Wow! Zabytkowy parowóz stanął w... parku w Zielonej Górze. Potrzebny do tego był 180-tonowy dźwig. Zobacz!

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Mariusz Kapała
Mariusz Kapała
Potężny, 180-tonowy, dźwig ustawił zabytkowy parowóz z 1909 roku na odnowionym torze kolejowym przy ulicy Morwowej w Zielonej Górze.
Potężny, 180-tonowy, dźwig ustawił zabytkowy parowóz z 1909 roku na odnowionym torze kolejowym przy ulicy Morwowej w Zielonej Górze. Mariusz Kapała / GL
- Ależ to była akcja! – mówili mieszkańcy, którzy ze zdziwieniem od rana w sobotę obserwowali manewry… Potężny, 180-tonowy, dźwig ustawił zabytkowy parowóz z 1909 roku na odnowionym torze kolejowym przy ulicy Morwowej w Zielonej Górze. Musicie i Wy to zobaczyć!

Na tę chwilę czekali nie tylko miłośnicy Kolei Szprotawskiej, ale i wielu mieszkańców, którzy wzięli udział w głosowaniu w budżecie obywatelskim, by po sprowadzeniu do Zielonej Góry niesamowitego eksponatu, dokonać jego renowacji. Teraz będzie atrakcją miasta.

Zabytkowy parowóz T3 z 1909 r.

Miłośnicy kolei szprotawskiej wykonali zadanie z budżetu obywatelskiego, które dotyczyło odnowionego eksponatu, pozyskanego przez Muzeum Kolei Szprotawskiej. Chodzi o zabytkowy parowóz T3 z 1909 r.

Potężny, 180-tonowy, dźwig ustawił zabytkowy parowóz z 1909 roku na odnowionym torze kolejowym przy ulicy Morwowej w Zielonej Górze.
Potężny, 180-tonowy, dźwig ustawił zabytkowy parowóz z 1909 roku na odnowionym torze kolejowym przy ulicy Morwowej w Zielonej Górze. Mariusz Kapała / GL

Jest to taki sam typ parowozu, jakie kupiono w 1910 r. dla kolei zielonogórsko –szprotawskiej (Kleinbahn Grunberg – Sprottau) i które obsługiwały tę linię do końca. Parowozy T3 były specjalną konstrukcją, zaprojektowaną do obsługi kolei powiatowych, tzw. kleibanh-ów. Takim typem kolei była kolej łącząca Zieloną Górę (Grunberg) i Szprotawę (Sprottau).

Parowóz w 2014 roku przyjechał do Czerwieńska

Po 1945 r. duża liczba parowozów typu T3 została w ramach reparacji przekazana PKP. W Polsce nadano tym parowozom symbol TKh1.

Zielonogórski eksponat szybko został zdjęty z ewidencji PKP. Po państwowej służbie (1945 – 1951) w latach 1951 – 1977 służył jako parowóz zakładowy w cukrowni Pelpin. Po renowacji w 1986 r. stanął na stacji Sucha Beskidzka nieopodal Wadowic jako pomnik. Odnaleziony przez Szymona Skibińskiego z Klubu Miłośników Kolei Szprotawskiej, w 2014 r. przyjechał do Czerwieńska. Teraz stanął w zielonogórskim Parku Kolei Szprotawskiej, przy ul. Morwowej z okazji 150- lecia doprowadzenia do naszego miasta kolei (w 1871 r.).

Zobacz wideo Park Kolei Szprotawskiej:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie