Mamy nowy zabytek! To klimatyczny most kolejowy nad Obrzycą

Dariusz Chajewski
Dariusz Chajewski
Oto nasz nowy zabytek - most kolejowy w Smolnie Wielkim Lwkz
No to mamy nowy zabytek i taki, który wyszedł spod ręki Georga Beuchelta. To most kolejowy na trasie nieczynnej już linii nr 357 (relacji Sulechów-Luboń) nad rzeką Obrzycą w miejscowości Smolno Wielkie. Został właśnie wpisany do rejestru zabytków. Może to nie dzieło na miarę słynnego wrocławskiego Mostu Grunwaldzkiego, ale tylko wypada cieszyć się, że zostanie objęty ochroną...

To jednoprzęsłowy stalowy most kolejowy, który został posadowiony na betonowych przyczółkach. Jego konstrukcję zaprojektowano i wykonano w 1905 r. w zielonogórskiej Fabryce Mostów i Konstrukcji Stalowych należącej do Georga Beuchelta. Czyli jest rówieśnikiem - chociażby - beucheltowego mostu w Krośnie Odrzańskim.

Oryginał, żadna podróba

Lubuska konserwator zabytków Barbara Bielinis - Kopeć nie ma wątpliwości co do wartości "nowego" zabytku. Większość elementów przeprawy jest oryginalna i nadal czytelny jest układ przestrzenny. No i producent, fabryka Beuchelta o sława i to nie tylko w lokalnej skali.

Elementy nośne konstrukcji stanowią dwie kratownice w kształcie wydłużonego trapezu. Kratownice od spodu połączono nitami z wykorzystaniem przewiązek z blach scalonych za pomocą nitów poprzecznymi płaskownikami i kątownikami. W środkowej części mostu poprowadzono dwie podłużnice z odcinków dwuteowników przynitowanych do elementów poprzecznych konstrukcji mostu. Podłużnice konstrukcji nośnej położone są na stalowych rolkach na betonowych przyczółkach. Boki mostu tworzą poziome, pionowe i ukośne elementy stalowe w formie dwuteowników scalonych z podłużnicami, z wykorzystaniem dodatkowych blach i licznych nitów. Konstrukcja ta została połączona nitami z poprzecznymi elementami formą trójkątów z blach i kątowników. Od zewnątrz po obu stronach mostu znajdują się barierki ze stalowych ceowników.

Zobacz, jak wygląda dworzec w Jasieniu

Dzieło mistrza

Most jest pozbawiony szyn kolejowych, podobnie jak prowadzący do niego nasyp. Na całej długości konstrukcji stalowej zachowano drewniane podkłady. Stan techniczny konstrukcji mostu oraz jego betonowych przyczółków jest dobry. Zachowane zostały wszystkie oryginalne elementy stalowe. Za objęciem ochroną prawną przemawia m.in. autentyczności i integralności mostu przejawiająca się zachowaniem oryginalnej struktury zabytku oraz układu przestrzennego (obiekt inżynieryjny i ukształtowanie terenu są nadal czytelne).

Jak powiedzieliśmy, most wyprodukowano w zakładach G. Beuchleta, które budowały mosty, wiadukty, hale dworcowe i inne konstrukcje stalowe, m.in. mosty we Wrocławiu (Most Grunwaldzki), Poznaniu, Gorzowie Wlk., Frankfurcie, Berlinie, Kłodzku, dworzec w Poznaniu, zadaszenia ogrodu zoologicznego we Wrocławiu.

Poza Niemcami znaczącymi obiektami wybudowanymi przez jego firmę Beuchelta są linia kolejowa Bagdad-Damaszek, palmiarnia w Bukareszcie, hala targowa w Focşani oraz zabudowa portu Haidar Pacha w Stambule. W latach rozkwitu (1876–1926) wybudowano 94 mosty na całym biegu Odry i na rzekach do niej wpadających, a kolejne 403 mosty drogowe i kolejowe na terenie całych Niemiec.

WIDEO: Żary. Wieża wartownicza, zabytek w centrum miasta, będzie remontowana

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie