Pani Sandra przekonywała, że linie tramwajowe na Piaski warto zostawić, bo to wygodny transport m.in., dla setek uczniów
(fot. Tomasz Rusek)
Plan transportowy (pisaliśmy o nim w papierowym wydaniu ,,GL" dziś, będziemy też pisać jutro oraz w sobotę w ,,Głosie Gorzowa") to swoisty rozkład jazdy dla całej miejskiej komunikacji. Wskazuje czy, jakie linie - autobusowe i tramwajowe - gdzie i w którym kierunku rozwijać. Są w nim zalecenia jakie autobusy kupować, jakie pętle budować i jak zdobywać pasażerów. Jednak na razie to tylko projekt planu. Uchwalony zostanie najpewniej 18 grudnia. Teraz jest czas, by na jego temat wypowiedzieli się mieszkańcy. Możemy to robić do 5 grudnia (osobiście w wydziale transportu przy ul. Okólnej, mailowo lub listownie). Okazja do zgłaszania uwag była też wczoraj, bo prezydent Tadeusz Jędrzejczak zorganizował dwa spotkania w tej sprawie. W pierwszym, o 13.00, uczestniczyli urzędnicy, prezesi i pracownicy spółdzielni mieszkaniowych, szefowie miejskich spółek i firm. W drugim, o 16.00, T. Jędrzejczak zaprosił do rozmowy pasażerów i mieszkańców.
W bibliotece zjawili się i młodzi, i nieco starsi gorzowianie. Na ich pytania odpowiadał nie tylko osobiście prezydent Jędrzejczak, ale też Marcin Gromadzki z firmy Public Transport Consulting, która opracowała plan. To jeden z najlepszych ekspertów od komunikacji w kraju. Podobne plany przygotowywał już dla innych miast.
Gorzowian - jak trafnie przewidział - najbardziej interesowała kwestia likwidacji tramwajów na Piaski. Pan Szymon (z ul. Kazimierza Wielkiego) przekonywał, że pozostawienie tramwajów to lepsze rozwiązanie. Dopytywał o koszty zakupu elektrycznych autobusów i nowych tramwajów oraz wydatki na ich eksploatację. Usłyszał od T. Jędrzejczaka, że tramwaje są droższe (nawet 6 mln zł za skład), a autobusy elektryczne dziś kosztują 2 mln zł za sztukę. Jednak ładowanie ich prądem wychodzi dwa razy taniej niż utrzymanie autobusów na olej napędowy.
Przeciwko likwidacji dwójek i trójek była też Sandra. Jedna z najmłodszych uczestniczek spotkania wyliczyła podczas popołudniowej debaty dokładnie ile szkół jest na trasie tych linii i ilu uczniów z nich potencjalnie może korzystać.
Miasto stoi przed wyborem
Prowadzący debatę prezydent T.Jędrzejczak i ekspert M. Gromadzki cierpliwie odpowiadali na wszystkie pytania.
(fot. Tomasz Rusek)
M. Gromadzki kilka razy musiał więc podkreślać, że ,,nie jest za likwidowaniem tramwajów". Tłumaczył, że rekomendowanie takiego a nie innego rozwiązania (czyli wycięcie linii na Piaski) wynika ,,z matematyki i ekonomii". - W tym czasie, w tych warunkach i przy takich a nie innych planowanych inwestycjach jest to po prostu najbardziej rozsądne wyjście - wyjaśniał.
Te inwestycje to planowana przez miasto wymiana starych pieców w ponad 300 kamienicach. Tak się składa, że kilkuletnie prace wyłączyłyby z użytkowania akurat teren pod torowiskiem na ul. Chrobrego i Mieszka I. Jeśli wymusiłoby to przerwę w kursach tramwajów już po remoncie sieci z unijną pomocą, to istnieje zagrożenie, że trzeba by zwrócić pieniądze. Czyli Gorzów niejako stoi przed wyborem: albo likwidacja pieców warta 65 mln zł (na którą już mamy obiecane 58 mln zł dofinansowania), albo remont trasy z niepewną unijną pomocą.
Jednak, co kilka razy podkreślił prezydent, nic nie jest przesądzone. - Po to robimy konsultacje, po to pytamy ludzi o zdanie, by wybrać najlepszy scenariusz - tłumaczył T. Jędrzejczak.
A jeden ze scenariuszy podrzucił Adrian Leszczyński. Przyznał, że sam stworzył swoją wersję planu i zgłosił propozycję, by w przyszłości puścić tramwaj od pętli Piaski (ale położonej głębiej w osiedlu) ulicą Kamienną do Górczyńskiej (nie ma jeszcze takiej drogi, ale jest planowana).
Prowadzący spotkanie przyjęli pomysł do wiadomości jednak przypomnieli, że wagony powinno się puszczać tam, gdzie są tysiące pasażerów, a na dziś taka trasa wiodłaby przez niemal puste tereny.
Kolejne spotkania w sprawie transportowego raportu są już w planie. Poinformujemy o nich.
O propozycje komunikacyjnych rozwiązań będziecie mogli zapytać prezydenta już niedługo na naszym internetowym czacie. Dwugodzinna rozmowa z T. Jędrzejczakiem odbędzie się na www.gazetalubuska.pl pod koniec listopada.
Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?