MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Powstaje obwodnica Babimostu

Eugeniusz Kurzawa 0 68 324 88 54 [email protected]
Na budowie obwodnicy od marca br. pracują różni podwykonawcy, jeden z nich to firma Profexim aż z Rabki, a jej pracownikiem jest Marian Knowa (fot. Paweł Janczaruk)
Na budowie obwodnicy od marca br. pracują różni podwykonawcy, jeden z nich to firma Profexim aż z Rabki, a jej pracownikiem jest Marian Knowa (fot. Paweł Janczaruk)
Już 55 proc. robót wykonano przy budowie 5-kilometrowej obwodnicy miasta. Prace ostro idą i wedle inwestora, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze, powinny się skończyć za rok.

- Na części trasy jest warstwa asfaltu, widać gdzie będą zjazdy, słowem naprawdę idzie nieźle - uważa burmistrz Bernard Radny, który mocno kibicuje inwestycji. Bo wprawdzie inwestorem są „drogi wojewódzkie”, ale to głównie samorząd lokalny zabiegał przed laty o obwodnicę. Raz ze względu na atrakcyjne firmy, które ulokowały się w mieście, dwa z powodu ciężkich tirów (właśnie do tych zakładów) rozjeżdżających Babimost. O protestach mieszkańców, zwłaszcza ul. Piłsudskiego, pisaliśmy w „GL” nie jeden raz. Ich domy „siadały” od ruchu pojazdów, a pęknięcia ścian były widoczne gołym okiem.

Przetarg na budowę obwodnicy wygrało konsorcjum: przedsiębiorstwo robót drogowych „Lubartów” i Mota Engil, które weszły na plac budowy 15 stycznia. Obecnie prace są dość zaawansowane. Przyszła obwodnica przetnie i połączy drogi wojewódzkie nr: 303 (do i ze Świebodzina), 304 (z Sulechowa), 313 (na Kargowę), znów 303 (na Chobienice, Wolsztyn, Zbąszyń) i ponownie 304 (do Zbąszynia, Zbąszynka). Powstanie też uzgodniony w ostatnim czasie dodatkowy zjazd w granicach miasta do największego przedsiębiorstwa - Swedwoodu.

- Oceniamy roboty na 55 proc. zaawansowania i można powiedzieć, że drogowcy wyprzedzają harmonogram - przekazuje Ewa Staruch, wicedyrektorka ZDW. - Najtrudniejszym technicznie elementem na trasie jest most na Gniłej Obrze. Mimo, iż kanał jest niewielki, to jednak most będzie miał aż 100 metrów. Grunt jest tam grząski, torfowe podłoże i żeby zbudować przyczółki mostowe trzeba było teren umocnić metodą podziemnych mikrowybuchów. Ale już są fundamenty i poukładane przęsła mostu.

- Gdy umacniano grunt to kanonadę było słychać w całym mieście, a doniczki u mnie w domu wędrowały - śmieje się Henryk Paciejewski.

- Obwodnica będzie liczyła 5,3 km i takim „kołem w trzech czwartych” obejmie miasto - burmistrz pokazuje mapkę.

- Ponieważ przewidujemy, iż obwodnicą będą się poruszać głównie tiry, zaplanowano ją jako jezdnię klasy G, z solidną podbudową, szerokości 7 m - dodaje E. Staruch. - Zakończenie prac przewidujemy na wrzesień 2010 r.

Wartość inwestycji jest oszacowana na 49 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, a pozostałe z budżetu województwa.

 

Czytaj też: Samorząd przejmuje lotnisko w Babimoście

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska