UMOWA KONSUMENCKA
Jeśli kupujesz jakiś towar, to automatycznie zawierasz ze sprzedawcą konsumencką umowę. Przez umowę sprzedaży handlowiec zobowiązuje się przenieść na ciebie własność danej rzeczy i wydać ją tobie. Ty ze swej strony zobowiązujesz się odebrać ten towar i zapłacić za niego ustaloną kwotę.
ZNACZĄCA RÓŻNICA
Sposób i zasady reklamacji towaru zależą m.in. od tego, w jakim charakterze ty występujesz - czy jako konsument, czy jako przedsiębiorca. W myśl prawa konsument to osoba fizyczna, która nabywa rzecz w celu niezwiązanym ze swoją działalnością zawodową lub gospodarczą. Taki przysłowiowy Kowalski wychodzący ze sklepu z towar konsumpcyjnym. Czyli takim do własnego użytku, który reklamuje się według niżej opisanych zasad.
Coś kupionego na firmę nie jest już w myśl ustawy towarem konsumpcyjnym i w takiej sytuacji reklamację składa się podstawie Kodeksu Cywilnego.
NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ
Dawniej reklamowałeś towar, gdy miał wady. Teraz to pojęcie zastąpiło inne: niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową.
NIEZGODNOŚĆ TOWARU
Towar jest niezgodny z umową, jeśli:
Jeśli jednak towar odpowiada powszechnym oczekiwaniom, przyjmuje się, że jest zgodny z umową. Nie oznacza to, że tak jest rzeczywiście, ale w razie sporu sąd będzie domniemywał zgodność z umową. Wtedy do ciebie będzie należało udowodnienie, że jest inaczej.
MOŻESZ ŻĄDAĆ
Jeśli towar jest niezgodny z umową, jako kupujący możesz zażądać:
Jeśli naprawa albo wymiana są niemożliwe (dany produkt nie jest już wytwarzany, nie ma go w sklepie), wymagają nadmiernych kosztów, twojej cierpliwości albo czasu - w takich sytuacjach masz prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.
SKŁADAMY REKLAMACJĘ
Zrób to pisemnie - w terminie do dwóch miesięcy od wykrycia usterki. Sprzedawcę (bo to zawsze do niego składa się reklamację) zawiadom osobiście przekazując mu swoje pismo albo za pośrednictwem poczty. Pamiętaj, że dla ważności zawiadomienia liczy się data stempla pocztowego, a nie data dotarcia przesyłki do sprzedawcy. Jeśli jednak zawiadomisz go o usterce po upływie dwóch miesięcy od jej zauważenia, tracisz prawo do reklamacji. Wtedy możesz liczyć jedynie na dobrą wolę sprzedawcy - może, ale nie musi jej rozpatrywać.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDAWCY
Trwa dwa lata, ale... W przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od daty jego wydania, przyjmuje się, że istniała już w tamtej chwili. Odpowiedzialność udowodnienia, że było inaczej spada na sprzedawcę. To on, a nie ty musi udowodnić np., że w komplecie były śrubki. Ty nie musisz się tłumaczyć z ich braku.
* Pamiętaj jednaj, że ten korzystny zapis działa wyłącznie przez pół roku od chwili wydania towaru. Po tym czasie brak śrubek staje się twoim problemem, dlatego zawsze sprawdzaj kompletność towaru. Nawet jeśli nie zamierzasz go używać w najbliższym czasie.
KIEDY TWOJA WINA
Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, o której wiedziałeś lub - oceniając rozsądnie - powinieneś wiedzieć. Jeśli kupujesz towar i sprzedawca zapoznał cię z instrukcją jego użycia, konserwacji itd., to postępując niezgodnie z nimi nie możesz go reklamować
Przykładowo: jeśli wiedziałeś, że zegarek nie jest wodoodporny i jak byk stało to w instrukcji, a mimo to wykąpałeś się z nim, reklamacja nie zostanie uznana.
* Sprzedawca nie ponosi także odpowiedzialności za usterki wynikłe z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez konsumenta. Jeśli zamówiłeś u stolarza regał na książki i on określił konkretny gatunek drewna, a ty kupiłeś inne to na własną odpowiedzialność.
CZYM JEST GWARANCJA
To po prostu kolejna forma, z której możesz skorzystać, jeśli kupiony przez ciebie towar będzie niezgodny z umową. Tobie jako kupującemu gwarancji - dobrowolnie - gwarant. Może nim być: producent, importer, hurtownik lub też sam sprzedawca. Informacji, kto nim jest, szukaj w dokumencie gwarancyjnym. To właśnie do niego zgłaszasz się z wadliwym towarem. Z reguły możesz liczyć na naprawę towaru lub jego wymianę (o wyborze decyduje gwarant).
* Prawo nie określa, ile powinna obowiązywać gwarancji. Termin jej trwania jest dowolny. Ochronny parasol nad towarem może być rok, ale równie dobrze i dziesięć lat.
* Nie ma też wyznaczonego prawem terminu, w którym musisz zgłosić zauważoną usterkę. Taki nakaz znajduje się jednak zwykle w dokumencie gwarancyjnym, dlatego dokładnie go przestudiuj. Koniecznie muszą się znaleźć w nim informacje dotyczące: nazwy i adresu gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce. Obowiązkiem sprzedawca jest wyjaśnienie ci, czy dany sprzęt jest objęty gwarancją i na jakich warunkach.
Opisu właściwości szukaj też reklamie danego produktu. Takie oświadczenie też uważa się za udzielenie gwarancji!
JAK SKORZYSTAĆ
Decydując się na skorzystanie z gwarancji, składasz reklamację w:
NIE WSZYSTKO OBEJMUJE
Towar w ramach gwarancji można zareklamować wyłącznie z przyczyn, które są podane w dokumencie. Zwykle określa też, jakich usterek ona nie obejmuje.
CO LEPSZE?
Gwarancja czy reklamacja z powodu niezgodności z umową? Możesz skorzystać z jednego lub drugiego prawa, ale nie jednocześnie. Twoja decyzja o wyborze jest ostateczna, ale ogranicza się jedynie do tej konkretnej usterki. Oznacza to, że gdy wystąpią kolejne, będziesz mógł ponownie wybierać między skorzystaniem z gwarancji lub prawem do reklamacji z powodu niezgodności towaru z umową.
Pamiętaj, że nie obowiązują już przepisy mówiące, że jeżeli w ramach gwarancji wymienisz zepsuty towar na nowy, to czas jej trwania też będzie biegł od nowa. Teraz decyzja o odnowieniu terminu trwania gwarancji - przy wymianie zareklamowanego towaru na nowy - zależy jedynie od gwaranta. Konkretnych informacji trzeba szukać w dokumencie gwarancyjnym. Jeśli takiego zapisu nie ma, to korzystniej jest zareklamować towar z powodu niezgodności z umową. Wtedy przy jego wymianie na nowy, gwarancja też będzie biegła na nowo.
TU SĄ PRZEPISY
oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z dnia 5 września 2002 r. nr 141, poz. 1176, ze zmianami).
O GWARANCJI
1. To nieprawda, że:
2. Prawdą jest, że:
się gwarant, to tak jakby jej nie udzielono. Musisz otrzymać dokument, który określa szczegółowo jej zasady.
ZWRÓĆ UWAGĘ
Przeglądając dokument gwarancyjny sprawdź:
Katarzyna Borek
0 68 324 88 37
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?