Zmierzając do mety – pociągi wrócą na estakadę w marcu

Artykuł sponsorowany
Kończą się główne prace na estakadzie oraz stacji Gorzów Wielkopolski. Po starannej renowacji, odbywającej się pod okiem konserwatora zabytków, miasto zyska odnowioną, niezwykłą budowlę nad Wartą. Wznowienie ruchu pociągów na estakadzie planowane jest w marcu 2019 r. Od 9 grudnia 2018 roku, pasażerowie ponownie będą korzystać z nowego przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni.
Zmierzając do mety – pociągi wrócą na estakadę w marcu

Zmiany na horyzoncie
Od 9 grudnia 2018 r. wszystkie pociągi, regionalne i dalekobieżne, będą dojeżdżać do przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni. Zastępcza komunikacja autobusowa będzie obowiązywać tylko na odcinku stacja Gorzów Wielkopolski – przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni. Zakończono prace nad rekonstrukcją przęseł łuków nad 51 niszami oraz trwa montaż toru na 5 wyremontowanych wiaduktach. Odnowiona estakada będzie bardziej wytrzymała, a pociągi, dzięki zastosowaniu specjalnych mat pojadą ciszej. Nowy układ torowy pozwoli w przyszłości dobudować drugi tor na estakadzie.

Kontynuacja prac
Prace związane z modernizacją estakady wymagają specjalnej technologii i dokładnego przygotowania zbrojenia. Ekipy pracujące m.in. w niszach obiektu uzupełniają ubytki w sklepieniach i spoiny, dzięki czemu nisze będą mogły ponownie pełnić funkcje usługowe.
Zmienia się stacja Gorzów Wielkopolski. Zakończono montaż nowej żelbetonowej płyty nad tunelem dworcowym. Wykorzystanie setek ton stalowych prętów i tysięcy metrów sześciennych betonu, zapewni trwałość i możliwość bezproblemowej eksploatacji obiektu przez najbliższe dekady. Odbudowywane są dwa perony i rozpoczęto układanie nowych torów oraz instalacji sieci teletechnicznej i elektrycznej dla nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W remontowanym przejściu pod torami już wkrótce rozpocznie się montaż wind i systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

Zabytkowa estakada w renowacji

Kolejowa estakada w Gorzowie Wielkopolskim wpisana jest do rejestru zabytków. Jest to najdłuższy i jeden z najciekawszych tego typu obiektów w Polsce. Wybudowana na początku XX wieku doczekała się gruntownej modernizacji. Pod nadzorem konserwatora zabytków, w ramach prac renowacyjnych, przywrócony zostanie jej historyczny wygląd z zachowaniem charakterystycznych elementów. Podczas rekonstrukcji konieczne były dodatkowe, wymagające czasu roboty, których nie można było wcześniej przewidzieć. Należało m.in. dodatkowo wzmocnić sklepienia nisz i przyczółki wiaduktów. Większego zakresu robót wymagały mury oporowe, instalacje kablowe oraz kanalizacja. Na dłuższy czas prac wpłynął też brak dostępu – mimo prawomocnego pozwolenia – na działkę sąsiadującą z estakadą przy ul. Herberta (bulwar wschodni) a także nieprzewidziana wcześniej konieczność rozbiórki garaży.

Zmierzając do mety – pociągi wrócą na estakadę w marcu

Zakres projektu
Kluczowe prace objęły remont 51 nisz, modernizację mostu i 5 wiaduktów stalowych, remont murów oporowych oraz blisko 3 km toru. Remontowana jest stacja Gorzów Wielkopolski, a dodatkowo w ramach projektu uruchomiono przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni, dzięki czemu mieszkańcy otrzymają łatwiejszy dostęp do kolei. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych etap I – Modernizacja estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim”. Wartość całego projektu to 95 mln zł netto, z czego 81 mln zł netto stanowi dofinasowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska