MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rozpoczyna się budowa obwodnicy Zbąszynka

Redakcja
Na mapce zaznaczono pierwszy i drugi etap budowy obwodnicy. Roboty zaczynają się na tym pierwszym (infografika Marek Sarnowski)
Na mapce zaznaczono pierwszy i drugi etap budowy obwodnicy. Roboty zaczynają się na tym pierwszym (infografika Marek Sarnowski)
Kilka dni temu samorząd podpisał umowę z zielonogórską firmą San-bud na budowę pierwszego etapu obwodnicy miasta. Wartość robót oceniono na ok. 5,9 mln zł! Roboty mają ruszyć w poniedziałek.

Budowa pierwszego odcinka obwodnicy rozpocznie pod wiaduktami kolejowymi (przy cmentarzu komunalnym) i będzie prowadzona wzdłuż nekropolii wychodząc potem na drogę powiatową przed Dąbrówką Wlkp. Zaczęte w tym roku roboty drogowe skończą się na wiosnę 2011 r.

- Choć umowa ze wykonawcą obwodnicy była podpisana już 19 października, umówiliśmy się, że z pracami drogowymi poczeka do 2 listopada, gdyż nie chciałem, żeby okolice cmentarza były rozkopane przed Wszystkimi Świętymi - wyjaśnia drobne opóźnienie robót burmistrz Wiesław Czyczerski. - Firma San-bud z Zielonej Góry, która wygrała przetarg, ma od teraz 18 miesięcy na wykonanie pierwszego odcinka projektu.

Samorząd dąży jednak do stworzenia pełnej obwodnicy Zbąszynka liczącej łącznie 4 km. Cała trasa ma się zaczynać przy skrzyżowaniu z trasą wojewódzką nr 302 i okrążać duży, znany w regionie zakład pracy - Swedwood. Wielki ruch pojazdów związany ze Swedwoodem stał się istotnym powodem rozpoczęcia inwestycji drogowej.

- Ogromne korki tirów tworzą się przy zjeździe z drogi 302 w kierunku zakładu - wyjaśnia Wojciech Waligóra, dyrektor generalny przedsiębiorstwa Swedwood West. - Wydawało się, iż sprawę załatwi przebudowa skrzyżowania przy dojeździe zakładu, ale dziś już widać, iż jest ono niewydolne.

- Kolejki samochodów przed wjazdem na zakład powstają zarówno od strony Zbąszynia, jak i od strony wsi Chlastawa, z kierunku Babimostu - potwierdzają kierowcy. - Najczęściej tak się dzieje gdzieś około 7.00 rano. Pojazdy stoją w korku aż za willę "Cztery pory roku”, a z drugiej strony pod las...

- W rozładowaniu korków może pomóc tylko pełna obwodnica miasta - uważa burmistrz Czyczerski. - Ale startujemy od pierwszego etapu, bo na to są teraz pieniądze. Powstanie zupełnie nowa droga o długości 2,3 km. Zacznie się od wiaduktów kolejowych przy cmentarzu komunalnym, dalej pójdzie koło Bronikowa, wpinając się w drogę powiatową Zbąszynek - Dąbrówka. Koszt robót wyniesie 5,880 mln zł.

Gmina jest przygotowana na drugi etap obwodnicy (liczący 1,7 km), który połączy to, co powstało w obecnym etapie, z drogą wojewódzką nr 302. Przyszły odcinek pobiegnie pod lasem, za nowymi obiektami Swedwoodu i połączy się rondem z pierwszą częścią.

- Dzięki takiemu rozwiązaniu moglibyśmy potem przejąć dzisiejszą drogę powiatową lecącą koło zakładu i zrobić z niej naszą wewnętrzną - deklaruje W. Waligóra. - Na razie jednak, żeby doraźnie rozwiązać korki chcemy obok drogi 302 zbudować parking dla 50-100 tirów.

Koszt drugiego odcinka szacowany jest na ok. 2,5 - 3 mln zł, a czas realizacji określa się w granicach 2010-11 r.

- Zbudowanie obwodnicy oznacza, iż znikną tiry z miasta i przede wszystkim będzie mniej hałasu, ponadto świeże powietrze i w końcu bezpieczne drogi - cieszy się Wioletta Karaś, mieszkanka Zbąszynka. A Jarosław Łacny, wtóruje: - Oczywiście, że obwodnica oznacza lepsze bezpieczeństwo dla pieszych i mniej dziur w naszych drogach. No i wreszcie w centrum nie będzie tylu ciężarówek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska