Zmiany na horyzoncie
Od 9 grudnia 2018 r. wszystkie pociągi, regionalne i dalekobieżne, będą dojeżdżać do przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni. Zastępcza komunikacja autobusowa będzie obowiązywać tylko na odcinku stacja Gorzów Wielkopolski – przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni. Zakończono prace nad rekonstrukcją przęseł łuków nad 51 niszami oraz trwa montaż toru na 5 wyremontowanych wiaduktach. Odnowiona estakada będzie bardziej wytrzymała, a pociągi, dzięki zastosowaniu specjalnych mat pojadą ciszej. Nowy układ torowy pozwoli w przyszłości dobudować drugi tor na estakadzie.
Kontynuacja prac
Prace związane z modernizacją estakady wymagają specjalnej technologii i dokładnego przygotowania zbrojenia. Ekipy pracujące m.in. w niszach obiektu uzupełniają ubytki w sklepieniach i spoiny, dzięki czemu nisze będą mogły ponownie pełnić funkcje usługowe.
Zmienia się stacja Gorzów Wielkopolski. Zakończono montaż nowej żelbetonowej płyty nad tunelem dworcowym. Wykorzystanie setek ton stalowych prętów i tysięcy metrów sześciennych betonu, zapewni trwałość i możliwość bezproblemowej eksploatacji obiektu przez najbliższe dekady. Odbudowywane są dwa perony i rozpoczęto układanie nowych torów oraz instalacji sieci teletechnicznej i elektrycznej dla nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W remontowanym przejściu pod torami już wkrótce rozpocznie się montaż wind i systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.
Zabytkowa estakada w renowacji
Kolejowa estakada w Gorzowie Wielkopolskim wpisana jest do rejestru zabytków. Jest to najdłuższy i jeden z najciekawszych tego typu obiektów w Polsce. Wybudowana na początku XX wieku doczekała się gruntownej modernizacji. Pod nadzorem konserwatora zabytków, w ramach prac renowacyjnych, przywrócony zostanie jej historyczny wygląd z zachowaniem charakterystycznych elementów. Podczas rekonstrukcji konieczne były dodatkowe, wymagające czasu roboty, których nie można było wcześniej przewidzieć. Należało m.in. dodatkowo wzmocnić sklepienia nisz i przyczółki wiaduktów. Większego zakresu robót wymagały mury oporowe, instalacje kablowe oraz kanalizacja. Na dłuższy czas prac wpłynął też brak dostępu – mimo prawomocnego pozwolenia – na działkę sąsiadującą z estakadą przy ul. Herberta (bulwar wschodni) a także nieprzewidziana wcześniej konieczność rozbiórki garaży.
Zakres projektu
Kluczowe prace objęły remont 51 nisz, modernizację mostu i 5 wiaduktów stalowych, remont murów oporowych oraz blisko 3 km toru. Remontowana jest stacja Gorzów Wielkopolski, a dodatkowo w ramach projektu uruchomiono przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni, dzięki czemu mieszkańcy otrzymają łatwiejszy dostęp do kolei. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych etap I – Modernizacja estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim”. Wartość całego projektu to 95 mln zł netto, z czego 81 mln zł netto stanowi dofinasowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?