Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rząd daje na obwodnicę Drezdenka 60 mln zł, gmina 8 mln. Czy marszałek województwa lubuskiego dołoży resztę?

OPRAC.: bt
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Rząd daje na obwodnicę Drezdenka prawie 60 milionów złotych. Razem z pieniędzmi, które położy gmina, to prawie 68 milionów. Czy marszałek województwa Elżbieta Polak dołoży resztę i obwodnica powstanie?

"Szef KSSSE Krzysztof Kielec - jak wspominał podczas konferencji wojewoda - mówi, że są inwestorzy, ale pierwsze pytanie dotyczy zawsze infrastruktury drogowej". Przez osiem lat rządów PO o obwodnicach dużo się mówiło, ale na ich realizację mieszkańcy nie mogli liczyć.

To jest inwestycja, która już dawno powinna być zrealizowana - zwrócił uwagę wojewoda Władysław Dajczak - ponieważ jest to inwestycja w ciągu drogi wojewódzkiej, należącej do zarządu dróg wojewódzkich, a więc inwestycja, która podlega zarządowi województwa i pani marszałek.

Teraz województwo lubuskie, które jest jednym z najmniejszych, będzie mogło liczyć na sześć obwodnic.

Mam nadzieję i o to apeluję z tego miejsca w Drezdenku do pani marszałek. Nie trzeba tu więcej już stawać i mówić, że zrobimy obwodnicę, tylko są pieniądze i trzeba ją zrobić. Pani marszałek, do dzieła!

Minister Adamczyk, który w Drezdenku pojawił się drugi raz w ciągu kilku miesięcy, powtórzył po raz kolejny:

Wbrew temu, co mówi opozycja, rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Tymczasem posłowie Platformy, kiedy ona rządziła, potrafili tylko obiecywać w swoich regionach, ale w Warszawie to już tylko czapkowali i nie mieli odwagi walczyć o swój region.

Jak podkreślił minister, zadanie to spoczywa na marszałek województwa lubuskiego, ale rząd jest gotowy dofinansować to przedsięwzięcie, wesprzeć mieszkańców Drezdenka, mieszkańców województwa lubuskiego.

Ponad 90 procent Polaków korzysta na co dzień z dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich, dojeżdżając do pracy, przewożąc dzieci do szkoły, do lekarza czy w innych sprawach życiowych. W całej Polsce dofinansowujemy te inwestycje.

- Program dofinansowania dróg samorządowych nie ma sobie równego w Europie - dodał minister i podkreślił, że walka z wykluczeniem komunikacyjnym, którą prowadzi rząd, to nie tylko wsparcie lokalnych samorządów, ale także chociażby dofinansowywanie lokalnych linii autobusowych. W Lubuskiem takich linii jest aż 200.

Czy 200 to dużo? Oczywiście, że nie. Ale ja mam pytanie: ile linii autobusowych dofinansował rząd Platformy Obywatelskiej i PSL w województwie lubuskim przed 2016 rokiem? Jakie kwoty zostały wyłożone na przebudowę dróg gminnych i powiatowych? Ile kilometrów dróg przebudowano?

Minister podpisał w Drezdenku umowę, która pozwoli rozpocząć realizację czwartego odcinka obwodnicy Drezdenka przez marszałek województwa.

Pani marszałek, czekamy na panią, bo chcemy jak najszybciej wesprzeć realizację tej inwestycji - apelował minister - Dzisiaj podpisana umowa jest ważną wiadomością, ale nie kończy sprawy. Liczymy na to, że Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego podejmie działania w kierunku podpisania drugiej z nich – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.

W ciągu ostatnich sześciu lat, w różnych programach, do województwa lubuskiego trafiło 2 miliardy złotych tylko na remonty dróg. Samorządowcy podkreślają, że to są inwestycje, które pozwalają rozwijać się wspólnotom samorządowym, przyciągać inwestorów i dynamizować procesy społeczne w małych regionach.

IV etap obwodnicy Drezdenka będzie miał 3,6 km długości. Całkowita wartość zadania to 120 mln zł, a kwota dofinansowania przyznana z RFRD wynosi 60 mln zł. Inwestycja będzie realizowana przez lubuski Zarząd Dróg Wojewódzkich w ciągu drogi wojewódzkiej nr 160. Planowany termin oddania obwodnicy do użytkowania to IV kwartał 2026 roku.

W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wsparcie uzyskują inwestycje polegające na budowie, przebudowie lub modernizacji dróg samorządowych. Dotychczas z RFRD w latach 2019-2023 na budowę, przebudowę lub remont ponad 21 tys. km dróg samorządowych zostało przeznaczonych ponad 15 mld zł. Wsparcie z tego programu jest przekazywane na inwestycje na drogach powiatowych, gminnych i wojewódzkich, zadania zwiększające bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, budowę obwodnic w ciągach dróg samorządowych, zadania miejskie, a także na drogi o charakterze obronnym. Poprawa jakości tras lokalnych przekłada się na komfort podróżowania, ale także znacząco poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska