Zielona Góra. Czas na drugi etap Trasy Aglomeracyjnej. Sprawdź, którędy pobiegnie nowa droga!

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Tak wyglądała budowa pierwszego etapu Trasy Aglomeracyjnej - teraz czas na etap drugi
Tak wyglądała budowa pierwszego etapu Trasy Aglomeracyjnej - teraz czas na etap drugi Mariusz Kapała
W ramach drugiego naboru do programu Polski Ład Zielona Góra chce wybudować kolejny odcinek tzw. Trasy Aglomeracyjnej, który połączyłby centrum miasta z Trasą Północną. Koszt inwestycji to około 80 milionów złotych.

O Trasie Aglomeracyjnej mówiło się od wielu lat. Miała ona odciążyć ulicę Bohaterów Westerplatte i aleję Wojska Polskiego. Pod koniec maja 2019 udało się zakończyć pierwszy etap budowy tej drogi. Na miejscu dawnych torów kolejowych powstał odcinek, który połączył ul. Dąbrowskiego z ul. Zjednoczenia, na której wybudowano rondo. Teraz czas na etap drugi. Chodzi o połączenie tej drogi z Trasą Północną, a przede wszystkim z nowo budowanym osiedlem – Leśny Dwór.

Tak wyglądała budowa pierwszego etapu Trasy Aglomeracyjnej - teraz czas na etap drugi

Zielona Góra. Czas na drugi etap Trasy Aglomeracyjnej. Spraw...

Trasa Aglomeracyjna połączy się z obwodnicą zachodnią

Nabór do Polskiego Ładu potrwa do 15 lutego. Miasta mogą złożyć trzy wnioski. Pierwszy do 5 mln zł, drugi - do 30 mln zł i trzeci - do 65 mln zł.

- W ostatniej grupie będziemy chcieli zgłosić Trasę Aglomeracyjną – mówi prezydent miasta Janusz Kubicki. – Chcielibyśmy zdobyć 65 mln zł dofinansowania na wartą około 80 mln zł inwestycję drogową, planowaną od lat. A teraz dodatkowo konieczną ze względu na budowę nowego osiedla. Ten miejski odcinek połączyłby się dalej z mającą powstać w najbliższych latach obwodnicą zachodnią.

Tak wyglądała budowa pierwszego etapu Trasy Aglomeracyjnej - teraz czas na etap drugi
Tak wyglądała budowa pierwszego etapu Trasy Aglomeracyjnej - teraz czas na etap drugi Mariusz Kapała

Wcześniejsze plany spotykały się z protestami mieszkańców

W poprzednich latach najwięcej emocji wywoływał planowany przebieg Trasy Aglomeracyjnej. Chodziło właśnie o odcinek od ul. Zjednoczenia do Trasy Północnej. Mówiło się np. o tym, że trzeba będzie przeciąć ogródki przy ul. Działkowej. Były koncepcje (jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku), kiedy trasa ta miała przebiegać obok osiedla Młodzieżowiec i dalej ulicą Foluszową. Mówiło się o tym, że powinna pobiec przez osiedle Zacisze – ulicą Prostą albo na rondzie Haliny Lubicz skręcić w ulicę Zacisze i pobiec aleją Wojska Polskiego, gdzie trzeba by wyciąć stare drzewa, rosnące po obu stronach ulicy. Wszystkie te propozycje spotykały się z protestami mieszkańców.

Tak wyglądała budowa pierwszego etapu Trasy Aglomeracyjnej - teraz czas na etap drugi
Tak wyglądała budowa pierwszego etapu Trasy Aglomeracyjnej - teraz czas na etap drugi Mariusz Kapała

Jaka jest obecna koncepcja przebiegu Trasy Aglomeracyjnej?

Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora departamentu zarządzania drogami w zielonogórskim magistracie, wyjaśnia, że droga będzie jednojezdniowa. Ale na pewnych odcinkach trasy będą trzy pasy ruchu.

Na Trasie Północnej między rondami Piastów (wyjazd na Krosno Odrz.) i Ireny Sendlerowej (wyjazd na Przylep) powstanie nowe rondo. Z jednej strony będzie to wylot na planowaną obwodnicę zachodnią, z drugiej - na tzw. Trasę Aglomeracyjną. Pobiegnie ona w okolicy zakładu kostki brukowej Kaczmarek, a jej odnoga – w stronę nowo budowanego osiedla Leśny Dwór. Dalej trasa przebiegać będzie wzdłuż torów kolejowych. Na wysokości ul. Chemicznej, Zimnej (ale po drugiej stronie) w okolicy firmy Beti – powstanie pod torami nowy wiadukt. Dziś istnieją w tym rejonie dwa stare, poniemieckie wiadukty. Dalej pobiegnie w stronę osiedla Zacisze, by połączyć się z rondem Haliny Lubicz.

Działkowcy mogą więc spać spokojnie. W tej części miasta nic się nie zmieni. Nowa droga bowiem zakończy się na wspominanym już rondzie.

- Na nowej trasie planujemy też skrzyżowania m.in. w okolicy zakładu kostki brukowej, ul. Foluszowej czy w okolicy budowanych właśnie bloków na os. Zacisze – dodaje Krzysztof Staniszewski. – Nad szczegółami jeszcze dyskutujemy cały czas z projektantem.

Zobacz film, jak przebiega wycinka drzew pod budowę obwodnicy południowej:

Zobacz wideo, jak przebiega budowa fundamentów pod nową szkołę muzyczną:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marta
Zacisze to zacisze tylko z nazwy. Zwłaszcza bloki przy rondzie, przy gazowni, masakra
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie