Most nad Wartą zostanie wybudowany od podstaw. Będzie kosztował ponad 100 mln zł, a jego wysokość nad lustrem wody wyniesie 5,25 metra. Wcześniej zostanie wybudowana przeprawa tymczasowa, a po jej otwarciu dotychczasowy most zostanie rozebrany. Nowy most powstanie w miejscu obecnego.
Będą mogły pływać lodołamacze i barki
Dlaczego potrzebna jest ta inwestycja?
Most będzie wyżej nad lustrem wody w stosunku do obecnego. Umożliwi to pracę lodołamaczom. Trzeba też pamiętać, że nowa wysokość mostu umożliwi transport na barkach dwóch kontenerów ustawionych jeden na drugim. To ważny aspekt w kontekście przywrócenia żeglowności rzeki Warty – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.
Powstanie most tymczasowy
Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Warbud. Robotnicy niebawem wkroczą na plac budowy. Pierwszym krokiem będzie wybudowanie mostu tymczasowego. Powstanie w sąsiedztwie obecnej przeprawy, po jej lewej stronie (patrząc od strony centrum miasta). Sama budowa mostu tymczasowego nie powinna być skomplikowana. – Wykorzystamy technologię wojskową, wybudowany zostanie tzw. most Baileya. To konstrukcja kratownicowa, dość prosta i sprawdzona. Bardziej skomplikowana będzie przebudowa drogi w taki sposób, aby skierować ruch na most tymczasowy – mówi Zenon Kozdrowicki z firmy Warbud. Po jego wybudowaniu rozpocznie się rozbiórka obecnego mostu, w którego miejscu powstanie nowa przeprawa. Zakończenie prac zaplanowano na koniec 2023 r.
Będzie ruch wahadłowy
Na tymczasowej przeprawie powstanie kładka dla pieszych. I najważniejsza informacja dla kierowców: ruch po moście tymczasowym będzie się odbywał wahadłowo. Mieszkańcy Kostrzyna łapią się za głowy. – Przecież już teraz, kiedy czynne są dwa pasy, korki sięgają czasem aż do Chyżyna i niemal do Ługów Górzyckich. Najgorzej jest w piątki. Jak będzie ruch wahadłowy, to wszystko stanie – mówi Kazimierz Kończyński, którego spotkaliśmy na spacerze w rejonie mostu drogowego nad Wartą.
Inwestycja w Kostrzynie jest częścią dużego projektu, obejmującego kilkadziesiąt różnych zadań. Każde z nich ma się przyczynić do poprawy ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły. Projekt współfinansowany jest przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy.
Przeczytaj też:
Wideo: Ulewa w Kostrzynie. Ulice zamieniły się w rwące potoki. Niektóre były nieprzejezdne. Woda zalała garaże i piwnice
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?