowaniu koleją pod pieczą UM dobrze. Na razie dobrze można o mechanikach i konduktorach.

 

a
artur maks

dramat nic się nie zmieniło pierwszy poranny na Poznań 6 rano z minutami czyli bez sens w Poznaniu jesteśmy dopiero po 8 rano powrót tradycyjnie debilnie czyli po 19 wieczorem wyjazd koleją w Polskę gdzieś dalej i powrót w ten sam dzień jest nie realny .Pociąg do Warszawy po godzinie 15 ? kto na to wpadł to nie wiem ale chyba upadł na głowę moim zdaniem w naszym mieście brakuje

1. porannego na poznań wyjazd z gorzowa koło 5 rano w pozaniu po 7 rano daje możliwości przesiadek i dojazd w głąb kraju

2.powrót z Poznania po 21 czyli pociąg w gorzowie koło 23 taki ukłąd daje ożliwośc na dojazd do odległego miejsa i powrót w ten sam dzień

są dwa fajne połączenia jak jest owsiak czyli przez 4 dni poranyy na krzyż przed 4 rano i ostatni z krzyża o 23.30 .

A co chodzi z tą szarpaniną o Berlin ? tego nie kumam pełno połączeń kostrzyn berlin z przesiadką w kostrzyniu kiedyś była na jednym peronie teraz trzeba biegać ale nie jest to kłopot .Gorzów ma problem bo obecnie między godziną 22 a 6 rano praktycznie nie da się z tąd wyjechać ani dojechać i to podobno miasto wojewódzkie jest a to województwo to szkoda komentować wystarczy zerknąć co będzie miała zielona góra jak zwiększy się siatka połączęń w tym mieście nasze miasto jest traktowane jak powiatowa dziura zabita dechami

m
mirabelki

Pani Ewo P., czy w tym "chorym" województwie ktoś "upadł na głowę". Robicie wielki szum o wydłużenie jednego połączenia z Berlina... o 44 kilometry. A gdzie obiecane połaczenia Gorzowa z Warszawą, Szczecinem czy Zakopanem. Gdzie ? Ten rząd to katastrofa! Podejrzewam, że następny jeszcze wiekszą. Ale mam nadzieję, że może moje wnuki doczekają sie normalności w tym "dziwnym" województwie i "chorym" kraju!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3